Eerste review Toyota Corolla

De Toyota Auris is niet meer, leve de Toyota Corolla! Na een afwezigheid van 9 jaar herintroduceert Toyota de modelnaam van de best verkochte auto ooit. Naast degelijkheid, kwaliteit en betrouwbaarheid moet de nieuwe Corolla ook fun bieden. Als hatchback en Touring Sports, maar ook als sedan.

Wat is er opvallend aan de Toyota Corolla?

De grootste verrassing is dat de Corolla ook weer leverbaar wordt als sedan. Deze traditionele carrosserievorm is in ons land niet erg populair, zeker niet in het compacte segment. Maar wat is compact? De Corolla sedan is vrijwel even groot als de Avensis van weleer. Terwijl de meest recente Corolla sedan (2007-2010) een sterk Klaas Vaak-effect had, ziet de nieuwe vierdeurs er fris en dynamisch uit. Ook opvallend: met uitzondering van de sedan is de nieuwe Corolla met twee hybride aandrijflijnen leverbaar. Als 1.8 met 122 pk en als 2.0 met 180 pk.

Wat bevalt aan de Toyota Corolla?

Best veel: de auto ziet er goed uit, de 1.8 Hybrid is vlot genoeg én heel zuinig (1 op 31,3 volgens WLTP). De 2.0 Hybrid combineert een fractioneel hoger verbruik met krachtige prestaties. Hij knalt in 7,9 tellen naar de 100 km/h en neemt in theorie genoegen met 3,6 l/100 km (1 op 25,6). Daarbij stuurt de Corolla mooi precies en geeft hij je een veilig gevoel. Niet alleen door zijn degelijke weggedrag, maar ook door de uitgebreide veiligheidsuitrusting. Zo zijn een noodremassistent met fietsers- en voetgangersherkenning en adaptieve cruisecontrol standaard, evenals een spoorassistent. Daarnaast beschikt de Corolla onder meer over LED-koplampen met automatisch grootlicht en verkeersbordherkenning. De Touring Sports biedt voldoende passagiersruimte en een grote, variabele kofferbak (581-1606 liter), met een praktische keerbare vloerplank.

Wat bevalt niet aan de Toyota Corolla?

Niet blij worden we van de krappe instap achterin. De openingshoek van de achterdeuren is te klein en de aflopende daklijn maakt het instapgemak er niet beter op. Bij de Hatchback komt de beperkte beenruimte achterin daar nog bij. Die is het gevolg van de 6 centimeter kortere wielbasis (2,64 m in plaats van 2,70 meter). Ga je voor de Hatchback 2.0 Hybrid, dan moet je ook concessies doen op kofferruimtegebied. In deze vlotte jongen kun je maar 313 liter bagage kwijt, 48 liter minder dan in de andere motorvarianten. Caravanminnend Nederland zal de hybride Corolla’s om een heel andere reden mijden: het trekgewicht is beperkt tot 750 kilo. Alleen de Corolla 1.2 Turbo (116 pk) mag een serieuze aanhanger trekken (1300 kg).

Wanneer komt de Toyota Corolla en wat kost-ie?

Op 23 maart is de nieuwe Toyota Corolla in het land. Het instapmodel is de Hatchback 1.2 Turbo. Toyota verwacht echter dat 95 procent van de Nederlandse kopers voor een Corolla Hybrid gaat. Hiervoor moet je minimaal 26.395 euro neertellen, als je voor de hatchback-carrosserie kiest. De Touring Sports is er als 1.8 Hybrid vanaf 27.395 euro, voor de Touring Sports 2.0 Hybrid vraagt de dealer minimaal 33.395 euro. De sedan is er alleen als 1.8 Hybrid en kost op zijn minst 29.295 euro.

Wat vind ikzelf van de Toyota Corolla?

Mijn eigen auto zit in hetzelfde segment als de Corolla Touring Sports. Met evenveel vermogen als de 2.0 Hybrid: 180 pk. Onder belasting komt zo’n krachtige diesel (met automaat) relaxter over dan de Corolla Hybrid, maar bij constante snelheden is de Corolla stukken stiller. Zuiniger is-ie ook, én ruimer. Zou ik de Corolla Touring Sports overwegen? Zou zomaar kunnen. Als particuliere veelrijder (35.000 km/jaar) vind ik een krachtige hybride uit kostenoverwegingen een interessant alternatief voor een diesel. En de kwaliteitsreputatie van Toyota is natuurlijk onovertroffen. Dat zijn puur zakelijke argumenten, want de Corolla doet mijn autoliefhebbershart niet sneller kloppen.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties