Overige

De 10 beroemdste Giugiaro-ontwerpen

Giorgetto Giugiaro is één van de beroemdste auto-ontwerpers uit de geschiedenis. En z’n invloed op de auto-industrie gaat veel verder dan alleen z’n eigen ontwerpen. Je wordt per slot van rekening niet zomaar de ‘auto-ontwerper van de eeuw’. Maar hij stopt ermee. Audi heeft z’n bedrijf Italdesign helemaal overgenomen en Giugiaro zelf stapt er nu uit. Wij zetten alvast 10 van z’n belangrijkste, beroemdste en meest indrukwekkende ontwerpen op een rij.

DeLorean DMC-12

DeLorean DMC-12

Toen John DeLorean een ontwerper nodig had voor z’n futuristische sportieve reiswagen van de toekomst, klopte hij aan bij Giugiaro. De auto flopte om allerlei redenen, maar het design van de gevleugelde tweezitter wordt nog steeds bejubeld.

BMW M1

BMW M1

Giugiaro kreeg de eer om de BMW M1 te ontwerpen. Tot op vandaag de enige echte sportwagen ooit van dat merk. Er zijn er slechts 450 van gemaakt, maar die spreken nog steeds tot de verbeelding.

10 beroemde Giugiaro-ontwerpen

10 beroemde Giugiaro-ontwerpen

Ja, de originele Panda hoort absoluut thuis in deze lijst. Z’n hoekige, no-nonsense lijn was een onwaarschijnlijke hit in Italië. De Panda was praktisch, goedkoop om te bouwen en erg ruim binnenin. Er zijn er destijds 4,5 miljoen van verkocht en z’n hoekige lijnen beginnen stilaan weer bewonderaars te vinden.

Lotus Esprit S1

Lotus Esprit S1

Ook de eerste Lotus Esprit werd ontworpen door Giugiaro. De wigvorm was destijds één van z’n belangrijkste kenmerken. Voor Lotus was het zo’n revolutie dat het model meteen door de producers van de James Bond-franchise werd ingezet. Roger Moore dook er zelfs mee onder water. Het blijft één van de meest herkenbare Lotus-vormen ooit.

Alfa Romeo Brera

Alfa Romeo Brera

In vergelijking met de andere auto’s in de lijst oogt de Brera opvallend rond en wulps. Het bewijs dat Giugiaro en z’n team zich aan de tijdsgeest konden aanpassen. Maar hij blijft een beetje apart, zoals steeds het geval was bij Italdesign Giugiaro. Om mee te rijden was de Brera een teleurstelling, om naar te kijken niet. Lees meer »

Volkswagen Golf I

Volkswagen Golf I

De Volkswagen Golf I is en blijft Giugiaro’s grootste succes. Van het model werden bijna 7 miljoen exemplaren verkocht. Het betekende het begin van een groeistrategie voor VW, het was de doorbraak van de compacte hatchback en tegenwoordig wordt het ontwerp algemeen herkent als een stijlklassieker.

Maserati Bora

Maserati Bora

De Maserati Bora is onmiskenbaar een kind van z’n tijd. Toen Maserati eind jaren zestig werd overgenomen door Citroën, een merk dat destijds altijd apart uit de hoek kwam, werd Giugiaro aangesteld als designer van een sportauto met middenmotor. Het resultaat was de Bora. Die kwam in 1971 op de markt en bleef tot 1978.

Volkswagen Scirocco

Volkswagen Scirocco

Toen de VW Golf 1 insloeg als een bom, wilden de Duitsers ook het iets sportievere segment betreden. En bij wie kun je dan beter aankloppen dan bij de tekenaar van de Golf. Het recept is dan ook heel herkenbaar.

Bizzarini Manta

Bizzarini Manta

Giugiaro was 30 toen hij in 1968 deze radicale conceptcar bouwde voor de toenmalige Italiaanse nichefabrikant Bizzarrini. Een uitzinnige tweezitter met middenmotor die z’n invloed liet gelden op veel van bovenstaande modellen.

Giugiaro Parcour

Giugiaro Parcour

In 2013 was Giugiaro al overgenomen door Audi. Maar de Italiaanse ontwerper haalde de traditionele wigvorm toch nog eens naar boven voor een vierwielaangedreven crossover. Met een beetje goede wil zie je er een moderne interpretatie van heel wat van bovenstaande modellen in. Lees meer »

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Redactie
Door Redactie

Zoeken