Eerste review Nissan Micra 1.0 IG-T

De vorige Nissan Micra was zo onopvallend dat we hem al bijna vergeten zijn. Het huidige model is veel volwassener en verkoopt ook een stuk beter. Na twee jaar haalde Nissan de bezem door het motorenaanbod. De Japanners zijn trots op de nieuwe 1,0-liter turbomotor met 100 pk, die samen met Renault en Mitsubishi is bedacht. De Micra krijgt de primeur van deze belangrijke motor.

Wat is er zo opvallend aan de Nissan Micra 1.0 IG-T?

Aan het uiterlijk veranderde niets, het is de motor die het hem doet. De 1,0-liter turbomotor vervangt de oude motor met 90 pk, terwijl ook de instapper met 70 pk verdwijnt. Daarmee is de 1.0 IG-T nu de enige motorvariant in de Micra-prijslijst. Voortaan kun je hem niet alleen met handbak, maar ook met een CVT-transmissie bestellen. De nieuwe driecilinder is zuiniger, krachtiger, sneller en schoner dan zijn voorganger: het vermogen steeg met 10 pk tot 100 pk, het koppel met 20 Nm tot 160 Nm. En nu we toch met cijfers strooien: het verbruik bedraagt 4,5 l/100 km, terwijl een sprint van 0 naar 100 in 10,9 seconden afgerond is.

Wat bevalt aan de Nissan Micra 1.0 IG-T?

Onderstel, uitstraling en afwerking waren al uitstekend. Nu worden we ook vrolijk van de motor. We gaan er nog veel van horen, want binnenkort wordt hij ook geleverd in de gloednieuwe Renault Clio. Vooral de stilte in het interieur maakt indruk: je hoort vrijwel niets van de inspanningen van de motor. Hij valt nooit door de mand: een inhaalactie is zo gepiept en ook op bergachtige wegen kan de driecilinder uitstekend uit de voeten.

Wat bevalt niet aan de Nissan Micra 1.0 IG-T?

We kunnen maar weinig bedenken. Hooguit is hij achterin niet zo ruim. Als je van hot hatches houdt, hoef je ook niet bij Nissan aan te kloppen, die staan niet in de planning. Plannen voor elektrische versies zijn er evenmin.

Wanneer komt de nieuwe Micra en wat kost-ie?

De Micra 1.0 IG-T is nu al leverbaar. Prijzen beginnen bij 18.990 euro. De duurste Tekna-uitvoering is er voor 22.390 euro. De N-Sport is een nieuwe, speciale uitvoering van de Micra. Je herkent hem aan de wielen en spiegelkappen in carbon look, het privacy glass achter en de hoogglanszwarte afwerking op de bumpers en de zijpanelen. In het interieur (stoelen en middenconsole) is alcantara verwerkt, verder krijg je onder meer sleutelloze toegang, een achteruitrijcamera met parkeersensoren en een middenarmsteun. De Micra N-Sport kost 21.840 euro.

Wat vind ik zelf van de Nissan Micra 1.0 IG-T?

Mijn eerste auto was een Micra, ik kreeg hem van mijn opa en oma. Mijn Micra was vertederend en klein, maar had het in 1993 mooi wél tot Auto van het Jaar geschopt. De nieuwe Micra is niet vertederend maar volwassen, en rijdt ook zo. Het onderstel is werkelijk voortreffelijk, terwijl het interieur zo chic is dat je het idee hebt dat je in een auto uit een hogere klasse rijdt. De N-Sport met alcantara zou mijn keuze zijn. Wil je trouwens meer weten over de Nissan Micra? We hebben de auto ook uitgebreid getest in 2017.

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Jaap Peters
Door Jaap Peters

Van oudsher concentreert zijn autoliefde zich op groot, comfortabel en Frans, maar rijdt nu naar tevredenheid een youngtimer uit Zuid-Duitsland. Ziet vol bewondering hoe de Koreaanse automerken de wereld op z'n kop zetten en snapt nog steeds niet waarom Formule 1 een sport is. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties