Speeltje: Smart Roadster
Hij is klein, krap en onpraktisch maar z´n rij-eigenschappen zijn geweldig. Zelden rijden wij met een auto die zoveel rijplezier biedt. De Smart Roadster is een echt speeltje!
Na het succes van de Smart Fortwo (destijds City Coupé genaamd) kwam Smart met een tweede model op de markt, namelijk de Roadster. De auto is duidelijk herkenbaar als een Smart. Aan de buitenkant valt het compacte formaat op en de Tridion-veiligheidskooi is opvallend aanwezig. Met z’n guitige koplampjes, brede wielkasten en dikke achterkant gaat de Roadster al snel door als een sportauto.
Vrolijk en sportief interieur
Dat gevoel wordt bevestigd wanneer je in wilt stappen. De lichte deuren (veel plastic) bieden een krappe doorgang naar het interieur. Bij het instappen moet je goed oppassen dat je je hoofd niet stoot aan de dakstijlen. De zit is diep en dat levert de nodige ‘klimkunsten’ op bij het instappen. Eenmaal plaats genomen zit je in kleine kuipstoeltjes en heb je uitzicht op een speels instrumentarium. Door het gebruik van veel plastic en felle kleuren doet het geheel wat speelgoedachtig aan. Voor deze Smart kan dat als een compliment worden gezien. Het speelse onderstreept de fun die je met deze auto kunt hebben. Een flinke tegenvaller is de afwerking van het interieur. Diverse onderdelen, waaronder de klokkenwinkel, voelen niet erg solide aan. Ook de naden tussen de verschillende dashboarddelen zijn groot en verspringen.
Dat gevoel wordt bevestigd wanneer je in wilt stappen. De lichte deuren (veel plastic) bieden een krappe doorgang naar het interieur. Bij het instappen moet je goed oppassen dat je je hoofd niet stoot aan de dakstijlen. De zit is diep en dat levert de nodige ‘klimkunsten’ op bij het instappen. Eenmaal plaats genomen zit je in kleine kuipstoeltjes en heb je uitzicht op een speels instrumentarium. Door het gebruik van veel plastic en felle kleuren doet het geheel wat speelgoedachtig aan. Voor deze Smart kan dat als een compliment worden gezien. Het speelse onderstreept de fun die je met deze auto kunt hebben. Een flinke tegenvaller is de afwerking van het interieur. Diverse onderdelen, waaronder de klokkenwinkel, voelen niet erg solide aan. Ook de naden tussen de verschillende dashboarddelen zijn groot en verspringen.
Tip
Kies jouw autoverzekering
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.
Driecilinder
Starten gaat bij de eerste keer niet moeiteloos. Niet omdat de motor vandaag geen zin heeft, maar omdat je even moet zoeken naar het contactslot. Deze is, net als bij Saab, gepositioneerd achter de versnellingspook. In de testperiode hebben we meerdere malen de spreekwoordelijke knop om moeten zetten om niet met de sleutel richting het stuur te gaan en daar tevergeefs op zoek te gaan naar het contactslot. Bij het omdraaien van de sleutel komt de driecilinder turbomotor tot leven. Met een sportieve brom laat ‘ie duidelijk horen aanwezig te zijn. De motor ligt pal achter je en drijft de achterwielen aan. Bij een koude start klinkt de motor de eerste kilometers het mooist. Het rauwe geluid doet je denken aan een auto met veel meer vermogen. Eenmaal warm is de motor wat stiller maar nog steeds duidelijk hoorbaar. Sowieso is het in de Roadster bepaald niet stil. Behalve de motor hoor je veel wind- en bandengeruis. De snelheidsbeleving ligt mede daardoor erg hoog. De 82 pk sterke driecilinder motor is voorzien van een turbo en sleurt de Roadster in 10,9 seconden naar 100 km/h. Op papier is dat weinig spectaculairs, maar in de praktijk heb je het gevoel dat het veel sneller gaat.
Starten gaat bij de eerste keer niet moeiteloos. Niet omdat de motor vandaag geen zin heeft, maar omdat je even moet zoeken naar het contactslot. Deze is, net als bij Saab, gepositioneerd achter de versnellingspook. In de testperiode hebben we meerdere malen de spreekwoordelijke knop om moeten zetten om niet met de sleutel richting het stuur te gaan en daar tevergeefs op zoek te gaan naar het contactslot. Bij het omdraaien van de sleutel komt de driecilinder turbomotor tot leven. Met een sportieve brom laat ‘ie duidelijk horen aanwezig te zijn. De motor ligt pal achter je en drijft de achterwielen aan. Bij een koude start klinkt de motor de eerste kilometers het mooist. Het rauwe geluid doet je denken aan een auto met veel meer vermogen. Eenmaal warm is de motor wat stiller maar nog steeds duidelijk hoorbaar. Sowieso is het in de Roadster bepaald niet stil. Behalve de motor hoor je veel wind- en bandengeruis. De snelheidsbeleving ligt mede daardoor erg hoog. De 82 pk sterke driecilinder motor is voorzien van een turbo en sleurt de Roadster in 10,9 seconden naar 100 km/h. Op papier is dat weinig spectaculairs, maar in de praktijk heb je het gevoel dat het veel sneller gaat.
Mooi dak
Optioneel is de Roadster leverbaar met een elektrisch bedienbare softtop. Bijzonder aan deze auto is dat de dak/raamstijlen altijd blijven zitten en het dak ertussen open en dicht kan schuiven. Het mooie is dat dit ook tijdens het rijden kan en je daardoor niet hoeft te stoppen wanneer er slecht weer aankomt. Het nadeel is dat je niet echt open rijdt. Het cabriogevoel kan worden versterkt door de raamstijlen eruit te nemen en deze op te bergen in de kofferbak (voorin). Met het dak open heb je veel last van de wind. Niet alleen van windgeluiden, maar de wind dringt ook merkbaar binnen in het interieur. Na een ritje in de Roadster is je kapsel gegarandeerd verwoest.
Optioneel is de Roadster leverbaar met een elektrisch bedienbare softtop. Bijzonder aan deze auto is dat de dak/raamstijlen altijd blijven zitten en het dak ertussen open en dicht kan schuiven. Het mooie is dat dit ook tijdens het rijden kan en je daardoor niet hoeft te stoppen wanneer er slecht weer aankomt. Het nadeel is dat je niet echt open rijdt. Het cabriogevoel kan worden versterkt door de raamstijlen eruit te nemen en deze op te bergen in de kofferbak (voorin). Met het dak open heb je veel last van de wind. Niet alleen van windgeluiden, maar de wind dringt ook merkbaar binnen in het interieur. Na een ritje in de Roadster is je kapsel gegarandeerd verwoest.
Klein en krap
Erg praktisch is de Roadster niet. Met een lengte van 3,43 meter, een breedte van 1,62 meter en een hoogte van 1,19 meter is er weinig ruimte. Bestuurder en passagier zitten erg dicht bij elkaar en bergruimte is er nauwelijks. De kofferbak voorin is alleen bereikbaar via een hendel in het dashboardkastje en biedt 59 liter aan inhoud, maar een boodschappenkrat kan er niet staan. Achterin ligt de motor. Hier bovenop is plaats voor twee jassen of een aktetas. Het dashboardkastje biedt maar net plaats aan de autopapieren, een zonnebril is al teveel van het goede. Gebruiksgemak is het dan ook niet waar het om draait bij deze auto. De Roadster is gebouwd om plezier mee te maken. En dat kan!
Erg praktisch is de Roadster niet. Met een lengte van 3,43 meter, een breedte van 1,62 meter en een hoogte van 1,19 meter is er weinig ruimte. Bestuurder en passagier zitten erg dicht bij elkaar en bergruimte is er nauwelijks. De kofferbak voorin is alleen bereikbaar via een hendel in het dashboardkastje en biedt 59 liter aan inhoud, maar een boodschappenkrat kan er niet staan. Achterin ligt de motor. Hier bovenop is plaats voor twee jassen of een aktetas. Het dashboardkastje biedt maar net plaats aan de autopapieren, een zonnebril is al teveel van het goede. Gebruiksgemak is het dan ook niet waar het om draait bij deze auto. De Roadster is gebouwd om plezier mee te maken. En dat kan!
Veel rijplezier
Dankzij de achterwielaandrijving, de korte wielbasis en het sportieve onderstel kun je gooien en smijten met dit karretje. Hij biedt een enorme dosis rijplezier. Door het ontbreken van stuurbekrachtiging (als optie leverbaar) stuurt de Roadster scherp en direct en is het gevoel met de wielen optimaal. Overhellen is een begrip dat in z’n woordenboek niet voorkomt en bij elke bocht heb je het gevoel nog sneller te kunnen. De banden lijken wel aan het asfalt te plakken. Het enige dat afbreuk doet aan het snellere werk is de versnellingsbak. Smart heeft dezelfde automaat gemonteerd als in de Fortwo. Ondanks diverse aanpassingen is de bak nog steeds traag van begrip. Schakelen kan door de pook naar voren of naar achteren te bewegen of met de knopjes achter het stuur.
Dankzij de achterwielaandrijving, de korte wielbasis en het sportieve onderstel kun je gooien en smijten met dit karretje. Hij biedt een enorme dosis rijplezier. Door het ontbreken van stuurbekrachtiging (als optie leverbaar) stuurt de Roadster scherp en direct en is het gevoel met de wielen optimaal. Overhellen is een begrip dat in z’n woordenboek niet voorkomt en bij elke bocht heb je het gevoel nog sneller te kunnen. De banden lijken wel aan het asfalt te plakken. Het enige dat afbreuk doet aan het snellere werk is de versnellingsbak. Smart heeft dezelfde automaat gemonteerd als in de Fortwo. Ondanks diverse aanpassingen is de bak nog steeds traag van begrip. Schakelen kan door de pook naar voren of naar achteren te bewegen of met de knopjes achter het stuur.
Karige uitrusting
Veel luxe moet je in de Roadster niet verwachten. Elektrische ramen, centrale vergrendeling op afstandsbediening en een radio/CD-speler zijn de enige noemenswaardige zaken. Bij de radio moet worden opgemerkt dat deze het geluid van de motor, banden en wind niet kan overstemmen. Als het dak open is kun je de radio beter uitzetten, want bij veel volume begint het geluid te vervormen. De spiegels moet je met de hand verstellen en airco is een groot gemis. Doordat de Smart echt klein is beslaan de ramen bij vochtig weer al snel. Alleen met een airco is dit fatsoenlijk droog te krijgen.
Veel luxe moet je in de Roadster niet verwachten. Elektrische ramen, centrale vergrendeling op afstandsbediening en een radio/CD-speler zijn de enige noemenswaardige zaken. Bij de radio moet worden opgemerkt dat deze het geluid van de motor, banden en wind niet kan overstemmen. Als het dak open is kun je de radio beter uitzetten, want bij veel volume begint het geluid te vervormen. De spiegels moet je met de hand verstellen en airco is een groot gemis. Doordat de Smart echt klein is beslaan de ramen bij vochtig weer al snel. Alleen met een airco is dit fatsoenlijk droog te krijgen.
Conclusie: Speeltje
In alles is de Smart Roadster een speeltje voor op de openbare weg. Hij is compact, heeft een sportieve uitstraling en geweldige rij-eigenschappen. De Roadster stuurt direct en z’n 82 pk sterke turbomotortje zorgt voor een sportieve brom. Ondanks dat de prestaties op papier niet tot de verbeelding spreken lijkt het al snel erg hard te gaan. Praktisch is de Roadster absoluut niet. Er is maar heel weinig bagageruimte en de instap vergt wat lenigheid. Ook de afwerking – met name van het interieur – spreekt niet tot de verbeelding. Eenmaal aan het ‘spelen’ vergeet je die zaken al snel weer. Onderweg krijg je veel aandacht en elke bocht is weer een uitdaging. Het is een speeltje, maar wel voor iemand die het geld heeft liggen om de Roadster als tweede auto te rijden. Doordat er maar weinig ruimte is en instappen enige lenigheid vergt pak je de auto alleen voor een leuk ritje. Zou dat de reden zijn dat de auto’s massaal bij de dealers blijven staan en geen nieuwe eigenaar vinden? Wij vinden het jammer dat Smart besloten heeft de Roadster uit productie te halen. Zoveel rijplezier krijg je maar zelden!
Tip
Kies jouw autoverzekering
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.