Review: nieuwe Kia Picanto (2024) is sympathiek en comfortabel (en dat voor die prijs)

Waar concurrenten als de Opel Karl, de Volkswagen Up en de Peugeot 108 verdwenen, blijft de Kia Picanto gewoon bestaan. Sterker nog, er is een nieuwe versie. Al bleef in de nieuwe Kia Picanto (2024) veel bij het oude.

Wat valt op aan de Kia Picanto facelift (2024)?

De ene na de andere concurrent van de Kia Picanto hield er de afgelopen jaren mee op. De Renault Twingo en de oude Fiat 500 zijn de meest recente modellen die naar de eeuwige jachtvelden werden verwezen, al rijdt van de Fiat in elk geval nog een moderne (maar dure) elektrische opvolger rond.

Winstmarges zijn klein op deze auto’s, en tegelijk moeten ze voldoen aan strenge veiligheids- en milieueisen. Daardoor zijn de ontwikkelingskosten relatief hoog en kijken de boekhouders van de merken mee over de schouders van de ontwerpers en techneuten.

Tip
De BYD SEAL U DM-i plug-in hybrid
De BYD SEAL U DM-i plug-in hybrid

De BYD SEAL U DM-i levert comfort en efficiëntie, met een actieradius van 1.080 km.
Rijd deze plug-in hybrid al vanaf €39.490,-

Toch lijkt het slim van Kia om de Picanto gewoon te blijven bouwen. In Nederland is de auto razend populair en weet hij jaarlijks duizenden mensen naar de showroom te lokken. Hij staat steevast in de bestseller top 5.

Stel je ook weer niet te veel voor van de wijzigingen, want echt nieuw is de Kia Picanto (2024) niet. Alleen het uiterlijk werd na zeven jaar opgefrist. Maar de lengte bleef precies gelijk (3,95 meter) en ook de wielbasis veranderde niet (2,40 meter). Zoals je ook in de bagageruimte geen liter extra krijgt; je kunt net als in de vorige Picanto 255-1010 liter kwijt.

Elke week een gratis autotest? Dat kan als je je inschrijft voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Over de motor is evenmin bloedstollend nieuws te melden: de Picanto blijft leverbaar met de 63 pk sterke benzinemotor. Helaas is de fijne 1,2-liter viercilinder met 80 pk bij ons niet meer te koop.

Van het nieuwe uiterlijk heeft Kia wél werk gemaakt. Vooral de smalle koplampen die doorlopen in de bumper en in de grille vallen op. De bumper zelf is voorzien van enorme luchtinlaten, alsof er onder de motorkap een achtcilinder verstopt zit.

Aan de achterkant doet de Picanto mee met de mode, hij kreeg een lichtstrip over de gehele breedte van de auto. Die staat hem goed. Of dat ook geldt voor de nepdiffusor op onze GT-Line, is een kwestie van smaak.

De wijzigingen in het interieur zijn bescheidener. De analoge snelheidsmeter heeft plaatsgemaakt voor een digitale en moderne gemakken als Apple CarPlay en Android Auto zijn eveneens aan boord. Uiteraard kreeg de Picanto ook wat obligate nieuwe kleuren, zoals het ‘adventurous green’ dat je op de foto’s ziet.

Wat is goed aan de Kia Picanto?

Al is de Kia Picanto een van de allerkleinste auto’s van Nederland, toch is het aantal veiligheidsfeatures groot. Naast zes airbags, beschikt hij afhankelijk van de uitvoering onder meer over een dodehoekwaarschuwing, een spoorassistent en een systeem dat de auto in het midden van de rijbaan houdt, en waarschuwt hij als je een voorligger (auto, fiets of voetganger) te dicht nadert.

Rijden doet-ie prima. In de stad is het driecilindertje in z’n element en slalom je je vlug en lenig een weg door het drukke verkeer. Vervolgens vind je ook makkelijker een parkeerplaats dan de 5,09 meter lange Kia EV9, die samen met jou op een plekje aast. Het onderstel en de stoelen zijn comfortabel genoeg om lange afstanden mee te rijden – een Picanto als daily driver is echt geen straf. 

Zelfs als het wegdek wel een opknapbeurt kan gebruiken, weet de Picanto dat aardig te verbloemen. Met de hand schakelen is bij kleine auto’s nog de norm en dat is niet erg, want de vijfbak van de Picanto schakelt precies.

Wat kan beter aan de Kia Picanto?

Het ongeblazen motortje van 63 pk en 93 Nm knort op de snelweg tevreden bij een snelheid van 100 km/h. En omdat het zitcomfort en de onderstelafstemming prima zijn, knorren we blijmoedig mee. Maar als je snel een vrachtwagen wilt inhalen of de heuvels van de Amstel Gold Race met de auto wilt bedwingen, worden de zwaktes blootgelegd. 

Onder de 2500 toeren is de motor krachteloos, veel terugschakelen en diep het gas in trappen is het devies. Je merkt het ook aan de 0-100 km/h, die 15,4 seconden duurt. Boos worden op het motortje kunnen we niet, want zelfs als hij hard moet werken, wordt een Picanto geen grote drinker. Tijdens onze testweek blijven we zelfs wat onder het EU-verbruik van 5,4 l/100 km – wij halen 5,1 liter (1 op 19,6).

Wat is de prijs van de Kia Picanto facelift (2024)?

De Picanto kost 18.995 euro en is daarmee een van de goedkoopste auto’s van Nederland. Onze rijk uitgeruste testauto heeft een prijskaartje van 23.695 euro. Liever een Picanto met automaat? Dat kan, maar dan stuurt Kia een tikkie van minstens 20.995 euro.

'Goedkoop' is trouwens een betrekkelijk begrip. Dat merk je als je een prijslijst bekijkt van 10 jaar gelden. Toen kostte een Picanto iets meer dan 9000 euro. Hij is dus in prijs verdubbeld. Als je niet veel geld te besteden hebt, tikt zo'n bedrag flink aan. Al kunnen je dan ook niet bij de concurrentie gaan shoppen, want bij Volkswagen kost de goedkoopste auto (een Polo) al 26.990 euro. Waarmee we helaas moeten vaststellen dat écht betaalbare nieuwe auto's niet meer leverbaar zijn.

Ooit komt er ook een elektrische Picanto, maar dat duurt waarschijnlijk nog tot het einde van dit decennium. Dan zijn de batterijkosten zo laag dat Kia de Picanto voor 20.000 euro kan aanbieden.

Wat vind ikzelf van de Kia Picanto?

Je doet de vernieuwde Picanto zwaar tekort door hem af te schilderen als stadsgebakje. Zijn volwassen rijgedrag en de uitgebreide uitrusting maken deze compacte auto aantrekkelijk voor iedereen die geen tienduizenden euro's kan of wil betalen voor een nieuwe auto. Op het gebied van comfort, veiligheid en multimedia hoef je weinig water bij de wijn te doen. Alleen het motortje herinnert je eraan dat je in een van de goedkoopste auto's van Nederland rijdt.

Wil jij voor een vast maandelijks bedrag in een nieuwe Kia Picanto rijden? Kijk in onze private lease vergelijker. Daar vind je ook de beste Kia Picanto private lease deal.

Jaap Peters
Door Jaap Peters

Van oudsher concentreert zijn autoliefde zich op groot, comfortabel en Frans, maar rijdt nu naar tevredenheid een youngtimer uit Zuid-Duitsland. Ziet vol bewondering hoe de Koreaanse automerken de wereld op z'n kop zetten en snapt nog steeds niet waarom Formule 1 een sport is. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties