Tests

Eerste review: Ford Kuga (2020)

Tot nu toe moest je bij Ford goed zoeken naar stekkerauto’s in de prijslijst. Maar met de Ford Kuga is er eindelijk een relatief betaalbare plug-in hybride. Waarom moet je snel zijn als je er een wilt kopen?

Wat valt op aan de Ford Kuga Plug-in Hybrid?

Wat valt op aan de Ford Kuga Plug-in Hybrid?

Hij lijkt lager en compacter dan de oude Ford Kuga. Dat eerste klopt, al is het verschil maar zes millimeter. Maar in de lengte groeide de Kuga juist met ruim 8 centimeter. De wielbasis nam toe met 2 centimeter. Het onderstel is helemaal nieuw en 80 kilo lichter dan voorheen. Ford heeft lang gewacht met de introductie van plug-in hybrides, maar na de grote Ford Explorer is het nu de beurt aan de wat minder dure Kuga. Een elektromotor en een atmosferische 2,5-liter benzinemotor zorgen samen voor een vermogen van 225 pk. De Ford Kuga Plug-in Hybride heeft een elektrische actieradius van 56 kilometer en een theoretisch verbruik van 1,4 l/100 km (CO2-uitstoot: 32 gram). Er is nog een bescheiden primeur: de Ford Kuga is de eerste Ford met een head-up display. Sommige zaken zijn inmiddels typisch Ford: er is een basisuitvoering die Trend heet, verder kun je kiezen uit een sportieve ST-Line en een luxueuze Vignale. Daartussenin zit de Titanium, die iets rijker is uitgerust dan de Trend.

Wat bevalt er aan de Ford Kuga Plug-in Hybrid?

Wat bevalt er aan de Ford Kuga Plug-in Hybrid?

Ford heeft op het gebied van comfort en rijeigenschappen zijn zaakjes altijd goed voor elkaar. Dat betekent dat de zitpositie goed is en dat het onderstel comfortabel is als het moet en sportief als het kan. De elektrische actieradius komt overeen met die van de Peugeot 3008 Hybrid4 (59 kilometer), maar de Kuga is veel goedkoper. Van de Peugeot 3008 is alleen nog een 4WD-versie te koop voor 55.000 euro. Dan kun je beter zakendoen bij Ford: de Kuga met stekker kost 36.125 euro. Ook dat is een voordeel van Ford: je betaalt nooit de hoofdprijs en krijgt toch een keurig uitgeruste auto. Een navigatiesysteem, parkeersensoren voor en achter, sportstoelen en een draadloze telefoonoplader zijn bijvoorbeeld allemaal standaard. Typisch voor een plug-in hybide is je keuzevrijheid: wil je elektrisch rijden (stad) of juist niet (snelweg)? Of wil je zoveel mogelijk stroom bewaren voor als je na de snelwegrit weer in de stad gaat rijden? De Ford Kuga heeft bovendien een rijprogramma waarin de auto automatisch remt als je het gaspedaal loslaat, al is ‘one pedal driving’ niet mogelijk.

Wat bevalt er niet aan de Ford Kuga Plug-in Hybrid?

Wat bevalt er niet aan de Ford Kuga Plug-in Hybrid?

Je merkt dat de Kuga Plug-in Hybrid geen lichtgewicht is. Hij weegt 300 kilo meer dan de Kuga’s zonder elektromotor. Vooral als je snel optrekt, moet de Kuga hard werken om 1844 kilo vlot in beweging te krijgen. Wie een Kuga Plug-in Hybrid overweegt om er met de caravan op uit te trekken: het trekgewicht is 1200 kilo. Dat is 400 kilo minder dan de benzineversie met 120 pk en 600 kilo minder dan de 150 pk-versie.

Wanneer komt de Ford Kuga en wat is de prijs?

Wanneer komt de Ford Kuga en wat is de prijs?

Het antwoord op het tweede deel van de vraag, is eenvoudig. De Ford Kuga (2020) kost 33.325 euro. Dan krijg je de 1,5-liter EcoBoost-motor met 120 pk. De Ford Kuga EcoBoost met 150 pk kost 36.325 euro. De Ford Kuga Plug-in Hybrid prijs is 36.125 euro. Er is echter een grote maar: het coronavirus. Alle fabrieken liggen stil, zodat niet duidelijk is wanneer alle versies leverbaar zijn. Ford heeft een kleine voorraad van de Ford Kuga Plug-in Hybride ST-Line. Dit is de enige Kuga die uit voorraad leverbaar is, hij kost 39.695 euro.

Wat vind ikzelf van de Ford Kuga Plug-in Hybrid?

Wat vind ikzelf van de Ford Kuga Plug-in Hybrid?

Rijden in een Ford valt zelden tegen. Ook nu niet. In de elektrische stand lijkt de wereld tot stilstand gekomen – nu iedereen zoveel mogelijk binnen moet zitten, hoor je in de auto alleen de vogels fluiten. De verbrandingsmotor springt nauwelijks merkbaar bij als dat nodig is. Wat bovendien voor Ford pleit: het merk houdt voor de meest voor de hand liggende functies (airco, stoelverwarming) gewoon vast aan ouderwetsche knoppen in plaats van touchscreens. De volledige test kun je lezen in Auto Review. De laatste editie van Auto Review online bestellen? Dat kan! En je hoeft de deur niet uit!

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Jaap Peters
Door Jaap Peters

Zoeken

Merk- & modeldossiers