Eerste review: Ford Focus ST (2019)

Met 280 pk waagt de nieuwe Ford Focus ST zich niet aan de vermogenswedloop onder de voorwielaangedreven 'broekzakraketten' - die momenteel wordt aangevoerd door de 320 pk sterke Honda Civic Type R - maar moet alle andere GTI's te snel af zijn dankzij de zeer uitgebalanceerde aandrijflijn en het doordachte onderstel. De hamvraag luidt: is Ford in die opzet geslaagd?

Wat is er zo opvallend aan de nieuwe Ford Focus ST?

Ford pakt uit met de Focus ST. Vooral onder het plaatwerk heeft de auto een metamorfose ondergaan. Bij Ford Performance hadden ze één doel voor ogen met de ST: er een auto van maken die méér zou zijn dan ‘gewoon goed’. Het elektronisch sperdifferentieel (eLSD) en het adaptief gedempte onderstel (CCD, Continuously Controlled Damping) moeten de Focus ST naar dit hoge niveau tillen.

Wat is er goed aan de Focus ST?

De Focus ST heeft dezelfde motor als de Mustang en de Focus RS van de vorige generatie. Maar in de nieuwe ST wordt het vermogen op het asfalt overgebracht door de voorwielen. Tractie is belangrijk, een vermogen van 280 pk werd zodoende als toereikend beschouwd. Maar daarmee komt de Focus ST prima van zijn plaats: in 5,7 seconden zit hij op de honderd. En met 420 Nm heb je geen enkel gebrek aan trekkracht. Geef gas en de Focus ST gáát! Bij Ford Performance hebben ze veel tijd gestoken in het onderstel van de Focus ST. Dat kan nu worden geleverd met adaptieve schokdempers, die voortdurend hun dempingsgraad aanpassen aan de rij-omstandigheden. Het CCD gedoopte dempingssysteem (Continuously Controlled Damping) kent vier rijprogramma’s en werkt nauw samen met het elektronisch gestuurde sperdifferentieel (eLSD). Ten opzichte van een mechanische sper heeft dit als voordeel dat het aan de hand van de stuurinput, de snelheid en de conditie van het wegdek kan anticiperen op de vermogensverdeling tussen beide voorwielen. Wat betreft de vier rijprogramma’s: er is een duidelijk verschil voelbaar tussen Wet/slippery, Normal, Sport en de partymode Track. Waarbij de schokdemping in de laatste mode van beton lijkt. Geweldig voor de beleving, maar voor lange ritten is het erg fijn dat het nu ook iets minder ‘hardcore’ kan.

Wat is er slecht aan de Ford Focus ST?

CCD wil je eigenlijk wel hebben, maar blijkt alleen optioneel verkrijgbaar te zijn. Goed, de meerprijs van 1200 euro is te overzien, maar als Ford Performance van de Focus ST zo’n geweldig rijdende auto heeft willen maken, waarom is de auto dan niet standaard op z’n paasbest? CCD is op de Focus ST Wagon trouwens helemaal niet verkrijgbaar. Onder de laadvloer is geen ruimte voor de elektronisch geregelde schokdempers. Maar dat is dan ook wel de enige dissonant die we kunnen opnoemen, al is het ook wel jammer dat de drie kleine metertjes die bij eerdere ST-generaties nog boven de middenconsole zaten (voor oliedruk, olietemperatuur en turbodruk), nu zijn geïntegreerd in de boordcomputer. De decoratieve waarde is daarmee ‘nul’.

Wanneer komt de Ford Focus ST en wat kost-ie?

De hatchback-versie van de Focus ST staat in de boeken voor 49.160 euro. De Wagon-versie is geprijsd op 50.410 euro. Voor dat geld krijg je veel lekkers standaard. Neem de Recaro-stoelen, de adaptieve cruisecontrol, de 19-inch wielen, een lekker ploffend uitlaatsysteem met twee stortkokers, een stoere bodykit, noem maar op. Nogmaals: het adaptief gedempte onderstel is alleen optioneel verkrijgbaar, als onderdeel van het 1200 euro kostende Performance Pack. Krijg je er ook meteen launch control, de vier rijprogramma’s, Rev Match (dat bij terugschakelen voor een toefje nuttig en vermakelijk tussengas zorgt) en een schakellampje bij. Op zich is de meerprijs van 1200 euro te overzien, en daarom een verplicht nummer voor de koper van de Focus ST. Aangezien CCD niet op de Focus ST Wagon verkrijgbaar is, kost het Performance Pack voor dit model slechts 400 euro.

Wat vind ikzelf van de Ford Focus ST (2019)?

De sportieve modellen van Ford scoren altijd hoog op de die-wil-ik-hebben-ladder. De eerste generatie van de Focus RS staat heel hoog op mijn favorietenlijstje, maar voor een fatsoenlijk exemplaar betaal je tegenwoordig al gauw 25.000 euro. Wat betreft vermakelijkheid komt de nieuwe Focus ST heel dicht in de buurt van die eerste Focus RS. Het is een spannende auto geworden, waarin nog altijd dat venijnige portie ‘torque steer’ voelbaar is, maar ook een auto die je heel veel vertrouwen geeft met zijn heerlijk scherpe besturing en fenomenale grip in bochten. Ford Performance heeft veel kunstgrepen uitgehaald om van de Focus ST een auto te maken die voor een breder publiek toegankelijk is, maar dat zit de auto beslist niet in de weg. Sterker nog: hij is er alleen maar begerenswaardiger door geworden. Inclusief het 1200 euro kostende CCD-onderstel, is de nieuwe Focus ST gelijk geprijsd aan de Renault Mégane R.S. en de Volkswagen Golf GTI TCR. Vergeleken met de Mégane R.S. Trophy (300 pk) en de Honda Civic Type R (320 pk) is de nieuwe Focus ST echter een koopje.

Tip
Geniet van je auto én bespaar geld
Geniet van je auto én bespaar geld

Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.

Igor Stuifzand
Door Igor Stuifzand

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties