Lexus GS450h

Meten met de Duitse drie vindt Lexus onnodig, het bedrijf uit het land van de rijzende zon stippelt haar eigen weg naar perfectie uit. En als er één product uit hun assortiment is die deze mentaliteit beaamt dan is het wel de vierde generatie van de GS-serie. In een vraagmarkt van diesels en stationwagens wil deze een Europees marktaandeel veroveren van 3%. Als sedan voortbewegend op benzine.

Het blijft een cliché, maar als succesvol zakenlied opteer je al snel voor de traditionele keuze uit de Duitse drie genaamd A6, 5-serie en E-klasse. Dat er meer onder de horizon verblijft weet iedereen. Toch zijn deze niet Germaanse modellen, afgezien van de Volvo V70, aanzienlijk minder gemeenzaam. Hoe vaak zie je nu een Volvo S80, Jaguar XF, Infiniti M en Lexus GS? Om het in perspectief te plaatsen: van laatstgenoemde, het lijdend voorwerp in kwestie, werden er in Nederland afgelopen jaar slechts tien exemplaren op kenteken gezet tegen bijvoorbeeld 4.715 BMW’s 5-serie. Natuurlijk is dit enigszins vertekend, want ten opzichte van de BMW vierde de Lexus zijn vijfde verjaardag. Daarnaast bevat het aanbod van Lexus geen dieselmotoren, noch een stationvariant, beide ingrediënten waarnaar veel belangstelling is in dit segment. Deze twee tekorten waren en zijn voor Lexus geen issue, aangezien ze irrelevant zijn voor de Amerikaanse markt. In plaats van adapteren behoudt Lexus haar principes. De nieuwe Grand Touring Sedan van het merk is in Nederland dan ook niet zozeer een concurrent van de Duitse drie, maar meer de uitzondering op de regel.

Potente indruk
Wat de vormgeving betreft kruipt Lexus wel steeds dichter op de Europese concurrentie. We kregen zodoende, in tegenstelling tot de eerste drie generaties, direct een goed gevoel. Het exterieurdesign vormt het begin van een nieuwe lichting Lexussen waarbij de trapeziumgevormde grille en de scherpgelijnde lichtunits voor een nieuwe handtekening moeten zorgen. De rest van de auto komt overeen met de strakke en overwegend zakelijke vormgeving door een beperkt aantal lijnen te combineren met scherpe vouwen. De uitstraling oogt voor het eerst in het bestaan van de GS agressief en aanwezig. Wellicht niet geheel passend bij de traditionele klandizie van Lexus, maar het zorgt wel voor een volwassen en meer zelfverzekerder aureool.

Pixeldichtheid
De strijd om de euro’s zet zich voort in het interieur, waarbij Lexus vol trots het grootste beeldscherm in een productieauto ooit aankondigde. Het scherm meet inderdaad een riante 12 inch en overstijgt daarmee Apple’s iPad. Handig vanwege zijn dubbele functionaliteit, maar vanwege de matige pixeldichtheid en verjaarde grafics overtuigt het beeldscherm echter niet. Daarbovenop missen we de logica van de mouse-besturing. Hoewel het systeem dankzij een fysieke feedback na enige gewenning wel degelijk betrouwbaar werkt, blijft onze voorkeur uitgaan naar de traditionelere set-up zoals bijvoorbeeld iDrive van BMW. Desalniettemin zorgt het systeem voor een opgeruimde middenconsole met een hightech uitstraling. De rest van het interieurontwerp maakt door zijn rechtlijnige design wat minder indruk, al kunnen we dit niet zeggen over de afwerking en materiaalkeuze. Dat opereert op hoog niveau.

61% groei
Ondanks de nagenoeg gelijke gebleven lengtemaat is de beenruimte in de nieuwe GS achter met 20 millimeter toegenomen. In theorie is er plaats voor een vijftal personen. Met vier zit je vanzelfsprekend beter, maar is de beschikbare ruimte ook daadwerkelijk toereikend. Ook de inhoud van het kofferruim is gegroeid, sterk vanwege het willen voorkomen van een nieuwe stroom aan kritiek. Met 330 liter beschikte het uitgaande model namelijk over veruit de kleinste laadruimte in zijn segment, iets dat te wijten was aan het grote accupakket van de vroegere GS450h. Door een efficiëntere plaatsing wisten de ingenieurs bij de nieuwe een groei van 61% in volume te realiseren. Met deze inhoud van 482 liter nadert de GS-serie nu wel zijn rivalen.

Schizofreen

Een bepaalde mate van binnenruimte is essentieel in dit segment, het rijniveau zowaar nog belangrijker. Waar de vorige modellen zich onderscheiden met een comfortabel en uitermate geruisloos karakter, moest de vierde generatie tevens een dynamische kant bevatten. Tevens, want in de reguliere rijmodus gedraagt de Lexus zich zoals we van de fabrikant gewend zijn: muisstil, comfortabel en volleerd. De dynamische zijde is pas te ontdekken na het inschakelen van de F Sport+-modus. Dan pas ontmoet je zijn schizofrene kant, waarbij zijn comfortabele kant op een laag pitje komt te staan. De optionele, adaptieve dempers vegen zijn overhellende neiging prompt weg, de lichte besturing wordt verzwaard waardoor er meer stuurgevoel doorkomt en de aandrijflijn springt in standje alert. Met een druk op de knop verandert de Lexus in een dynamisch sturende sedan, waardoor hij ook op dit onderdeel, ondanks zijn hoge rijgewicht en matige feedback, een forse stap richting de zakensedans van Europese makelij maakt.

Efficiëntie én kracht
Voorop lopen deed Lexus al sinds jaar en dag met hun geavanceerde aandrijflijn. Vandaag de dag is de GS450h echter lang niet meer de enige is zijn klasse met hybridetechniek. Audi heeft de A6 Hybrid, BMW de ActiveHybrid 5, Infiniti heeft de M35h en Mercedes-Benz introduceerde onlangs de E 300 Hybrid. Lexus wordt op de hielen gezeten en dat was voor het Japanse merk reden genoeg om het tijdperk in te luiden van het Hybrid Drive System 2.0. Hoewel de techniek grotendeels gelijk is gebleven kreeg de 292 sterke V6-benzinemotor een nieuw motormanagement en verbeterd inlaatsysteem. Ook de 200 pk sterke elektromotor werd geoptimaliseerd waardoor de GS450h het gecombineerde vermogen van 345 pk - weliswaar gelijk gebleven - tegen een aanzienlijk lagere brandstofbehoefte produceert. Het gemiddelde verbruik daalde van 7,6 naar 5,9 l/100, terwijl de uitstoot van 180 naar 137 g/km zakte. Exact genoeg voor het begeerde 20% bijtellingslabel, waar alleen de Mercedes-Benz E 300 Hybrid ook aan voldoet. Voor de Lexus geldt dat overigens slechts tot juli, de Mercedes geniet langer van deze status.

Moeiteloos
Naast efficiëntie is de souplesse en kracht waarover de aandrijflijn beschikt zeer indrukwekkend. In regulier verkeer profileert de sedan zich met een soepel karakter, terwijl hij desgewenst onvermoeid zijn spierballen toont. Binnen zes seconden vliegt de GS voorbij de honderd en haalt hij moeiteloos zijn begrensde topsnelheid van 250 km/h. Daar hij hierbij het beloofde verbruik van 5,9 l/ 100 km niet haalt is niet meer dan logisch, maar het testverbruik van net geen 8,0 l/100 km is gezien de hoge Autobahn-snelheden en bochtige bergwegen heel netjes. Nog een voordeel van de verbeterde hybride-aandrijflijn is dat het omschakelen tussen de benzine- en elektromotor volledig onopvallend geschiet. Dit is vooral te danken aan de CVT-transmissie die haar werk onopgemerkt verricht. Het enige moment dat je beseft dat de GS450h over een dergelijke versnellingsbak beschikt is wanneer je het volledige potentieel aanspreekt. Dan schiet de toerenteller richting de 6.000 toeren en klinkt de V6 enigszins eentonig. Een moment dat overigens in de stille cabine niet als storend ervaren werd.

Resume
De Japanners en hun zoektocht naar technische perfectie. Een ontdekkingsreis waarin de Lexus GS450h zonder meer een belangrijk hoofdstuk vormt. En hoewel de nieuwe generatie wat concept betreft niet meer zo uniek is als destijds, is deze nieuwste generatie sterker dan ooit gewapend tegen zijn Europese con-collega’s. Niet in de eerste plaats vanwege zijn gespierde verschijning, maar ook zeker wat kwaliteit, uitrusting, ruimte en de geraffineerde aandrijflijn betreft. Nu zelfs het rijgedrag dynamischer aanvoelt dan voorheen beschikt Lexus over een steengoede auto. Het gemis van de dieselmotor en stationwagen is daarom des te moeilijker te verkroppen. Beide vormen de reden dat Lexus opnieuw genoegen moeten nemen met een gering marktaandeel. Aan de GS450h zal dat namelijk niet liggen.
Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties