Lexus LBX (2024): chique Toyota Yaris Cross heeft één domper (update: prijzen bekend)

Lexus LBX (2024): 5 bijzondere eigenschappen en 1 kleine domper

De nieuwe Lexus LBX is vanwege meerdere redenen bijzonder. Het is bijvoorbeeld de kleinste Lexus ooit. We noemen zes eigenschappen, waaronder een kleine domper, waarmee de Lexus LBX de Europese consument moet gaan verleiden.

1: Lexus LBX is kleinste Lexus ooit

De Lexus LBX is 4,19 meter lang, 1,82 meter breed en 1,54 meter hoog. Daarmee is de LBX de kleinste Lexus ooit en 30 centimeter korter dan de huidige kleinste Lexus, de Lexus UX. Verder is Lexus' nieuwe compacte suv ook korter dan de 4,32 lange Lexus CT 200h, die nieuw niet meer leverbaar is. De bagageruimte van 332 liter is groter dan die van de UX (320 liter) maar niet heel veel groter. De Audi Q2 - om een concurrent te noemen - biedt 405 liter. De wielbasis bedraagt 2,58 m.   

Lexus LBX (2024): 5 bijzondere eigenschappen en 1 kleine domper
Lexus LBX (2024): 5 bijzondere eigenschappen en 1 kleine domper
Lexus LBX (2024): 5 bijzondere eigenschappen en 1 kleine domper

2: Lexus LBX is niet volledig elektrisch

Een kleine domper: de Lexus LBX rijdt niet volledig elektrisch. Ook de aankondiging van een 100% elektrische versie ontbreekt in het persbericht. Omdat de crossover speciaal voor Europa ontwikkeld is en, volgens de woorden van Lexus, een van de bestsellers van het merk in Europa moet worden, vinden we dit ietwat vreemd. De Lexus LBX is een hybride suv, met een 1,5-liter 3-cilinder benzinemotor en een elektromotor. Het systeemvermogen is 136 pk en het maximumkoppel 185 Nm. Er is ook een versie met een extra elektromotor op de achteras waarmee de Lexus LBX een vierwielaandrijver wordt.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Lexus LBX (2024): 5 bijzondere eigenschappen en 1 kleine domper
Lexus LBX (2024): 5 bijzondere eigenschappen en 1 kleine domper
Lexus LBX (2024): 5 bijzondere eigenschappen en 1 kleine domper

3: Geen reusachtige grille

Wie nooit in een Lexus gezien wilde worden vanwege de vaak enorme spindle-grille en scherpe vouwen in de carrosserie, kan opgelucht ademhalen; de Lexus LBX heeft een grille die duidelijk minder prominent is en de auto komt in zijn geheel rustiger op het netvlies over. 

Een beetje jammer vinden we dat wel, want een nieuwe Lexus RZ 450e of Lexus RX pik je er zo tussenuit, terwijl de Lexus LBX minder herkenbaar is. Hij lijkt een beetje op de Smart #1 en de Cupra Born. Achter zien we een lichtbalk over de volle breedte en de merknaam uitgespeld. Staat hem goed, maar is verre van origineel.

De prijs en levertijd van de nieuwe Lexus LBX weten?

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Als je je aanmeldt voor onze gratis wekelijkse nieuwsbrief weet je het als eerste!

4: Een vleugje Yaris Cross

De Lexus LBX staat op het GA-B-platform dat ook te vinden is onder de Toyota Yaris Cross, hetzij aangepast aan de wensen van Lexus. Toyota's luxemerk belooft precieze stuurreacties, een stabiel bochtengedrag en een hoogstaand comfort. Vooral wat dit laatste betreft, geloven we Lexus op zijn blauwe ogen. 

Rijden in een Lexus is alsof je je afsluit van de wereld en op een vliegende tapijt over het verkeer vliegt. Om ongewenste trillingen en geluiden tegen te gaan beschikt de driecilinder over een balans-as. 

Lexus LBX (2024): 5 bijzondere eigenschappen en 1 kleine domper
Lexus LBX (2024): 5 bijzondere eigenschappen en 1 kleine domper
Lexus LBX (2024): 5 bijzondere eigenschappen en 1 kleine domper

5: Luxe interieur  

Waar we ook geen seconde aan twijfelen, is het interieur dat volgens Lexus de klasse uitstraalt van dat van auto's uit hogere segmenten. We zien op het eerste gezicht mooie materialen en een rustig design met niet teveel fysieke toetsen maar gelukkig ook niet te weinig. Onder het 9,8-inch centrale display bevinden zich fysieke bedieningstoetsen voor onder meer de airco. Verder zien we een kloeke, maar juist daardoor vast prettig bedienbare, versnellingshendel voor de automaat. 

