Eerste review Ford Focus Active

Boswandelaars, kievitseierzoekers en hondenuitlaters, opgelet! In navolging van de Ford Fiesta, komt nu ook de Ford Focus in Active-uitvoering op de markt. Hij staat hoger op de wielen dan de gewone Focus en is opgestoerd met kunststof accenten. Wij rijden de Focus Active hatchback met de krachtigste motor en de handgeschakelde zesversnellingsbak.

Wat is opvallend aan de Ford Focus Active?

Eigenlijk is de Focus Active opvallend onopvallend. De verschillen met een gewone Focus zie je pas goed als je de twee naast elkaar zet. Dan valt onmiddellijk op dat de Active een grotere bodemvrijheid heeft. Aan de voorkant scheelt dat 3 centimeter, aan de achterkant zelfs nog iets meer. Daarnaast springen de zwarte spatbordranden, de aangepaste bumperpartijen en de zwart- met zilverkleurige dorpelranden in het oog. Heel subtiel is het verschil in het rasterpatroon van de grille. Ford noemt de Focus Active een ‘crossover’, wij vinden het een gewone hatchback met een onverzettelijke uitstraling.

Wat bevalt aan de Ford Focus Active?

In de eerste plaats de aandrijflijn. Met de aandrijfregeling in de Sport-stand hangt de 150 pk sterke driecilinder aan het gas als een hijgerige pup aan een oude sok en de handbediende zesbak ondersteunt die gretigheid van harte. De bediening is licht en de slagen kort. Zo sprint je zonder al te veel moeite in minder dan 9 tellen naar de 100 km/h. Met het aangepaste onderstel gaat de Active in de stadsjungle over gemene drempels als een steenbok over scherpe Alpenrotsen: vlot en onaangedaan. Sowieso veert de opgehoogde Focus iets comfortabeler dan zijn laagbijdegrondse broers. Verder onderscheidt de Active zich door twee extra rijstanden: Slippery voor een gladde ondergrond en Trail voor onverharde wegen. Andere pluspunten zijn de uitgebreide veiligheidsuitrusting en de interieurruimte.

Wat bevalt niet aan de Ford Focus Active?

Ford had het interieur wel wat gezelliger mogen maken. De enige sjeu komt van de blauwe inzetjes in de portieren en op het dashboard. Verder is het vooral goedkoop ogende, glimmende zwarte kunststof wat er blinkt. Boven op de portieren en het dashboard is die nog lekker zacht, elders biedt het plastic de nagel-op-schoolbord-beleving. Jammer, want het grote multimediascherm en de draaiknoppen van audio en klimaatregeling hebben wel een premium uitstraling.

Wanneer komt de Ford Focus Active en wat kost-ie?

Trek je bergschoenen en je houthakkershemd maar vast aan, wat de Focus Active staat al bij de dealer. Je kunt meteen instappen om een voorraad openhaardhout in te slaan. ‘Bij de bouwmarkt in een netje’, zoals de radiocommercial niet zonder zelfspot vermeldt. Want minder stoere Active-isten kunnen ook stuur- en stoelverwarming bijbestellen. De Focus Hatchback 1.5 Ecoboost die wij reden, heb je vanaf 29.460 euro. Wil je een pakket met onder meer adaptieve cruisecontrol en grootlichtassistent, dan komt daar 450 euro bij. Instappen kan vanaf 27.960 euro in de Hatchback Active 1.0 Ecoboost met 125 pk. De Wagon is 1000 euro duurder. Voor de achttraps automaat (alleen in de 1.5) geldt een meerprijs van 3000 euro.

Wat vind ikzelf van de Ford Focus Active?

Natuurlijk is deze Ford Focus Active niet zo’n feestbeest als de Ford Fiesta ST waarin hetzelfde 1,5-liter turboblokje 200 pk ophoest. Niettemin zijn de prestaties dik in orde. De Focus Active is ook minder scherp, maar daar staat tegenover dat hij stukken ruimer en comfortabeler is. Ten opzichte van de andere Focus-versies heeft hij trouwens eveneens een licht comfortvoordeel. Best slim dat Ford naast echte SUV’s ook een auto als deze aanbiedt, want veel concurrentie is er niet in dit segment.

Lees meer over de Ford Focus Active in Auto Review nummer 4, die 28 maart verschijnt, of neem nu vast een abonnement.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties