Nissan Qashqai

‘Hij kwam. Hij bewees zich. Hij overwon.’ Met dit statement opent de brochure van de vernieuwde Nissan Qashqai. En daarmee slaat Nissan de spijker op z’n kop. Want wie had verwacht dat Nissan onverwacht zo een succesvol model wist neer te zetten?

Let op: De auto op de foto´s wijkt af van de door ons gereden uitvoering. Afgebeeld zijn een Qashqai en Qashqai+2 in Tekna-uitvoering.

In de tijd van de laatste generatie Almera was het maar al te duidelijk voor Nissan: het roer moest om in Europa. De oubollige Almera werd amper verkocht en de Japanners verloren veel klanten aan de concurrentie. Er moest iets compleet anders worden ondernemen in het C-segment. En toen stond er ineens de Qashqai. Een wat hoger op de poten geplaatste vijfdeurs hatchback met wat kenmerken van een SUV. Voor velen was de schrik groot: ‘Wat is dit nu? Toont Nissan niet teveel lef?’ Nee hoor, zo bleek. De Qashqai werd een enorme hit. Zo populair dat de levertijd opliep tot onacceptabele tijden en de fabriek in het Britse Sunderland binnen mum van tijd moest worden uitgebreid. Niet in de laatste plaats omdat er ook nog een Qahqai+2 op stapel stond.

Concurrentie
Inmiddels is de Qashqai alweer vier succesvolle jaren onder ons en werden er ruim een half miljoen Qashqai’s vanuit Engeland op de boot gezet richting het vaste land. En daarmee is de Qashqai in zijn segment de absolute marktleider geworden. Ondanks dat het model het nog altijd zeer goed deed kon vernieuwing niet uitblijven. Zeker niet omdat Nissan’s crossover er concurrentie bij heeft gekregen. Zo mikken Mitsubishi (ASX), Skoda (Yeti) en Peugeot (3008) op eenzelfde publiek en azen ook Kia (Sportage) en Hyundai (ix35) meer op een crossover-klant dan op de SUV-rijder. Heeft de Qashqai die overwinnaarsgeest van een paar jaar geleden nog altijd in zich? Wij stapten in en reden met de nieuweling.

Facelift
Wat zal de ontwerpafdeling van Nissan een zware taak hebben gehad om de Qashqai weer fris in de showrooms te zetten. ‘Never change a winning team’ zou je zeggen, maar anderzijds is stilstand achteruitgang. En zo begon vooral het front, dat in het begin vooruitstrevend en uniek was, duidelijk te dateren. Het mes werd dan ook hoofdzakelijk aan de voorzijde in de auto gezet. Een nieuwe voorbumper, moderne koplampunits, een frisse grille en zelfs een hertekende motorkap zijn het gevolg. Het model is daarmee nog altijd als Qashqai herkenbaar, maar een stuk scherper gelijnd, volwassener en wat ons betreft ook iets meer te accepteren door iedereen. Van opzij en aan de achterkant zijn het enkele details die het verschil maken, maar het volledige plaatje oogt weer fris, modern en een tikkeltje brutaal. Precies wat Nissan met de Qashqai bereiken wil.

Interieur
Zo rigoureus als men aan de buitenzijde te werk is gegaan werd het interieur niet beetgepakt. De materialen werden naar een iets hoger niveau getild, tussen de beide tellers in werd een boordcomputer gemonteerd en her en der werd een knopje gewijzigd. Het grote geheel is echter ongewijzigd gebleven. Op zich spijtig, want ondanks dat de materialen niet onvoldoende zijn had Nissan de kwaliteitsbeleving wel iets verder kunnen verhogen. Zeker als we het model vergelijken met de talloze concurrenten die over het algemeen zachtere materialen en een meer Europese afwerking weten te realiseren. Hier heeft de tijd dus wel zijn sporen achtergelaten.

Ruimte
Nog altijd even goed is dat de Qashqai als crossover het beste van twee werelden combineert: enerzijds de uitstraling van een SUV, anderzijds het prijskaartje van een auto uit het C-segment. Een ander groot voordeel is de ruimte binnenin. De Qashqai oogt groter dan een gemiddelde hatchback en is dat van binnen ook. Hoofdruimte is geen issue en ook beenruimte zal voor niemand reden tot klagen zijn. Zowel voor- als achterin niet. En met 410 liter inhoud is de kofferruimte bovendien ruim van formaat. Wie voor de Qashqai+2 kiest profiteert in 5-zits configuratie zelfs van 450 liter bagageruimte. Talloze kleine en grote opbergvakjes voldoen bovendien in de behoefte om losse spullen op te bergen. Allemaal dik voor elkaar dus.

Rijgedrag
Waar we in 2007 positief door werden verrast was het volwassen rijgedrag van de Qashqai. Nissan laat weten daar niet aan te hebben gesleuteld en dus zou het daar wel goed mee moeten zitten. Inderdaad, dat is gewoon goed. Maar verrast worden we niet meer. De lat ligt na vier jaar immers alweer een flink stuk hoger. Dat betekent niet dat de Qashqai geen prettig rijdende auto is. Hij stuurt voldoende direct, blijft mooi vlak in de bochten en biedt een fijne mix tussen comfort en dynamiek.

Benzinemotor
Onze test verreden we met het instapmodel: de 115 sterke 1.6 liter viercilinder benzinemotor in Visia-uitvoering. Een strepentrekker is het zeker niet. Van 0-100 km/h vergt 11,8 seconden en de topsnelheid ligt op 178 km/h. Toch is deze viercilinder voor gemiddeld gebruik voldoende krachtig, stil en nog zuinig ook. De fabriek geeft een verbruik op van 6,6 l/100 km. Wij kwamen na een gemiddelde testronde uit op ongeveer 7,0 l/100 km. Ga je proberen meer uit het blok te halen dan deze voor bedoeld is zie je het verbruik navenant stijgen. Wie wat meer vermogen wenst kan dan ook beter kiezen voor de 2.0 liter viercilinder benzinemotor met 140 pk, de 1.5 dCi diesel met 103 pk of de krachtige 2.0 dCi met 150 pk en 320 Nm. In alle gevallen is de Qashqai standaard uitgevoerd met voorwielaandrijving. Wie dat wenst kan de 2.0 liters ook bestellen met All Mode-vierwielaandrijving. Hiermee wordt, afhankelijk van de situatie, tot 50% van het koppel naar de achterwielen gestuurd. Natuurlijk heb je daarmee een veiliger weggedrag en kan het je helpen in de sneeuw of met een caravan, maar voor twee tot drie duizend euro meer is het een stevige optie.

Uitrusting
Zoals gezegd reden wij met het instapmodel en daarmee ook meteen de goedkoopste Qashqai: de 1.6 Visia die voor minimaal € 22.300,- in de prijslijsten staat. Behelpen is dat overigens allerminst. Zaken als elektrische ramen en spiegels, airco, Bluetooth-carkit, radio/CD-speler met bediening aan het stuurwiel, cruise control en veiligheidsvoorzieningen als ABS, EBD en zes airbags zijn gewoon aanwezig. Leg je 2.000 euro bij dan heb je met de Acenta eigenlijk alles wat je hartje begeert: 17 inch lichtmetaal, portiergrepen en spiegels in carrrosseriekleur, gescheiden climate control, lederen stuurwiel en versnellingspook, automatisch koplampen, mistlampen, regensensor, radio/CD-speler met 6 CD-wisselaar en extra speakers, ESP en parkeersensoren. De Connect Edition en Tekna zijn voor de veeleisende koper en voegen er nog zaken als Xenon-verlichting, getinte ramen, een Bose-audiosysteem, 18 inch lichtmetaal en een navigatiesysteem aan toe.

Conclusie
Een fijngeslepen diamant. Eigenlijk is de facelift van de Nissan Qashqai zo het beste samen te vatten. Het model oogt weer geheel bij de tijd en spreekt nog altijd aan. Daarnaast biedt de Qashqai veel ruimte, is de afwerking netjes voor elkaar en zijn de rij-eigenschappen prima. Als op zichzelf staand model is de Qashqai weer verzekerd van succes de komende jaren. Toch moeten de Japanners wel oppassen. De concurrentie is ook wakker geschud en weet de Qashqai toch af te troeven als het op afwerking en interieurdesign aankomt. Daar staat wel tegenover dat Nissan de auto scherp geprijsd heeft. Voor ons is het duidelijk: de Nissan Qashqai is weer van succes verzekerd voor de komende jaren!
Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties