Europese Tesla-fabriek komt in omgeving Berlijn te staan

Europese Tesla-fabriek komt in omgeving Berlijn te staan

De eerste Europese fabriek van Tesla komt in Berlijn te staan. Dat zei topman Elon Musk tijdens een bezoek aan de Duitse hoofdstad. Nederland had gehoopt de productiefaciliteit binnen te slepen, maar viste achter het net.

Tesla heeft een neusje voor marketing. De semi-autonome systemen van de Model 3, Model X en Model S heten heel misleidend Autopilot. En fabrieken duidt Tesla steevast aan als ‘gigafactories’. Tot nog toe heeft het bedrijf twee van die productiefaciliteiten: in Reno, Nevada en Buffalo, New York. Momenteel wordt gebouwd aan een derde. Die Chinese fabriek moet volgend jaar online komen.

Berlin Brandenburg

De Europese ‘gigafactory’ komt in de omgeving van luchthaven Berlin Brandenburg te staan. Dat vliegveld is sinds 2006 in aanbouw en de opening ervan is al meerdere keren uitgesteld. Zoals het er nu naar uitziet gaat het pas volgend jaar open. Tesla-baas Musk wilde de Europese fabriek in eerste instantie in de Benelux neerzetten. Hij kwam daarop terug en riep toen dat het een locatie vlakbij de Franse grens in Duitsland moest worden.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Tesla in Tilburg

Nederland heeft hard gelobbyd om de Tesla-fabriek te krijgen, maar trok uiteindelijk aan het kortste eind. Sinds 2013 worden er Model S’en en Model X’en geassembleerd in Tilburg. De auto’s komen uit de Verenigde Staten en missen alleen hun volledig elektrische aandrijflijn nog. De componenten daarvoor worden los vanuit Amerika naar Nederland verscheept en in Tilburg gemonteerd. De Brabantse Tesla-vestiging heeft een capaciteit van zo’n 450 auto’s per week.

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Remco Slump
Door Remco Slump

Voormalig redacteur van Auto Review. Liep in 2005 stage bij het autoblad dat hij als kind las en bleek best een potje te kunnen schrijven. Heeft dringend een hoger salaris nodig, aangezien youngtimers uit de 90s en 00’s akelig duur zijn geworden. Kwijlt zonder schaamte als er een BMW 850CSi langsrijdt. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties