Tests

Eerste review Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid (2019)

Wij hebben nog nooit iemand ontmoet die een Cayenne Turbo met 550 pk te lafjes vindt. Dus boort Porsche met deze 680 pk leverende Cayenne Turbo S E-Hybrid een wel heel kleine markt aan.

Wat is er opvallend aan de Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid?

Wat is er opvallend aan de Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid?

Dat hij zo onopvallend is. Althans, voor zover je een monumentale suv als de Porsche Cayenne onopvallend kunt noemen. Feit is dat de Turbo S E-Hybrid zijn 680 pk nauwelijks adverteert. Ja, hij heeft vier uitlaatpijpen en grote wielen, maar dat hebben andere Cayenne-modellen ook. Bestel hem zonder typeaanduiding, in het grijs en voorbijgangers zullen denken dat ze zijn gepasseerd door een ‘eenvoudige’ Cayenne S.

Wat is er goed aan de Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid?

Wat is er goed aan de Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid?

Zijn aandrijflijn. De Cayenne Turbo S E-Hybrid combineert een 550 pk sterke biturbo V8 met een 136 pk leverende elektromotor en komt tot een systeemvermogen van 680 pk. Daarmee gaat het 2490 kilogram wegende gevaarte in 3,8 seconden naar 100 km/h en door naar een topsnelheid van 295 km/h. Nog indrukwekkender is echter zijn rijgedrag. Het is Porsche gelukt om de Cayenne Turbo S E-Hybrid een paar honderd kilogram lichter te laten aanvoelen dat hij is. Natuurlijk voel je de enorme massa doordrukken in de bochten en bij remacties, maar de grote vierwielaandrijver is een stuk wendbaarder dan je zou denken. Hij stuurt precies, strak en met gevoel. Veel vertrouwen geven de standaard koolstofkeramische remmen, die niet alleen lichter zijn, maar ook beter bestand tegen hitte, waardoor ze altijd vertraging blijven leveren, ook bij extreem gebruik. Het interieur van de Porsche is prachtig afgewerkt, opgetrokken uit mooie materialen en uitgerust met een intuïtief werkend digitaal instrumentarium en infotainmentsysteem. Dissonant is alleen de middenconsole. De knoppen daarop kun je niet voelen (het is een soort touchscreen), dus moet je altijd je ogen van de weg halen om je vingers te plaatsen.

Wat kan er beter aan de Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid?

Wat kan er beter aan de Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid?

Op papier is de Cayenne Turbo S E-Hybrid een soort zuinigheidswonder, met een gemiddeld verbruik van 1 op 27, maar in de praktijk natuurlijk niet. Ja, als plug-in hybride komt hij 40 elektrische kilometers ver, maar daar staat een extreem dorstige 4,0 liter twinturbo achtcilinder tegenover. En geloof ons, je inhouden als je in een Cayenne Turbo S E-Hybrid rijdt, is zo goed als onmogelijk.

Wanneer komt de Cayenne Turbo S E-Hybrid en wat kost-ie?

Wanneer komt de Cayenne Turbo S E-Hybrid en wat kost-ie?

De Turbo S E-Hybrid is er als reguliere Cayenne, maar ook gelijk als Cayenne Coupé. Die eerste kost minimaal 190.400 euro. Voor die tweede ben je minstens 194.200 euro kwijt. Ze zijn per direct te bestellen. Een tip: als je in de markt bent voor een Cayenne Turbo S E-Hybrid, bestel dan wel de optionele sportuitlaat. Anders is de soundtrack wel érg ingetogen.

Wat vind ikzelf van de Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid?

Wat vind ikzelf van de Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid?

Als brok toptechniek is de Cayenne Turbo S E-Hybrid enorm indrukwekkend. Maar ja, wat moet je ermee? In die zin bekijk ik deze Porsche ongetwijfeld veel te nuchter. Want er is geen enkele reden te bedenken waarom je een 680 pk sterke Cayenne zou kopen ten opzichte van een 340 pk leverende variant. Dat mensen het toch doen, is de reden waarom de automarkt zo interessant is. Want dit soort krankzinnige vierwielers koop je met je hart, niet met je hoofd.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Remco Slump
Door Remco Slump

Voormalig redacteur van Auto Review. Liep in 2005 stage bij het autoblad dat hij als kind las en bleek best een potje te kunnen schrijven. Heeft dringend een hoger salaris nodig, aangezien youngtimers uit de 90s en 00’s akelig duur zijn geworden. Kwijlt zonder schaamte als er een BMW 850CSi langsrijdt.
Lees meer »

Zoeken