Column: Je moet veel leren als je een elektrische auto koopt

Column: Je moet veel leren als je een elektrische auto koopt

De nieuwe elektrische auto’s vliegen je om de oren en als het aan de Nederlandse staat ligt, rijden we overmorgen allemaal elektrisch. Het voelt alsof we te snel gaan. We zijn als volk nog aan het uitvogelen hoe elektrisch rijden precies in zijn werk gaat.

Als je uit een auto met verbrandingsmotor komt, heb je veel te leren. Over de actieradius bij 100 en 130 km/h, de fijne kneepjes van het snelladen en het verschil tussen bruto- en nettocapaciteit. Wij liepen hier zelf tegenaan en we denken dat jullie er ook mee stoeien. Zo is het EV-dossier ontstaan, een rubriek in Auto Review waarin we de elektrische eigenschappen van een nieuwe model doorlichten.

Kennis opdoen bij de snellader

Om het EV-dossier te blijven ontwikkelen, hebben we meer input nodig dan alleen onze eigen nieuwsgierigheid. Daarbij leerde ik dat snellaadstations de beste plekken zijn om met EV-rijders van het eerste uur in contact te komen. En dat deze experts hun kennis vol overtuiging delen. Het is wachten op het moment dat tijdens het snelladen iemand zijn voet tussen de bestuurdersdeur zet …

500 kilometer op een accu

Ik spreek een slimme meneer met een Hyundai Kona Electric. Hij haalt 500 kilometer uit een volle accu. Mijn hersenen beginnen te kraken en komen tot de conclusie dat hij dan wel héél zuinig moet rijden. En dat doet-ie ook.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Trots vertelt hij dat zijn zoon ook Kona Electric rijdt, maar hij voegt er teleurgesteld aan toe dat die slechts 400 kilometer ver komt. Ik zou heel tevreden zijn met zo’n actieradius, maar hem zit het duidelijk dwars. Zijn toon doet vermoeden dat zoonlief de eer van de familie te schande heeft gemaakt en spoedig uit het testament wordt geschrapt. Ik durf hem niet te vertellen hoeveel stroom ik net heb verkwanseld tijdens de actieradiustest van de Skoda Enyaq iV.

Column: Je moet veel leren als je een elektrische auto koopt
Column: Je moet veel leren als je een elektrische auto koopt
Column: Je moet veel leren als je een elektrische auto koopt

Stroom besparen

Schakelt meneer soms de verwarming uit om stroom te besparen? Het antwoord is ja, altijd. Stoel- en stuurverwarming vindt hij genoeg. Die mensen zijn er dus. Ik maak een mentale aantekening. Wij doen onze actieradiustest altijd op de comfortabele manier, met de verwarming op 21 graden, omdat we denken dat de meeste automobilisten hun auto zo gebruiken. 

Misschien is dat de volgende stap voor het EV-dossier in het blad: een eco-test. Elke kilometer eruit halen die erin zit. We hebben het geprobeerd en bij de Citroën e-C4 levert dat in de praktijk zo´n 40 kilometer extra range op. Weer wat geleerd over elektrische auto´s.

De Hyundai Ioniq 5 staat centraal in het volgende EV-dossier! Zullen we je een seintje geven zodra dat blad in de winkel ligt?

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Bart Smakman
Door Bart Smakman

Test graag elektrische auto's omdat ze zo soepel rijden en er veel valt te ontdekken. Wat is bijvoorbeeld de actieradius in de praktijk en hoe verloopt het snelladen? Vindt dat elke auto stoelverwarming moet hebben, want er bestaat geen groter genot. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties