Honda loopt hopeloos achter en deze elektrische suv moet het tij keren (Update: prijs bekend en die is HOOG)

Honda loopt hopeloos achter en deze elektrische suv moet het tij keren

De elektrische suv-modellen schieten werkelijk als paddenstoelen uit de grond, maar op geen enkele elektrische suv staat de naam van het volgende automerk: Honda. Maar hier komt binnenkort verandering in, met de Honda e:Ny1. Tot die tijd kun je oefenen op hoe je de modelnaam uitspreekt ...  

Compacte elektrische suv

De nieuwe elektrische suv van Honda heet Honda e:Ny1. Zijn we net een beetje gewend aan hoe je Toyota bZ4X uitspreekt, krijg je dit. De modelnaam e:Ny1 doet vermoeden wat we hier te maken hebben met een conceptcar maar niets is minder waar: de hier afgebeelde Honda e:Ny1 is kant-en-klaar en komt in 2023 op de markt. De Honda e:Ny1 is een compacte elektrische suv in het B-segment. Denk bijvoorbeeld aan een Peugeot e-2008, Opel Mokka-e en Jeep Avenger.

Honda loopt hopeloos achter en deze elektrische suv moet het tij keren
Honda loopt hopeloos achter en deze elektrische suv moet het tij keren

Nieuw platform

Alhoewel de Honda e:Ny1 verdacht veel op de Honda HR-V lijkt, staat-ie op een nieuw platform van Honda met de e:N Architecture F - wat deels de modelnaam verklaart. Met het cijfer 1 geeft Honda aan dat de Honda e:Ny1 het eerste Honda-model op het nieuwe platform is. Er zal dus ook wel een e:Ny2 komen, denken we dan. Waar de letter y voor staat, is ons overigens een raadsel. 

Tip
Kies jouw autoverzekering
Kies jouw autoverzekering

Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.

Honda loopt hopeloos achter en deze elektrische suv moet het tij keren
Honda loopt hopeloos achter en deze elektrische suv moet het tij keren

Honda e:Ny1 actieradius

De elektromotor van de Honda e:Ny1 is goed voor een vermogen van 204 pk en een koppel van 310 Nm. Rijd je met een volle accu (lithium-ion, 68,8 kWh, netto: 62 kWh) weg, dan zegt Honda dat je na 412 kilometer (WLTP) aan de laadpaal moet. Dat is een heel stuk verder dan de actieradius van de Honda e, namelijk 222 kilometer.

Hang je de Honda e:Ny1 aan de snellader, dan ben je in 45 minuten weer pleite (10-80 procent). Snelladen kan tot 78 kW en dat is niet bijster snel. Concurrent Hyundai Kona tikt 100 kW aan. 

Weten wanneer precies de Honda e:Ny1 te koop is en voor hoeveel? 

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Met onze gratis, wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte!

Uitzonderlijk comfortabel, zegt Honda

Honda belooft dat de Honda e:Ny1 veel rijplezier biedt, onder meer vanwege het lage zwaartepunt van de auto en de hoge torsiestijfheid van het chassis en de carrosserie. Tegelijkertijd zegt Honda dat de e:Ny1 uitzonderlijk comfortabel is, en de binnenruimte riant. Hier zien we een 15,1-inch multimediadisplay dat rechtop staat. Onderaan het scherm zien we gelukkig sneltoetsen voor de bediening van de airconditioning en stoelverwarming.

Honda e:Ny1 (2023): prijs

De e:Ny1 komt al in september 2023 op de markt. De prijs van de Honda e:Ny1 is, eh, ambitieus. Hij kost liefst 48.750 euro (prijs België: 47.860 euro). Vooruit, dan krijg je wel een rijke uitrusting. Een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel bijvoorbeeld, airconditioning met twee zones, een draadloos oplaadstation voor je telefoon, sleutelloze toegang en privacyglas. Maar de SEPP-aankoopsubsidie van 2950 euro kun je vergeten, die geldt maar tot 45.000 euro.

Concurrenten als de Opel Mokka-e (39.749 euro), Peugeot e-2008 (40.070 euro), Jeep Avenger (39.500 euro) zijn bovendien goedkoper, maar die hebben een kleinere elektromotor en een kleiner batterijpakket. Bij dit Stellantis-trio kun je dan weer wel bij de overheid aankloppen voor subsidie en daarmee loopt het prijsverschil met de Honda e:Ny1 op tot meer dan 10.000 euro. 

Tip
Kies jouw autoverzekering
Kies jouw autoverzekering

Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.

Honda loopt hopeloos achter en deze elektrische suv moet het tij keren
Wouter Vastenhout
Door Wouter Vastenhout

Noemt zichzelf geen ‘petrolhead’, want er is meer in het leven. Kan dus niet alle interne codes van automodellen opdreunen. Uitzondering is F56, de modelcode van de derde generatie Mini Cooper waar hij momenteel in rijdt. Heeft sinds 2007 ook een eerste generatie Mazda MX-5. Eerst als dagelijks vervoer, maar inmiddels genietend van zijn pensioen. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties