Nieuws

Waarom de elektrische Volvo XC40 met een volle accu opeens een heel stuk verder komt

Waarom de elektrische Volvo XC40 met een volle accu opeens een heel stuk verder komt

De elektrische Volvo XC40 is gewijzigd. Vanbuiten zie je daar, op de nieuwe 19-inch lichtmetalen velgen na, niks van. De elektrische Volvo XC40 is vooral onderhuids veranderd. Geen voorwielaandrijving meer maar achterwielaandrijving! De elektrische Volvo XC40 heeft bovendien een grotere batterij en daardoor meer actieradius.

De elektrische Volvo XC40 had eerst een batterij van 69 kWh dan wel 78 kWh, met respectievelijk voorwielaandrijving en vierwielaandrijving. Die 78 kWh bedraagt voortaan 82 kWh. Dit grootste accupakket wordt gecombineerd met vierwielaandrijving of achterwielaandrijving. De versie met voorwielaandrijving is verdwenen. De Volvo XC40 met 69 kWh is gebleven maar heeft nu ook achterwielaandrijving. Het vermogen van de elektromotor steeg van 231 pk naar 252 pk.

Waarom de elektrische Volvo XC40 met een volle accu opeens een heel stuk verder komt

Op de hoogte blijven van wat Volvo allemaal doet? 

Meld je dan aan voor onze gratis wekelijkse nieuwsbrief!

Sneller laden

De elektrische Volvo XC40 met 69 kWh accu komt door onder andere aerodynamische aanpassingen voortaan 463 kilometer ver (Volvo C40: 482 km). Dat was 425 kilometer (C40: 438 km). Dus ook met de instapversie kom je voortaan verder. Bovendien kun je met de elektrische Volvo XC40 en Volvo C40 voortaan met maximaal 200 kW laden, dat was maximaal 150 kW. Opladen van 10 naar 80 procent neemt nu 28 minuten in beslag.

Waarom de elektrische Volvo XC40 met een volle accu opeens een heel stuk verder komt

Grotere actieradius

Voor de Volvo XC40 met 82 kWh en achterwielaandrijving is dit actieradius nu 513 kilometer (WLTP). De meer gestroomlijnde elektrische Volvo C40 komt 532 kilometer (WLTP) ver. In onze eerste test met de Volvo C40 lees je dat dit voorheen 444 kilometer was. De actieradius van de versie met vierwielaandrijving bedraagt 500 kilometer, 62 kilometer meer dan voorheen (Volvo C40: 507 km). 

Volvo: XC40 rijdt nu dynamischer

Op onze vraag waarom gekozen is voor achterwielaandrijving voor de elektrische Volvo XC40 en C40, geeft een woordvoerder van Volvo Nederland het volgende antwoord:

"De auto rijdt dynamischer. Er kan scherper ingestuurd worden en de rijervaring is sportiever en communicatiever met minder onderstuur. Achterwielaandrijving verbetert ook de tractie, waardoor accelereren en zware lasten trekken gemakkelijker wordt. Voorwielaandrijving biedt ook voordelen, zoals stabiliteit en een voorspelbare ‘handling’ , maar met de geavanceerde elektronische stabiliteitsprogramma’s van nu en de gebalanceerde gewichtsverdeling van een batterij-elektrisch voertuig is achterwielaandrijving net zo veilig. Maar dan met meer dynamiek en een geraffineerdere rijervaring."

Duurder in aanschaf

De elektrische Volvo XC40 is door dit alles wel duurder in aanschaf, namelijk vanaf 47.995 euro. Dat is 3000 euro meer dan de vorige instapper. Voor 49.995 euro heb je de nieuwe versie met 82 kWh en achterwielaandrijving van de elektrische Volvo XC40. De versie met vierwielaandrijving kost minimaal 58.495 euro, ook wat meer dan eerst. Voor de elektrische Volvo C40 dien je 1500 euro meer af te tikken.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Wouter Vastenhout
Door Wouter Vastenhout

Noem hem geen ‘petrolhead’. Er is immers meer in het leven. Kan dus niet alle modelcodes van Mercedes opdreunen (en vindt het zelfs een beetje eng als jij dat wel kunt). Uitzondering is de R170, de modelcode van de SLK-generatie waar hij momenteel in rijdt. Heeft ook een eerste generatie Mazda MX-5. Die doet hij nooit weg, ook al betekent dit op water en brood leven.
Lees meer »

Zoeken