Nieuws

Zakelijke rijder, houd op met zeuren!

Zakelijke rijder, houd op met zeuren!

Als er één groep mensen is waarmee ik nooit medelijden heb, is het de bijtellende zakelijke rijder. Wat hebben zij geprofiteerd van gunstige regels die de overheid door de jaren heen bedacht. Jarenlang zaten ze voor een dubbeltje op de eerste rang, omdat er altijd wel een auto was waarin je voor weinig kosten onbeperkt privékilometers mocht maken.

We hebben de uitverkoren modellen massaal zien rijden – meestal op de linkerbaan van de snelweg. Toen de Renault Mégane dCi met zijn zuinige dieselmotor een gunstig bij­tellingspercentage had, had Renault het druk. Toen de bijtellingsregels voor dieselmotoren veranderden, bleken de zakelijke rijders trouw als een Tinder-verslaafde. Ze stapten zo weer over naar een ander merk. Plug-in hybrides hadden een tijdlang een goede regeling, ­waardoor er een run kwam op de Mitsubishi Outlander PHEV. Mitsubishi moest extra personeel in dienst nemen om alle orders te verwerken, terwijl het merk inmiddels weer in de vergetelheid is geraakt.

Op dit moment kan de zakelijke rijder alleen nog voordeel halen bij volledig elektrische auto's onder de 50.000 euro (4 procent bijtelling) en zijn de Tesla Model 3 en Kia e-Niro niet aan te slepen. Ik frons wel eens de wenkbrauwen als ik al die Outlanders en Tesla's zie rijden, maar snap het tegelijk ook wel weer. Als ik zelf zou bijtellen, zou ik misschien ook wel aan het rekenen slaan. Zakelijke rijders doen niets illegaals, maar profiteren optimaal van zwabberend overheidsbeleid.

Wat me wél stoort, is de ophef die is ontstaan nadat de overheid in het Klimaatakkoord besloot om vanaf 1 januari 2020 de bijtellingsregels voor elektrische auto's al aan te ­scherpen. Die gaat van 4 naar 8 procent, en dan vanaf 40.000 euro. Een jaar eerder dan oorspronkelijk het plan was.

Deze Haagse keuze is misschien opmerkelijk, maar al die zakelijke rijders die op tv en op social media doen alsof hun het allergrootste onrecht is aangedaan, hebben weinig recht van spreken. Als je niet op tijd je Kona Electric, Corsa-e of e-Niro krijgt, moet je je verlies nemen en maandelijks een paar tientjes meer betalen. Extra raar is dat sommigen ineens de milieutroefkaart uitspelen: ze doen alsof hun keuze voor een elektrische auto puur is ingegeven uit idealistische motieven. Terwijl het natuurlijk vooral om geld draait. Het zou ons niet verbazen als veel van deze groene EV-liefhebbers enkele jaren geleden nog in een 14-procentdiesel reden ...

Zakelijke rijder, houd op met zeuren en denk met plezier - weemoed mag ook - terug aan de vele jaren waarin je voor een fooi onbeperkt kon autorijden. Iets waarvan de ­particuliere automobilist alleen maar kan dromen …

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Jaap Peters
Door Jaap Peters

Van oudsher concentreert zijn autoliefde zich op groot, comfortabel en Frans, maar rijdt nu naar tevredenheid een youngtimer uit Zuid-Duitsland. Ziet vol bewondering hoe de Koreaanse automerken de wereld op z'n kop zetten en snapt nog steeds niet waarom Formule 1 een sport is.
Lees meer »

Zoeken