Eerste review: Ford Puma (2020)
Wat maakt de Ford Puma (2020) anders dan alle andere compacte suv's die de wegen overspoelen? Met die vraag in het achterhoofd stapten we achter het stuur van de Puma, die in Nederland alleen geleverd wordt met EcoBoost Mild Hybrid-motoren.
Wat is er opvallend aan de Ford Puma?
Een paar dingen. Allereerst is de Ford Puma een frisse verschijning, met een opvallende neuspartij die een beetje doet denken aan de Jaguar F-Type van voor de facelift. Ook in de achterkant zit veel vorm, maar voor de binnenruimte hoef je niet te vrezen. Ook opvallend, is dat de de Ford Puma in Nederland uitsluitend als milde hybride komt, waarbij een 48 volt startgenerator de 1,0-liter driecilinder EcoBoost-motor een handje helpt. Je hebt keuze uit een vermogen van 125 of 155 pk.
Wat is er goed aan de Ford Puma?
Dat de Ford Puma op hetzelfde platform staat als de Fiesta, is een geruststellende gedachte. Veel van de hardware is identiek, al werden de maatvoeringen van de bodempartij wel wat uitgerekt. Zo is de wielbasis bijvoorbeeld 9,5 centimeter langer. Ford heeft slim gebruik gemaakt van de loze ruimte onder de kofferbakvloer, door daar een waterdichte box van 80 liter te plaatsen. Ideaal om twee weekendtassen in te zetten, je bemodderde rubberlaarzen te laten uitlekken of je gekoesterde koikarpers in te transporteren. Je kunt de box gemakkelijk weer schoon spoelen en leeg laten lopen, dankzij de stop in de bodem. Zoals het een Ford betaamt, is de Puma comfortabel geveerd maar beloont hij je op een bochtige weg met een bovengemiddeld stuurgevoel en een stevige wegligging. Je rijdt al gauw veel sneller dan je denkt.
Wat kan er beter aan de Ford Puma?
Inherent aan een driecilinder turbomotor zijn vibraties bij lage toerentallen. Vooral in de 155 pk sterke Ford Puma 1.0 EcoBoost Mild Hybrid waren deze trillingen hinderlijk voelbaar. De hele auto lijkt dan te sidderen van ongenoegen. Zodra de naald van de toerenteller de 2000 is gepasseerd, voelt de motor zich veel beter in zijn vel. Tot grote woede van de schakelindicator, want die sommeert je al ruimschoots vóór de 2000 tpm naar een hogere versnelling te schakelen. Hoe dan ook waren de trillingen minder duidelijk voelbaar in de Puma met 125 pk. Ondanks de lagere compressieverhouding, de iets andere turbo en de aangepaste motorsoftware, lijkt deze variant van de EcoBoost-driecilinder wat soepeler op krachten te komen. Een goede reden om voor deze motor te kiezen.
Wanneer komt de Ford Puma en wat is de prijs?
De Ford Puma is inmiddels bij de dealer te bewonderen. De prijzen beginnen bij 26.900 euro, en dat is fors meer dan concurrerende merken voor hun instap-suv’s vragen. Aan de andere kant hoeven bijvoorbeeld Volkswagen (T-Cross) en Toyota (C-HR) ook niet te klagen over de klandizie voor hun duurdere crossovers. Wanneer je in de Ford Puma stapt, krijg je dan ook meteen een motor met 125 pk en de behoorlijk complete Titanium-uitvoering. Er is ook een wat sportiever aangeklede Sportline-versie (1150 euro extra). Wil je nog meer lekkernijen, dan kun je beide uitrustingsvarianten opwaarderen naar X-niveau. Een automaat volgt in mei (op de 125 pk-versie), de luxueuze Vignale kan rond de zomer worden verwacht. En dan hebben we nog niet het meest spannende Puma-nieuws verklapt, maar van Ford mogen we daarover nog even niets(t) zeggen …
Wat vind ikzelf van de Ford Puma?
Na de EcoSport (die gewoon leverbaar blijft) is de Ford Puma een auto waar de concurrentie wél rekening mee dient te houden. De compacte suv ziet er hartstikke geinig uit en heeft een paar doordachte vondsten waarmee hij concurrenten als de Renault Captur, Opel Crossland X en Citroën C3 Aircross het nakijken geeft. Misschien is de Puma niet de ruimste in zijn klasse en spreekt zijn prijs niet in z’n voordeel, maar dankzij de voortreffelijke rijeigenschappen, de complete uitrusting en het instapvermogen van 125 pk is daar gemakkelijk overheen te komen. Ik vermoed dat we de Ford Puma vaak gaan zien op de weg.