Eerste review: Land Rover Discovery Sport D240

In de nazomer van 2019 reden we met de Land Rover Discovery Sport op een testparcours in Spanje met boomstammen, kolkende rivieren en grote stenen. Nu halen we hem op voor een testweek in Nederland en komt hij het asfalt niet af. Dan komt een ander sterk punt om de hoek kijken: zijn eersteklas comfort.

Wat valt er op aan de Land Rover Discovery Sport D240?

Vorig jaar werd hij uitgebreid gefacelift, al bleef het wat betreft uiterlijk bij andere bumpers en iets gewijzigde lichtunits. Vooral de techneuten mochten zich uitleven. Alle motorvarianten werden mild hybrids en het onderstel werd flink verbouwd. Daardoor kan de Land Rover Discovery Sport nu als mild hybrid en als plug-in hybride (driecilinder benzinemotor + elektromotor) aangeboden worden. De levering van de stekker-Discovery zou rond deze tijd starten, maar along came the coronacrisis, die bij alle automerken de planning danig in de war schopte. Daarom doen wij het met de luxueuze D240, de meest krachtige turbodiesel.

Wat is er goed aan de Land Rover Discovery Sport D240?

De Disco Sport 240D (240 pk, 0-100 in 7,7 s, 220 km/h) is zo’n auto waarin je nooit moe wordt. De stoelen zitten heerlijk, de krachtige dieselmotor is stil en het onderstel deint over de snelweg zonder dat je misselijk wordt. Het dashboard met digitaal instrumentarium is een lust voor het oog, het head-up display (623 euro) een fijne optie. De Discovery Sport heeft die onmiskenbare Britse chic, zonder dat het oubollig wordt. Een adellijke auto die met zijn tijd meegaat. Het is dat de landsgrenzen tegenwoordig dicht zijn, anders ben je geneigd om in een rechte lijn naar verre oorden te rijden, desnoods met een uitstapje door kolkende rivieren en modderige wegen waar vrijwel elke ander auto geheid vast zou komen te zitten.

Wat kan er beter aan de Land Rover Discovery Sport D240?

Een automaat met negen versnellingen in combinatie met een dieselmotor met een riant koppel van 500 newtonmeter: dat klinkt als een perfect op elkaar ingespeeld team. Maar de automaat reageert telkens net iets te traag. Niet alleen bij kickdown, maar ook als je na het verlaten van een rotonde weer gas geeft. Een gemiddeld verbruik van 7,1 l/100 km (WLTP) is bovendien wel erg optimistisch, al kun je als je héél goed je best doet wel een verbruik halen van 1 op 12,5.

Wanneer komt de Discovery Sport D240 en wat is de prijs?

De Land Rover Discovery Sport staat al in de showroom. De D240 is de krachtigste diesel en kost 76.700 euro – onze zeer rijk uitgeruste testauto kost met al zijn luxe opties zelfs 93.864 euro. Wel dieselen en minder betalen? Dan kun je beter de D150 (150 pk) nemen, die kost 55.900 euro. Dan moet je wel zelf schakelen en kun je niet de oermens in je loslaten buiten de geasfalteerde wegen: dit is de enige Discovery met voorwielaandrijving. De meest aantrekkelijke Discovery Sport wordt straks de P300e plug-in hybride. De prijs is al bekend; hij staat voor 55.230 euro in de prijslijst.

Wat vind ikzelf van de Land Rover Discovery Sport D240?

Achter het stuur van een Land Rover Discovery Sport stel ik me voor dat ik een Britse heer van stand ben met een groot landgoed in Schotland. In dat geval zou ik de Disco Sport met zijn beresterke dieselmotor en zijn terreinkwaliteiten meteen bestellen. In Nederland is de Discovery Sport D240 erg duur in aanschaf en vaste kosten (alleen al 620 euro per kwartaal aan wegenbelasting). Hier is de Land Rover Discovery Sport P300e met zijn stekker een veel aantrekkelijker alternatief om je tóch een heer van stand te voelen.

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Jaap Peters
Door Jaap Peters

Van oudsher concentreert zijn autoliefde zich op groot, comfortabel en Frans, maar rijdt nu naar tevredenheid een youngtimer uit Zuid-Duitsland. Ziet vol bewondering hoe de Koreaanse automerken de wereld op z'n kop zetten en snapt nog steeds niet waarom Formule 1 een sport is. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties