Waarom kost no-deal Brexit de Britse auto-industrie nu al 330 miljoen pond?
De voorbereiding op een no-deal Brexit heeft de Engelse auto-industrie al 330 miljoen pond gekost (omgerekend 360 miljoen euro). Volgens de Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) wordt dat bedrag nog veel hoger, omdat nog niet alle fabrikanten maatregelen hebben getroffen.
In de aanloop naar een mogelijke no-deal Brexit hebben fabrikanten extra voorraden aangelegd. Als het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie stapt zonder handelsovereenkomst, mogen goederen niet zomaar meer over de grens worden getransporteerd. De administratieve rompslomp wordt dan veel groter, onder meer omdat er importtarieven gaan gelden.
Aanvoer van onderdelen
Om de verwachte chaos in de havens te vermijden, hebben diverse fabrikanten tijdelijke logistieke trajecten bedacht. Want de aanvoer van onderdelen mag niet stokken. Jaguar Land Rover heeft iedere dag ongeveer 25 miljoen onderdelen nodig, dus ook met een extra voorraad zal de productie van auto's niet lang door kunnen gaan als een Brexit tot moeilijkheden leidt.
Dreigen met vertrek
Autofabrikanten voeren een enorme druk uit op de Britse overheid. BMW heeft gezegd de productie van Mini's uit het Verenigd Koninkrijk weg te halen bij een no-deal Brexit. Ford, Nissan en Toyota dreigden eveneens al met vertrek. Honda heeft aangekondigd zijn fabriek in Swindon in 2021 te sluiten, al noemt het merk de aankomende Brexit niet als reden.
Gedaalde investeringen
Mike Hawes, directeur van de SMMT, noemt de Brexit "een regelrechte ramp". Volgens hem wordt er een fortuin gestoken in noodmaatregelen. "Geld dat beter geïnvesteerd had kunnen worden in nieuwe technologieën", aldus Hawes. In 2017 en 2018 werd er respectievelijk 647 en 374 miljoen pond geïnvesteerd in de Britse auto-industrie. In dit jaar tot nu toe slechts 90 miljoen pond.
Handelstarieven zijn dodelijk
"Als het Verenigd Koninkrijk een overeenkomst sluit met de Europese Unie, dan is er een toekomst voor de Britse auto-industrie", denkt Hawes. "We hebben vrijhandel nodig. Anders komt onze just-in-time productie in gevaar en kunnen we niet langer concurrerend zijn. Handelstarieven zijn dodelijk voor ons. Een no-deal Brexit is het slechtste wat er kan gebeuren."
Britse autoproductie ingezakt
In de eerste zes maanden van dit jaar is de Britse autoproductie met 20,1 procent gedaald. Dat komt onder meer door de tegenvallende situatie op de wereldwijde automarkt en het feit dat een aantal producenten in april hun fabrieken sloten als voorbereiding op de eerdere Brexit-deadline. Tegen het einde van dit jaar zal de productie waarschijnlijk met 15 procent gedaald zijn ten opzichte van 2018.