Waarom de gemiddelde 911-rijder het in zijn broek doet voor deze Porsche Cayman

Waarom de gemiddelde 911-rijder het in zijn broek doet voor deze Porsche Cayman

In september 2020 hadden wij een Porsche 718 Cayman GT4 te logeren en we waren zwaar onder de indruk. Maar het kan heftiger: Porsche presenteert nu de RS-versie, die er nog een flinke schep bovenop doet. Dit is de 'dameskappers-Porsche' die de gemiddelde 911-rijder de rillingen bezorgt!

De hardliners onder de 911-fans halen hun neus op voor de kleinere sportwagens van het merk. Ze moeten niks hebben van de Boxster en de Cayman; echte mannen met haar op de borst rijden immers Porsche 911. Zeggen ze. Nou, heren van de 911-fanclub, stap dan maar eens achter het stuur van de Porsche 718 Cayman GT4 RS. Jullie borsthaar schiet spontaan uit de krul!

Waarom de gemiddelde 911-rijder het in zijn broek doet voor deze Porsche Cayman
Waarom de gemiddelde 911-rijder het in zijn broek doet voor deze Porsche Cayman

Meer downforce, meer vermogen

Porsche gaf de topversie van de Cayman GT4 de typische RS-behandeling. Dat wil zeggen dat er veel lichtgewicht materialen zijn toegepast, maar ook was er volop aandacht voor meer downforce. Kijk maar eens naar die giga achtervleugel! Daarnaast moet de RS-versie nog beter met zijn bestuurder communiceren, zodat hij of zij het eveneens verhoogde vermogen optimaal kan benutten.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Waarom de gemiddelde 911-rijder het in zijn broek doet voor deze Porsche Cayman
Waarom de gemiddelde 911-rijder het in zijn broek doet voor deze Porsche Cayman

Gaat de Cayman GT4 RS de 911 pakken?

Wat de exacte specificaties van de Cayman GT4 RS zijn, houdt Porsche nog even geheim. Maar dat hij meer dan 420 pk en 420 newtonmeter krijgt, staat wel vast. Even ter vergelijking: een standaard 911 Carrera moet het met een schamele 385 pk doen en heeft 4,2 seconden nodig om van 0 naar 100 km/h te sprinten. De Cayman GT4 doet die oefening in 4,4 tellen, dus reken maar dat de Cayman GT4 RS de gemiddelde 911 het vuur na aan de schenen legt!

Waarom de gemiddelde 911-rijder het in zijn broek doet voor deze Porsche Cayman
Waarom de gemiddelde 911-rijder het in zijn broek doet voor deze Porsche Cayman

Stuk sneller dan de 'gewone' Cayman GT4

Om aan te tonen dat de Cayman GT4 RS niet is bedacht door studeerkamergeleerden, stuurde Porsche testrijder Jörg Bergmeister de 20,832 kilometer lange Nordschleife op. Hij klaarde het benchmark-rondje in 7:04,511 minuten, oftewel 23,6 seconden sneller dan de 'gewone'  718 Cayman GT4.

Waarom de gemiddelde 911-rijder het in zijn broek doet voor deze Porsche Cayman

'Een van de scherpst sturende Porsches ooit'

Bergmeister speelde wel een klein beetje vals, want hij gebruikte Michelin Pilot Sport Cup 2 R-banden. Die liggen straks niet standaard onder de auto, maar zijn wel als optie te bestellen. De testrijder vindt de scherp geslepen Cayman best een lekker karretje: "De GT4 RS is één van de scherpst sturende auto’s die Porsche ooit heeft ontwikkeld. En de adembenemende sound moet je echt zelf ervaren”, aldus der Jörg. Daar moeten we nog even op wachten, want de officiële introductie duurt is in november 2021.

Waarom de gemiddelde 911-rijder het in zijn broek doet voor deze Porsche Cayman
Waarom de gemiddelde 911-rijder het in zijn broek doet voor deze Porsche Cayman
Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties