Waarom NASA hulp wil van autofabrikanten

Waarom NASA hulp wil van autofabrikanten

NASA heeft hulp nodig. Van autofabrikanten. Want de ruimtevaartorganisatie wil over een paar jaar weer mensen naar de maan sturen. En die moeten een ‘auto’ hebben om mee over het oppervlak te rijden.

Om de fabrikanten een richting te geven, heeft NASA een aantal eisen gesteld waaraan de maanauto moet voldoen. Hij moet mensen kunnen vervoeren (well, duh!), hij moet open zijn (een cabriolet zo gezegd) en hij moet een elektrische aandrijflijn hebben. Daarbij is het natuurlijk van groot belang dat de ‘lunar rover’ betrouwbaar is en moeilijk terrein aan kan.

America first!

Zoals je kunt zien, heeft Lexus al een voorschot gegeven op een maanauto, maar tevergeefs … NASA wil alleen maar samenwerken met Amerikaanse bedrijven. America first! Uiteindelijk hoopt Nasa dat er in 2024 weer astronauten op de maan rondhuppelen. Zes jaar later moet dan de eerste bemande missie naar Mars vertrekken.

Vijftig jaar geleden

Mocht er echt een nieuwe maanauto komen, dan is dat de eerste in bijna vijftig jaar. De laatste drie Apollo-missies naar de maan namen de Lunar Roving Vehicle (LRV) mee. De vierwielaangedreven voertuigen waren elektrisch en hebben in totaal bijna 100 kilometer afgelegd. Ze zijn alle drie achtergelaten op de maan.

Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door

Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.

Remco Slump
Door Remco Slump

Voormalig redacteur van Auto Review. Liep in 2005 stage bij het autoblad dat hij als kind las en bleek best een potje te kunnen schrijven. Heeft dringend een hoger salaris nodig, aangezien youngtimers uit de 90s en 00’s akelig duur zijn geworden. Kwijlt zonder schaamte als er een BMW 850CSi langsrijdt. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties