Waarom heeft een rechter de Ferrari 250 GTO tot kunst verheven?

Waarom heeft een rechter de Ferrari 250 GTO tot kunst verheven?

De Ferrari 250 GTO is kunst. Dat zeggen wij niet, maar een Italiaanse rechtbank. Ferrari had steen en been geklaagd dat een bedrijf uit Modena replica's van de 250 GTO wilde gaan verkopen. Dat mag niet meer, nu de duurste klassieker ter wereld tot kunst is verheven.

In het lijstje van meest prijzige auto's ooit geveild, staat de 250 GTO op de eerste en tweede plek. Vorig jaar betaalde iemand 48,4 miljoen dollar voor een exemplaar uit 1962. En in 2014 telde een meer dan vermogende koper liefst 38,1 miljoen dollar neer voor een 250 GTO Berlinetta. Tussen 1962 en 1964 zijn precies zesendertig 250 GTO's gebouwd.

Automobiel icoon

"Het is de eerste keer in Italië dat een auto officieel is erkend als een kunstwerk", zei een Ferrari-woordvoerder tegen The Daily Telegraph. Volgens de rechtbank in Bologna is de 250 GTO een automobiel icoon en wordt zijn kunststatus onderschreven door de vele prijzen die de auto door de jaren heen heeft gewonnen. Niet race-overwinningen, maar prijzen op klassiekershows.

Uit den boze

De rechter heeft ook bepaald dat Ferrari als enige de 250 GTO mag "produceren, commercialiseren en promoten". Replica's zijn nu dus uit den boze. In het verleden hebben handelaren in klassieke auto's naar verluidt 'extra 250 GTO's' proberen te maken door onderdelen van vergelijkbare Ferrari's te combineren.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Waarom heeft een rechter de Ferrari 250 GTO tot kunst verheven?
Waarom heeft een rechter de Ferrari 250 GTO tot kunst verheven?
Waarom heeft een rechter de Ferrari 250 GTO tot kunst verheven?
Waarom heeft een rechter de Ferrari 250 GTO tot kunst verheven?
Waarom heeft een rechter de Ferrari 250 GTO tot kunst verheven?
Remco Slump
Door Remco Slump

Voormalig redacteur van Auto Review. Liep in 2005 stage bij het autoblad dat hij als kind las en bleek best een potje te kunnen schrijven. Heeft dringend een hoger salaris nodig, aangezien youngtimers uit de 90s en 00’s akelig duur zijn geworden. Kwijlt zonder schaamte als er een BMW 850CSi langsrijdt. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties