Mercedes GLE nu ook als 53 AMG
Je zou AMG kunnen zien als een diepgewortelde, zorgvuldig aangeplante boom. Maar de jongste tijd grijpen de drie letters van het performance-label in het Mercedes-gamma eerder om zich heen als onkruid. Er is een complete wildgroei aan versies. dat wil Mercedes zo. En prijkt er achterop de snelste versie van de GLE niet 63 maar 'slechts' 53. Toch wordt gesproken van een echte AMG.
Natuurlijk is de Mercedes-AMG GLE 53 geen slak. Maar of je spontaan raadt dat het om een 3.0 liter zescilinder lijnmotor (Mercedes heeft de zescilinder in V-vorm inmiddels bedankt voor bewezen diensten) met een 48V mild-hybridesysteem, dat is nog wat anders.
Groot, zwaar en verdraaid snel
Het is geen kleintje, die nieuwe GLE. En hij is ook niet licht. Maar de 22 pk sterke elektrisch hulpmotor, de centrale op gedistilleerd aardsap, de vierwielaandrijving en de negentrapsautomaat lijken er haast ongevoelig voor. Na 5,3 seconden haal je 100 km/h en je kan doorstomen tot 250 km/h. Wel sneu: hij is trager dan de zopas voorgestelde Volkswagen Touareg met V8-dieselmotor die zich nauwelijks patserige elementen aanmeet.
Opklopte koets
Daarover gesproken - Mercedes levert de GLE 53 met bijzonder gesculpteerde voor- en achterbumpers en de zogeheten Panamerica-grille met verticale lamellen. Die komt recht van de AMG GT en is voortaan een kenmerk van alles waar AMG op kleeft. Je kan zes (van de cilinders) niet delen door vier (van de uitlaten), maar toch is dat hoeveel je er zal tellen. Want het oog wil natuurlijk ook heel wat.
Sportief aan de binnenkant
Aan de binnenkant, de gebruikelijke sportieve materialen, dieper uitgesneden zetels, andere sierlijsten, rode sierstiknaden en obligate AMG-labels. Wat dit alles kost? Dat weet Mercedes nog niet.