Eerste review Land Rover Discovery Sport (2019)

‘Simpele facelift voor de Land Rover Discovery Sport’, dachten we toen we het vernieuwde model zagen. Onderhuids is er echter veel meer veranderd dan gebruikelijk is bij zo’n tussentijdse update. Zo staat de Discovery Sport op een nieuw platform om ruimte te maken voor plug-intechniek.

Wat is er opvallend aan de Land Rover Discovery Sport?

Dat Land Rover het model niet simpelweg heeft gefacelift. Natuurlijk is hij qua uiterlijk wat bijgepunt, maar de grootste noviteiten liggen onzichtbaar onder de carrosserie. Zo staat de Discovery Sport op het nieuwe platform van de tweede generatie Evoque. Dat is nodig, aldus Land Rover, om een plug-in hybrideversie op de markt te kunnen brengen. Die komt begin volgend jaar en wordt aangedreven door een 1,5-liter driecilinder benzinemotor en een elektromotor. De stekkervariant zal in Nederland waarschijnlijk de meest verkochte variant van de Discovery Sport worden, wat met name komt door zijn gunstigere prijs.

Wat is er goed aan de Land Rover Discovery Sport?

Het doel van Land Rover was om meer ‘Sport’ in de Discovery Sport te stoppen. En dat zal vast gelukt zijn, maar daar voel je weinig van. Het model is vooral een comfortabele en ruime gezinsauto, die als een van de weinige in zijn segment zeven zitplaatsen biedt. De achterste twee stoelen kunnen in de bodem van de kofferruimte worden weggevouwen en zijn vooral geschikt voor kinderen. Een 5+2, noemt Land Rover de Discovery Sport. Direct in het oog springend is overigens het interieur. Dat is met een factor veel verbeterd ten opzichte van het uitgaande model. Het is opgetrokken uit mooie materialen, heeft een volledig nieuwe middenconsole en wordt optioneel geleverd met een virtual cockpit. Erg fraai zijn de knoppen van de climate control, die twee functies hebben. Druk je ze in, dan veranderen de graphics erboven en kunnen ze worden gebruikt voor de stoelverwarming (links) en het Terrain Response-systeem (rechts). Iets wat je niet vaak zult gebruiken (denken we) is de virtuele binnenspiegel. Die werkt als een normale binnenspiegel, maar verandert met een druk op een knop in een scherm dat beelden van een camera op het dak laat zien. Handig als er drie personen op de tweede zitrij zitten, of als je een aanhanger trekt. Daarover gesproken: de Discovery Sport kan tussen de 1800 en 2500 kilogram trekken, afhankelijk van de gekozen krachtbron. Zoals het een Land Rover betaamt is hij bovendien afgeladen met systemen die terreinrijden gemakkelijker maken. Ze maken enorm veel indruk als de omstandigheden moeilijk worden, maar hebben in Nederland eigenlijk geen enkele nut.

Wat kan er beter aan de Land Rover Discovery Sport?

Zijn automatische versnellingsbak met negen verzetten. Die is van de weifelende soort en denkt veel te lang na alvorens terug te schakelen. De rijervaring wordt er schokkerig door, ook als je het rustig aan doet. Verder is de Discovery Sport een behoorlijk zware jongen, die rond de 2000 kilo weegt. De beschikbare motoren hebben niet al te veel moeite met het hoge gewicht, maar dat ze het moeten meesleuren heeft – ondanks de toepassing van mild hybrid-techniek – duidelijk een effect op het brandstofverbruik. De benzineversies van de Discovery Sport halen 1 op 10,7 (WLTP) en de diesels zitten rond de 1 op 14 (WLTP). Alleen de instapdiesel (met voorwielaandrijving) springt er nog een beetje bovenuit, met een verbruik van 1 op 16,9.

Wanneer komt de Land Rover Discovery Sport en wat kost-ie?

De nieuwe Land Rover is per direct te bestellen, waarbij er op motorgebied keuze is uit vijf varianten. De twee benzinemotoren zijn de P200 AWD en P250 AWD, die – zoals de aanduidingen al aangeven – 200 en 250 pk leveren. Ze zijn er vanaf respectievelijk 66.600 en 71.700 euro. Dan zijn er ook nog drie diesels: met 150 pk (FWD: 54.800 euro of AWD: 61.200 euro), 180 pk (64.200 euro) of 240 pk (74.350 euro).

Wat vind ikzelf van de Land Rover Discovery Sport?

Een rij-impressie schrijven over een Land Rover is soms lastig, want tijdens de persintroductie raak je geheid onder de indruk van zijn fenomenale terreincapaciteiten. Capaciteiten waar je in Nederland weinig tot niets aan hebt. Gelukkig is de Discovery Sport ook een ruime, comfortabele en praktische gezinswagen, die na de update een veel fraaier interieur heeft meegekregen. Zijn verbruik kan beter en zijn aandrijflijn kan verfijnder. Ik zou dan ook nog even wachten op de plug-in hybridevariant, die begin volgend jaar verschijnt.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Remco Slump
Door Remco Slump

Voormalig redacteur van Auto Review. Liep in 2005 stage bij het autoblad dat hij als kind las en bleek best een potje te kunnen schrijven. Heeft dringend een hoger salaris nodig, aangezien youngtimers uit de 90s en 00’s akelig duur zijn geworden. Kwijlt zonder schaamte als er een BMW 850CSi langsrijdt. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties