Nieuws

Racen, 15 minuten laden, en weer racen

De Porsche Mission R gaat én laadt als de bliksem

Een elektrische auto met meer dan 1000 pk is niet meer bijzonder tegenwoordig. Veel interessanter is de laadsnelheid. En op dat gebied zet de experimentele Porsche Mission R een flinke stap. De Porsche Taycan is met 270 kW de snelst ladende EV op de markt. Deze Mission R gaat daar met 340 kW een flinke stap overheen. 

De Porsche Mission R gaat én laadt als de bliksem

En dat is belangrijk, want tijdens een race kun je natuurlijk niet een half uur ergens gaan staan laden. Dus is de Porsche Mission R uitgerust met een 900 Volt-systeem (de Porsche Taycan heeft 'slechts' 800 Volt), waarmee snelladen tot 340 kW mogelijk is. Volgens Porsche zit de 80 kWh-batterij van de Mission R na slechts 15 minuten weer voor 80 procent vol.

De Porsche Mission R gaat én laadt als de bliksem
De Porsche Mission R gaat én laadt als de bliksem
De Porsche Mission R gaat én laadt als de bliksem

Porsche Mission R levert in kwalificatietrim 1088 pk

De Mission R is een voorproefje van een elektrische raceauto voor klantenteams. Een soort Porsche 911 GT3 Cup, maar dan met een stekker. Hij wordt aangedreven door twee elektromotoren, die in kwalificatietrim maximaal 1088 pk leveren. Daarmee haalt de Mission R een topsnelheid van meer dan 300 km/h. De sprint naar 100 km/h is al na 2,5 seconden voorbij.

Rondetijden vergelijkbaar met een Porsche 911 GT3 Cup

In zijn racemodus biedt de Porsche Mission R een constant vermogen van 680 pk. Van vermogensverlies door het heet worden van de batterij is geen sprake, aldus Porsche. Op het circuit moet de elektrische racewagen vergelijkbare rondetijden kunnen rijden als de huidige Porsche 911 GT3 Cup.

De Porsche Mission R gaat én laadt als de bliksem
De Porsche Mission R gaat én laadt als de bliksem
De Porsche Mission R gaat én laadt als de bliksem

Mission R heeft DRS, net als een Formule 1-wagen

De Porsche Mission R is uitgerust met Porsche Active Aerodynamics met drie lamellen in elk van de twee luchtinlaten op de neus en een verstelbare, tweedelige achtervleugel. Zowel voor als achter beschikt hij over DRS (Drag Reduction System), een systeem dat je kunt kennen uit de Formule 1 en dat de luchtweerstand tijdelijk vermindert.

Geen nieuws van de IAA in München missen?

Schrijf je in voor de Auto Review-nieuwsbrief

Porsche Mission R is korter dan een 718 Cayman

Met een lengte van 4,3 meter is de Mission R iets korter dan de Porsche 718 Cayman. Hij is echter een stuk breder (2,0 meter) en lager (1,2 meter). Zijn body is grotendeels opgetrokken uit kunststof dat met natuurlijke vezels is versterkt. Hetzelfde materiaal heeft Porsche gebruikt voor de frontsplitter, de diffuser, de zijskirts en delen van het interieur.

De Porsche Mission R gaat én laadt als de bliksem
De Porsche Mission R gaat én laadt als de bliksem
De Porsche Mission R gaat én laadt als de bliksem
Redactie
Door Redactie

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
De Porsche Mission R gaat én laadt als de bliksem
De Porsche Mission R gaat én laadt als de bliksem
De Porsche Mission R gaat én laadt als de bliksem
De Porsche Mission R gaat én laadt als de bliksem
De Porsche Mission R gaat én laadt als de bliksem
De Porsche Mission R gaat én laadt als de bliksem
De Porsche Mission R gaat én laadt als de bliksem
De Porsche Mission R gaat én laadt als de bliksem
De Porsche Mission R gaat én laadt als de bliksem
De Porsche Mission R gaat én laadt als de bliksem
De Porsche Mission R gaat én laadt als de bliksem
De Porsche Mission R gaat én laadt als de bliksem
De Porsche Mission R gaat én laadt als de bliksem
De Porsche Mission R gaat én laadt als de bliksem

Zoeken

Merk- & modeldossiers