Primeur! Details van de Volkswagen ID 3 die je nog niet kende

Details van de Volkswagen ID 3 die je nog niet kende

In de afgelopen maanden kwam er druppelgewijs steeds meer info vrij over de nieuwe elektrische Volkswagen ID 3. Maar nu hebben we de auto in volle glorie kunnen zien. Inclusief de details die tot dusver onder doeken en strepenpatronen verborgen waren.

Hoe ziet het dashboard van de Volkswagen ID 3 er nu definitief uit? En hoe spectaculair is het nieuwe Volkswagen-logo? En welke designdetails waren er onder dat groen-roze streepjespatroon verborgen gebleven? Je leest en ziet het hier!

Volkswagen ID.3 dynamischer dan verwacht

Om met het design te beginnen, in zijn definitieve vorm ziet de Volkswagen ID 3 er dynamischer uit dan in zijn gestreepte clownspak. Dat komt vooral doordat de band tussen de voorruit en de motorkap, het dak en de achterklep in hoogglans zwart zijn uitgevoerd. Zo doet de achterklep denken aan die van de Up. Ook zwart zijn de dorpelverbreders annex stootranden en de luchtinlaat in de neus.

Hoe ziet het nieuwe VW-logo eruit?

De smalle strip die de koplampen met elkaar verbindt, blijkt deel uit te maken van de led-verlichting, wat voor een extra modern tintje zorgt. We denken dat dit type verlichting een trend zal ontketenen in autoland. En hoe zit het nu met de aangekondigde aanpassing van het Volkswagen logo? No worries, fanboys, van een afstandje ziet dit eruit als altijd. Pas als je dichterbij komt, zie je dat het matzilver is, iets 'slanker' oogt en minder reliëf heeft. De zwarte achtergrond is gebleven.

Tip
De BYD SEAL U DM-i plug-in hybrid
De BYD SEAL U DM-i plug-in hybrid

De BYD SEAL U DM-i levert comfort en efficiëntie, met een actieradius van 1.080 km.
Rijd deze plug-in hybrid al vanaf €39.490,-

Leuke details Volkswagen ID 3

Een leuk, eerder ongezien detail zien we op de brede C-stijlen. Die hebben een stippelpatroon, maar dat schijnt te horen bij de introductie-uitvoering 1st. Die is voorbehouden aan de mensen die zich van tevoren op de Volkswagen ID 3 hebben ingetekend. De pioniers onder de ID3-rijders zijn tevens te herkennen aan het 1st logo op de voorspatborden en de achterklep van hun auto. Ook geinig: het 'gaspedaal' is voorzien van het welbekende play-symbool, terwijl er het rempedaal wordt gekenmerkt door de twee streepjes van het in de audiowereld bekende pauzeteken.

Dashboard ID 3 kent toch verrassingen

Een tijdje geleden hebben we al met de ID.3 kunnen rijden, maar toen mochten we het dashboard nog niet zien. Dat zat verborgen onder een zwarte doek, maar die is er nu af. We vermoedden dat het dashboard identiek zou zijn aan dat van concept-car Seat el-Born, maar dat is toch niet het geval. Zo is het touchscreen bij de ID 3 iets anders van vorm en zien we meer fysieke knoppen. Ook het design van het dashboard als geheel is anders. Dat van de Volkswagen ID 3 is lager. Zo zien we bijvoorbeeld geen kunststof om het instrumentenpaneel heen. Wat dat betreft waren de detailfoto's die we een tijdje geleden plaatsten, wél correct. Alleen zag je daarop alleen maar details.

Veel ruimte, drie accupakketten ID 3

Op het gebied van ruimte en techniek heeft de definitieve versie van de Volkswagen ID.3 geen surprises in petto. We signaleerden bij de testrit al dat hij vanbinnen lekker ruim is; vooral de beenruimte achterin is riant. Volkswagen kondigde al eerder aan dat de ID 3 er met drie accupakketten komt. Met het kleinste pakket bedraagt de actieradius 330 km, de ID 3 1st komt 420 kilometer ver en later komt er nog een versie met een bereik van 550 kilometer.

Wat kost de Volkswagen ID 3?

De goedkoopste Volkswagen ID 3 krijgt een prijskaartje van zo'n 30 mille. De speciale ID 3 1st Edition gaat ongeveer 40.000 euro kosten. Behalve een aantal leuke accessoires krijgen de 30.000 voorintekenaars je bij de ID.3 1st Edition een jaar lang gratis laden, met een maximum van 2000 kWh. Tenminste, als je de stroom tapt bij een laadpunt dat is aangesloten bij Volkswagens WeCharge-app. In het midden van 2020 komt de Volkswagen ID 3 op de markt, maar op de zwaarste versie (vanaf ca. 50.000 euro) moeten we waarschijnlijk nog wat langer wachten.

Details van de Volkswagen ID 3 die je nog niet kende
Details van de Volkswagen ID 3 die je nog niet kende
Details van de Volkswagen ID 3 die je nog niet kende
Details van de Volkswagen ID 3 die je nog niet kende
Details van de Volkswagen ID 3 die je nog niet kende
Details van de Volkswagen ID 3 die je nog niet kende
Details van de Volkswagen ID 3 die je nog niet kende
Details van de Volkswagen ID 3 die je nog niet kende
Details van de Volkswagen ID 3 die je nog niet kende
Details van de Volkswagen ID 3 die je nog niet kende
Details van de Volkswagen ID 3 die je nog niet kende
Details van de Volkswagen ID 3 die je nog niet kende
Details van de Volkswagen ID 3 die je nog niet kende
Details van de Volkswagen ID 3 die je nog niet kende
Details van de Volkswagen ID 3 die je nog niet kende
Details van de Volkswagen ID 3 die je nog niet kende
Details van de Volkswagen ID 3 die je nog niet kende
Details van de Volkswagen ID 3 die je nog niet kende
Details van de Volkswagen ID 3 die je nog niet kende
Details van de Volkswagen ID 3 die je nog niet kende
Details van de Volkswagen ID 3 die je nog niet kende
Details van de Volkswagen ID 3 die je nog niet kende
Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties