Geboren uit wraak! Dit betekent het logo van Lamborghini

Geboren uit wraak! Dit betekent het logo van Lamborghini

Beledig een man en hij wordt boos. Beledig een Italiaanse man en de woede krijgt een overtreffende trap: vendetta. Enzo Ferrari had misschien beter niet tegen tractorbouwer Ferruccio Lamborghini kunnen zeggen dat hij niet kon rijden … Dit is wat het logo van supersportwagenfabrikant Lamborghini betekent.

Het is een van de meest tot de verbeelding sprekende legendes in de autowereld. Ferruccio Lamborghini kreeg in één jaar tijd vier keer pech met zijn Ferrari en beklaagde zich daarover hoogstpersoonlijk bij Oppergod Enzo Ferrari. Die zou hem hebben toegebeten dat hij zich maar beter op zijn tractoren kon richten, sportwagens waren blijkbaar niet aan Lamborghini besteed.

Daarop kwam de wraak. Ferruccio Lamborghini stelde een team knappe koppen samen dat maar één doel voor ogen had: een sportwagen bouwen die beter was dan een Ferrari. Dat resulteerde in het prototype 350 GTV en uiteindelijk in het seriemodel 350 GT (1964). Een daverende start van een beroemd sportwagenmerk. De vraag is alleen of Ferrari die beledigende woorden echt heeft uitgesproken. Niemand die het weet, maar de anekdote is te mooi om kapot te checken.

Vraag je je vaker af wat autologo's betekenen? Volg Auto Review en wij geven de antwoorden.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.

Ferruccio Lamborghini was gek op stierengevechten

Ferruccio was niet alleen gek op snelle auto's, maar ook op stierengevechten. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de beroemde stier Murciélago het logo van Lamborghini werd. Murciélago (Spaans voor vleermuis) was een stier die bij een gevecht in 1879 vierentwintig lanssteken overleefd zou hebben. Op verzoek van het publiek in de kolkende arena in Córdoba, dat onder de indruk was van zijn vechtlust, werd de stier niet gedood. Zo'n sterke stier moest wel over oerkrachten beschikken, dacht stierenfokker Antonio Miura. 

Hij kocht Murciélago, die niet van zijn oude dag mocht genieten in de Spaanse zon, maar aan de bak moest en zeventig koeien mocht dekken. De Miura-stieren, die worden gefokt op een boerderij in Andalusië, worden nog altijd ingezet bij stierengevechten. Het ras dwingt respect af: vanwege het gewicht van bijna zeshonderd kilo én doordat vele stierenvechters gewond raakten of zelfs stierven in gevecht met een Miura-stier. Zowel Murciélago als Miura werden later modellen van Lamborghini.

Geboren uit wraak! Dit betekent het logo van Lamborghini

Was het logo van Lamborghini een gemene knipoog?

Mooi verhaal over Murciélago, toch? Maar ook de authenticiteit van dit verhaal wordt betwist. Kan een stier die zó zwaar wordt toegetakeld überhaupt overleven? Of de grote, woeste Miura-stieren nazaten zijn van Murciélago, is dus niet zeker. Misschien dat John van den Heuvel de zaak een keer kan reconstrueren … Dat Lamborghini een woeste stier voor zijn logo koos, kan natuurlijk ook een gemene knipoog zijn naar het steigerende paard van Ferrari.

Ferruccio Lamborghini verkocht in 1972 zowel zijn tractorfabriek als zijn autofabriek. Het automerk ging na diverse faillissementen over in verschillende handen, was een tijdlang eigendom van Chrysler en van het Indonesische MegaTech, voordat het in 1998 door Audi werd overgenomen. De Lamborghini Urus is inmiddels het best verkochte model. En die is, geheel in Lamborghini-traditie, genoemd naar een uitgestorven rund.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Jaap Peters
Door Jaap Peters

Van oudsher concentreert zijn autoliefde zich op groot, comfortabel en Frans, maar rijdt nu naar tevredenheid een youngtimer uit Zuid-Duitsland. Ziet vol bewondering hoe de Koreaanse automerken de wereld op z'n kop zetten en snapt nog steeds niet waarom Formule 1 een sport is. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties