Nieuws

Hyundai Kona (2023): meer details bekend, maar ook weer niet

Hyundai Kona (2023): meer details bekend, maar ook weer niet

Hyundai geeft meer informatie vrij over de nieuwe Hyundai Kona. Zo zijn de buitenafmetingen van de nieuwe compacte suv bekend. Bovendien weet je of je op de achterbank meer ruimte hebt dan eerst en zijn er meer foto's van het interieur. Hyundai zegt ook wat over de aandrijflijnen maar daar heb je nog niet heel veel aan. Of je moet in Zuid-Korea wonen.

Wat betreft de aandrijflijnen van de nieuwe Hyundai Kona heeft Hyundai het over een 1.6 T-GDi (198 pk, 265 Nm) en een turboloze 2.0 Atkinson motor (149 pk, 179,5 Nm). De opmerking hierbij is dat deze aandrijflijnen voor de Koreaanse consument gelden, evenals de genoemde hybride versie van de 1.6 T-GDi met een systeemvermogen van 141 pk (koppel: 265 Nm). Welke aandrijflijnen we precies in Europa krijgen, zegt Hyundai in maart 2023 bekend te maken. Reken niet teveel op de zojuist genoemde benzineversies. Wij krijgen in ieder geval een volledig elektrische Hyundai Kona en een hybride versie.  

Waarom je voorlopig niet heel veel wijzer wordt van de nieuwe Hyundai Kona
Hyundai Kona (2023): meer details bekend, maar ook weer niet
Hyundai Kona (2023): meer details bekend, maar ook weer niet

Weten wanneer Hyundai de Europese specificaties van de nieuwe Kona bekendmaakt?


Meld je dan aan voor onze gratis wekelijkse nieuwsbrief! 

Langer, breder en hoger

Wat hoogstwaarschijnlijk voor zowel Zuid-Korea als Europa geldt, zijn de buitenafmetingen van de nieuwe Hyundai Kona. De lengte bedraagt 4350 mm. Daarmee is de nieuwe Hyundai Kona 145 mm langer dan de eerste generatie Hyundai Kona. De breedte bedraagt nu 1825 mm (25 mm breder). De hoogte is 1580 mm en dat is 15 mm meer. De wielbasis van de nieuwe Kona bedraagt 2660 mm, een plus van 60 mm. 

Hyundai Kona (2023): meer details bekend, maar ook weer niet
Hyundai Kona (2023): meer details bekend, maar ook weer niet
Waarom je voorlopig niet heel veel wijzer wordt van de nieuwe Hyundai Kona

Hyundai Kona ruimste in zijn klasse

Vooral op de achterbank profiteren inzittenden van meer ruimte. Hyundai noemt de nieuwe Kona zelfs de ruimste auto in zijn klasse, met 77 mm meer beenruimte en 11 mm meer hoofdruimte op de achterbank. De schouderruimte op de tweede zitrij is met 1402 mm ook de grootste in zijn segment, aldus Hyundai. Hoeveel liter er in de bagageruimte past, zegt Hyundai nog niet, maar wel dat-ie uit te breiden is tot 723 liter. 

Bekend dashboard

Als je na het zien van de interieurfoto's een afspraak bij de opticien wil maken omdat je op de middenconsole geen versnellingshendel ziet; niet doen, want dat klopt. De transmissiehendel (elektrisch, shift-by-wire) bevindt zich achter het stuurwiel. Hierdoor is er meer aflegruimte in de middenconsole en ziet het geheel er strak uit. Het dashboard met 12,3-inch groot horizontaal duo-display kennen we van de Hyundai Ioniq 5.  

Waarom je voorlopig niet heel veel wijzer wordt van de nieuwe Hyundai Kona
Hyundai Kona (2023): meer details bekend, maar ook weer niet
Hyundai Kona (2023): meer details bekend, maar ook weer niet

Batterij aan rijhulpsystemen   

De Hyundai Kona uitgerust met een batterij aan rijhulpsystemen. Het zijn er zoveel dat je je afvraagt of je eigenlijk nog wel een rijbewijs nodig hebt. Ga er gerust even voor zitten:

  • forward collision-avoidance assist
  • lane keeping assist
  • blind-spot collision-avoidance assist
  • safe exit warning
  • intelligent speed limit assist
  • driver attention warning
  • blind-spot view monitor
  • high beam assist
  • smart cruise control
  • navigation based smart cruise control
  • lane following assist
  • highway driving assist
  • surround view monitor
  • rear cross-traffic collision-avoidance assist
  • forward/side/reverse parking distance warning
  • reverse parking collision-avoidance assist 
  • remote smart parking assist.

We zijn je waarschijnlijk al kwijt, maar zo niet, weet dan dat al deze rijhulpsystemen op basis van Koreaanse specificaties zijn. Welke precies naar Europa komen, is nog even afwachten. 

Elke versie zijn eigen design

Elke versie van de nieuwe Hyundai Kona heeft een eigen design. De volledig elektrische Hyundai Kona herken je bijvoorbeeld aan de pixelaccenten op de voor- en achterbumper. Je ziet het pixeldesign ook op de eerder genoemde Hyundai Ioniq 5. De N Line is de sportiefste uitvoering van de Hyundai Kona en te herkennen aan zijn agressievere vormgeving van de voor- en de achterzijde. Om het sportieve imago te benadrukken heeft hij een dubbele uitlaat en zilverkleurige sideskirts.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Wouter Vastenhout
Door Wouter Vastenhout

Noem hem geen ‘petrolhead’. Er is immers meer in het leven. Kan dus niet alle modelcodes van Mercedes opdreunen (en vindt het zelfs een beetje eng als jij dat wel kunt). Uitzondering is de R170, de modelcode van de SLK-generatie waar hij momenteel in rijdt. Heeft ook een eerste generatie Mazda MX-5. Die doet hij nooit weg, ook al betekent dit op water en brood leven.
Lees meer »

Zoeken