Design op de eerste plaats
We gaan terug naar het jaar 1936! Het jaar waarin de beruchte zeppelin LZ129 "Hindenburg" z’n eerste rondvlucht maakte, de Olympische Winterspelen worden gehouden in Berlijn en de zittende Amerikaanse president Franklin D. Roosevelt voor de tweede maal herkozen wordt van z´n in totaal vier ambttermijnen. 1936 is tevens het geboortejaar van de Cord 810/812.
Het Amerikaanse Cord was een vooruitstrevend automerk van industriemagnaat Errett Lobban Cord waarvan de modellen tussen 1929 en 1932 en in de jaren 1936 en 1937 werden gefabriceerd door Auburn Automobile Company. Het was in november 1935 toen de Cord 810 tijdens de toenmalige New York Motor Show voor het eerst werd voorgesteld aan het wereldpubliek. De 810, die ook wel de ‘baby-Duesenberg’ werd genoemd, werd warm onthaald mede door het beeldschone uiterlijk. Een verbluffend design was voor E.L. Cord dan ook de belangrijkste vereiste voor z’n auto’s. Techniek kwam op de tweede plaats. Toch was de Cord 810 z’n tijd ver vooruit. Het was één van de eerste Amerikaanse auto’s met voorwielaandrijving, gooide alle toenmalige ontwerptradities overboord met z’n inklapbare koplampen, was voorzien van een moderne Lycoming-V8, en beschikte over uitstekende prestaties voor die tijd. De Cord 810 had alles in zich om een succesnummer te worden.
Geldgebrek
Het verliep echter anders. De Cord 810 had de tijdspanne waarin hij werd gelanceerd niet mee. Amerika bevond zich middenin een "The Great Despression" en de bevolking kon het zich niet veroorloven een auto als de Cord 810 aan te schaffen. Dit weerhield de ambitieuze E.L. Cord niet om een jaar later met de Cord 812 te komen. De voornaamste verandering aan deze vernieuwde 810 was monteren van een compressor op het V8-motorblok. De prestaties stegen aanzienlijk, maar zo ook het prijskaartje. Door dit, de afnemende vraag en samen met de vele technische problemen, was de Cord 810/812 uiteindelijk niet opgewassen tegen de crisis van de jaren ’30.
Nalatenschap
"It didn´t look like an automobile. Somehow it looked like a beautiful thing that had been born and just grew up on the highway." Dit waren de woorden van iemand die een Cord voor het eerst in levende lijve zag. De Cord’s die tussen 1936 en 1937 zijn gebouwd worden gezien als één van de mooiste auto’s die ooit zijn gebouwd. De Cord 810 werd ontworpen door Gordon Buehrig en in z’n productiejaren aangeboden in vier verschillende carrosserievarianten. De latere 812 was te verkrijgen in zes varianten: Convertible "Sportsman" Coupé, Beverly Sedan, Custom Beverly, Westchester Sedan, Custom Berline en Phaeton. In totaal werden er van deze ´American Dream’ in de toenmalige automobielindustrie 1.174 exemplaren gebouwd (model 810). De Cord 812 was goed voor een productieaantal van 1.146 exemplaren.
Foto: Carphotos.net
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.