6: Die naam ...

LBX staat voor Lexus Breakthrough Crossover en betekent volgens Lexus dan ook een doorbraak voor Lexus als bedrijf in Europa. Voor het eerst is Europa de leidende regio voor de ontwikkeling van een nieuwe Lexus. Dit moet ertoe leiden dat de LBX hier een van de bestsellers van Lexus wordt. Dat moet niet heel moeilijk zijn, gezien de enorme populariteit van compacte suv-modellen in Europa, maar vooral vanwege de nog altijd bescheiden verkoopaantallen van de andere Lexus-modellen.

Lexus LBX (2024): chique Toyota Yaris Cross heeft één domper

Lexus LBX prijs en levertijd

De nieuwe Lexus LBX komt begin 2024 op de Nederlandse markt. De prijzen beginnen bij 35.995 euro, wat de hybride suv net iets goedkoper maakt dan het meest spraakmakende model van dit moment: de volledige elektrische Volvo EX30 (vanaf 36.795 euro).

De prijslijst van de LBX is een beetje ingewikkeld, want de uitvoeringen worden niet per se steeds luxer hoe duurder je gaat. In plaats daarvan heb je het basismodel met daarboven vier variaties die subtiel van elkaar verschillen. Aan de top staat dan weer een peperduur model – de Lexus LBX Original Edition – waarvan er maar 10 naar Nederland komen. 

De Lexus LBX is er in 6 uitvoeringen

  • LBX (standaarduitvoering): 35.995 euro
  • Elegant: 40.495 euro
  • Emotion: 40.995 euro
  • Relax: 41.995 euro
  • Cool: 42.495 euro
  • Original Edition (10 stuks voor NL): 48.495euro

Standaard heeft de Lexus LBX voorwielaandrijving, upgraden naar AWD kost 3000 euro. 

Standaarduitrusting Lexus LBX 

Elke LBX heeft een 9,8-inch touchscreen, climate control en 17-inch lichtmetaal. Het uitgebreide pakket rijhulpsystemen is eveneens standaard, dus adaptieve cruisecontrol kost niets extra.

De stoelen en de deurpanelen zijn standaard met stof bekleed. Wil je luxere materialen, dan wrijft de Lexus-verkoper in zijn handen, want dan beland je bij een van de vier duurdere uitvoeringen. De Emotion en Cool zijn sportief aangekleed en in de Elegant en Relax draait alles om luxe. 

Andere redenen om te upgraden naar de vierling, zijn de verwarmbare voorstoelen, de lendensteun voor de bestuurder en de in hoogte verstelbare bijrijdersstoel – met andere woorden: je zit lekkerder.

Wat maakt de Original Edition zo bijzonder?

Wat maakt het tot 10 stuks gelimiteerde topmodel van 48.495 euro zo bijzonder, afgezien van zijn hoge prijs? Hij is gebaseerd op de Cool (42.495 euro) en heeft het Advanced Pack van 5295 euro. Dan zit je al aan 48 mille. Je krijgt dan onder andere Full Led-koplampen, een Mark Levinson-audiosysteem en een head-up display. Maar de Original Edition ziet er ook net iets anders uit, met zijn accenten in zwart en chroom, de C-stijlen met een apart patroon en de unieke badges op binnen- en buitenkant. Maar dat mag ook wel voor dat geld.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Lexus LBX (2024): 5 bijzondere eigenschappen en 1 kleine domper
Lexus LBX (2024): 5 bijzondere eigenschappen en 1 kleine domper
Wouter Vastenhout
Door Wouter Vastenhout

Noemt zichzelf geen ‘petrolhead’, want er is meer in het leven. Kan dus niet alle interne codes van automodellen opdreunen. Uitzondering is F56, de modelcode van de derde generatie Mini Cooper waar hij momenteel in rijdt. Heeft sinds 2007 ook een eerste generatie Mazda MX-5. Eerst als dagelijks vervoer, maar inmiddels genietend van zijn pensioen. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties