Tests

Suzuki Swift Sport is een lekker warme hatchback

Suzuki Swift Sport is lekker warme hatchback

De Suzuki Swift Sport werpt zich in het strijdgewoel met de pocket rockets in het B-segment. In de nieuwste Swift Sport gebruikt Suzuki voor het eerst een turbomotor als wapen. Maar is 140 pk genoeg voor het predicaat ‘hot hatch’ als de concurrentie 200 pk heeft?

Voor de eerste kennismaking met de nieuwe Suzuki Swift Sport zakken we af naar Zuid-Spanje. De zon brandt, de hemel straalt en de Japanse boy racer knalt ons tegemoet. En dan hebben we het alleen nog maar over de kleur. 'Champion yellow' heet deze tint volgens de prijslijst. Nederlanders zijn doorgaans meer van het zwart en het grijs, maar we hopen dat het toverwoord 'standaard' veel landgenoten overhaalt om hun Swift Sport in deze schetterkleur te bestellen. Het zou het straatbeeld flink opvrolijken.

Swift Sport minder vermogen dan concurrentie

Vergelijken we de Swift Sport op papier met zijn concurrenten, dan springt meteen zijn veel lagere vermogen in het oog. Tegenover de 140 pk van de Swift Sport zetten de Renault Clio RS, de Peugeot 208 GTi, de Volkswagen Polo GTI en de Ford Fiesta ST niet minder dan 200 pk. Daar tegenover staat dat de Swift Sport 200 tot 300 kilo minder met zich meesleept. Een leeggewicht van 945 kg is tegenwoordig opmerkelijk laag.


Polo GTI en co. zijn sneller

In rechte lijn sprint de Suzuki Swift Sport in 8,1 tellen naar 100 km/h en de topsnelheid bedraagt 210 km/h. Wederom blijft hij daarmee achter bij de Polo GTI en consorten. Toch behoort hij nog altijd tot de vlottere jongens op de weg. Op de N305 tussen Zeewolde en Biddinghuizen merk je dat niet zo duidelijk, maar in het bergachtige achterland van Málaga in Zuid-Spanje des te meer.

“De bochtvastheid van de Swift Sport blijkt groter dan de moed van de gemiddelde bestuurder.”

Voetbalhooligan in treincoupé

De bochtvastheid van de Swift Sport blijkt daar groter dan de moed van de gemiddelde bestuurder, terwijl de vering toch nog vrij comfortabel is. Hij helt daardoor iets meer over dan je zou willen, maar pas als je tekeergaat als een voetbalhooligan in een treincoupé, beginnen de banden lichtjes te kermen. Als je dan toch nog ijzerenheinig door ramt, word je getrakteerd op een voorzichtige aanzet tot onderstuur.

Flitsend schakelen

In de praktijk zullen maar weinig bestuurders hun auto zo ver pushen, want de besturing blinkt niet uit in fijngevoeligheid. Weliswaar reageren de voorwielen vrij direct op bewegingen van het stuur, maar het gevoel is wat elastiekerig. Hierdoor zal lang niet iedereen de grenzen van de auto willen of durven opzoeken. Maar mócht je de hooligan willen uithangen, dan word je daarbij van harte ondersteund door de flitsend schakelende zesbak.

Geen spannend motorgeluid

De Swift Sport is 1,5 centimeter lager dan zijn mindere broeders, daarnaast onderscheidt hij zich door een brutaal ogende, diepliggende zwarte grille, carbonlook skirts en grotendeels zwarte lichtmetalen wielen. Aan de achterkant springt de carbonlook nepdiffuser in het oog, met aan weerszijden een uitlaat met verchroomd sierstuk. Die uitlaten ogen spannender dan ze klinken. Graag hadden we wat meer plof- of bromgeluiden gehoord om de knalkleur van de lak passend te omlijsten. Ook het motorgeluid houdt zich vrij sterk op de achtergrond, we horen vooral de laagprofielbanden.

Interieur Swift Sport

De vormgeving en de materialen in het interieur zijn vrijwel hetzelfde als bij gewone Swifts, inclusief de veelheid aan goedkoop hard plastic. Uiteraard zijn de stoelen wel aangepast aan de sportieve aspiraties van de Sport en ze bieden veel zijdelingse steun. Maar voor wie niet meer moeders slankste is, zijn de zittingen te smal. Voor het oog heeft Suzuki de stoelen opgeleukt met vrolijke rode stiksels en geborduurde Sport-opschriften. De stemming wordt wat gedempt door de korte zittingen en de hoge zitpositie, maar van het leren sportstuur worden we wel weer blij. Het is lekker dik, ligt prettig in de hand en ziet er goed uit. Vervolgens houden de rode accenten rondom de tunnelconsole, op het dashboard en de armsteunen de sfeer op peil. De toerenteller heeft een grote rode ring, waardoor het lastig te zien is dat het échte rode gebied rond de 6250 tpm begint.

“Graag hadden we wat meer plof- of bromgeluiden gehoord om de knalkleur van de lak passend te omlijsten.”

Klein benzinetankje

Ook de ruimte en het comfort zijn van een heel ander kaliber dan vroeger, maar daar zijn we juist blij mee. Want ondanks de compacte buitenmaten van de Swift vinden ook langere mensen achterin een prima zitplaats, waar ze het best even zullen uithouden. Veel langer dan 500 km hoeft sowieso niet, want door het kleine benzinetankje (37 liter) zul je regelmatig een pompstation moeten bezoeken.

Veiligheidssystemen Suzuki Swift Sport

Hoe zuinig of powerful je rijdt, wordt desgewenst in beeld gebracht door twee metertjes in het midden van het digitale dashboard, maar je kunt ook kiezen voor een rustgevende klok. Tevens gun je jezelf én de elektronica van de auto wat rust als je tijdens boenderetappes de actieve rijstrookhulp buiten werking stelt. Mooi dat het standaard is op een auto van 25 mille, en op de eerdergenoemde N305 heb je er vast veel plezier van, maar in de bergen ervaren we het systeem als een bemoeial. Andere veiligheids- en comfortverhogende standaardvoorzieningen zijn de achteruitrijcamera, een navigatiesysteem, led-koplampen, een noodremsysteem en een adaptieve cruisecontrol.

Swift Sport lekker warme hatchback

Voor zijn uitrusting hoeft de Suzuki Swift Sport zich absoluut niet te schamen. Maar wat zijn nu eigenlijk zijn concurrenten? De Polo GTI, de 208 GTi en de Clio RS bieden niet alleen 60 pk meer, maar zijn ook 5000 euro duurder. De Volkswagen Up GTI is juist weer goedkoper, maar ook minder krachtig én krapper vanbinnen. Het lijkt erop dat de Swift Sport segment voor zichzelf heeft gecreëerd: dat van de 'lekker warme hatchback'. Een prima alternatief voor wie veel compact rijplezier wenst, maar niet de hoofdprijs wil betalen.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Suzuki Swift Sport is lekker warme hatchback
Suzuki Swift Sport is lekker warme hatchback
Suzuki Swift Sport is lekker warme hatchback
Suzuki Swift Sport is lekker warme hatchback
Suzuki Swift Sport is lekker warme hatchback
Suzuki Swift Sport is lekker warme hatchback
Suzuki Swift Sport is lekker warme hatchback
Suzuki Swift Sport is lekker warme hatchback
Suzuki Swift Sport is lekker warme hatchback
Suzuki Swift Sport is lekker warme hatchback
Suzuki Swift Sport is lekker warme hatchback
Suzuki Swift Sport is lekker warme hatchback
Suzuki Swift Sport is lekker warme hatchback
Suzuki Swift Sport is lekker warme hatchback
Suzuki Swift Sport is lekker warme hatchback
Suzuki Swift Sport is lekker warme hatchback
Suzuki Swift Sport is lekker warme hatchback
Suzuki Swift Sport is lekker warme hatchback
Suzuki Swift Sport is lekker warme hatchback
Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s.
Lees meer »

Zoeken