Nio EL7 (2023) review: hoeveel zorgen moeten Audi, BMW en Mercedes zich maken?
De Nio EL7 biedt veel comfort, een korte levertijd, hypermoderne techniek en een fraai interieur. Maar tegelijk is de prijs hoog en de Duitse concurrentie hevig.
Wat is opvallend aan de Nio EL7?
Het moet gezegd, bij Nio is het niet saai. Het is nog niet eens een halfjaar geleden dat het merk in Berlijn met een groot launch-event zijn opwachting maakte in Europa. Meteen werd het eerste model onthuld, de ET7. Het was de aanzet voor een wervelstorm aan nieuwtjes. Inmiddels zijn er in Nederland al vier batterijwisselstations gebouwd. Binnenkort komen daar twee bij. Met die stations onderscheidt Nio zich van zijn concurrentie. In plaats van de lege batterij op te laden, wissel je hem in vijf minuten volautomatisch in voor een nieuwe.
Rij de vernieuwde Golf nu ook als plug-in hybride met 142 km* elektrisch bereik.
En dat voor een vriendenprijs!
Dealers heeft Nio niet, wel Nio Houses. Eind maart opent het eerste in Rotterdam, later volgt een Nio House in Amsterdam. Je kunt alle modellen bekijken en er worden activiteiten georganiseerd. De 4,91 meter lange Nio EL7 is na de ET7 - een luxe sedan die concurreert met de Tesla Model S - het tweede model van Nio. De storm gaat hierna nog niet liggen, want deze maand komt ook de Nio ET5 in Nederland op de markt. In een halfjaar tijd heeft Nio alleen in Nederland dus al drie modellen uitgebracht en vier wisselstations en een Nio House geopend …
De Nio EL7 is er met een batterijpakket van 75 kWh of 100 kWh. In het eerste geval is de actieradius 391 kilometer, in het tweede geval 513 kilometer. De twee elektromotoren, een op elke as, leveren samen 653 pk en 850 Nm. Geinig detail: je kunt zelf bepalen in hoeverre je van al dat vermogen gebruik wilt maken. De sprint van 0-100 is via het multimediasysteem in te stellen van ultrasnel (3,9 seconden) tot klimaatbewust en actieradiusvriendelijk (11,9 seconden).
Nio gaat als een speer, wil je alles als eerste weten?
Je leest het in onze gratis wekelijkse nieuwsbrief!
Wat is goed aan de Nio EL7 (2023)?
Nio doet net als Tesla niet aan uitgebreide personalisatiemogelijkheden, zoals Audi, BMW en Mercedes. Je kiest een accupakket (75 kWh of 100 kWh), een van de zeven kleuren (vier hebben een meerprijs van 1680 euro), een formaat wielen (20 of 21 inch) en klaar ben je. Voordeel is dat de levertijden kort zijn. Met een beetje geluk heb je je Nio EL7 al binnen een maand.
Een Nio herken je aan flinterdunne, hoog geplaatste koplampen, en een neus die in de verte doet denken aan een haaienbek. De EL7 heeft bovendien uitgeklopte wielkasten en aan de achterkant een brede lichtstrip, waarin 202 led-lampjes zijn verwerkt. Heel uitgesproken is het design niet, we zijn benieuwd of de achteloze automobilist de EL7 zal herkennen.
Met zijn ruimte en comfort maakt de Nio EL7 grote indruk. Door het ontbreken van een middentunnel hebben de achterpassagiers een vlakke vloer, zodat je zelfs in het midden heel behoorlijk kunt zitten. Hoofd- en beenruimte zijn meer dan goed voor elkaar. Zoals ook het comfortniveau hoog ligt. Vonden we de ET7 nog iets te stevig gedempt, de EL7 (met standaard luchtvering) heeft een comfort dat eerder doet denken aan klassieke Franse reiswagens. Zelfs in de sportstand is het onderstel vergevingsgezind. Tijdens een testrit over Nederlandse wegen, waar het altijd druk is en je zelden hard kunt rijden, blijkt ook hoe stil het aan boord is. Motor, wind en banden zijn vrijwel niet te horen.
Caravanrijders kunnen zich verheugen op een trekgewicht van 2000 kilo.
Wat kan beter aan de elektrische Nio EL7?
Het zijn vooral wat kleine ergernissen die opborrelen. Misschien ken je de moeder van Eddy uit de oude comedyserie Vrienden voor het leven nog. Daar lijkt de bemoeizuchtige virtuele assistent Nomi (die je vanaf de middenconsole voortdurend aankijkt met knipperende oogjes) wel een beetje op. Zij heeft de broek aan en je ontsnapt niet aan haar strenge blik. “Nietwaar, vader?”, riep Eddy’s moeder altijd, na een lange monoloog. Waarna vader, die al nauwelijks meer luisterde na zoveel jaar huwelijk, standaard antwoordde met “Eh, wat lief?” Nomi is al net zo dominant. Als je tijdens het rijden iets te lang op het navigatiescherm kijkt, spreekt ze je meteen bestraffend toe dat je je op de weg moet focussen. Er is wel een verschil met het personage uit Vrienden voor het leven: Nomi kan worden uitgeschakeld.
De spraaksoftware is nog niet slim genoeg voor de Nederlandse taal en dat betekent dat je alleen in het Engels met Nomi kunt communiceren. Dat is onhandig, want ze snapt niets van plaatsnamen als Lutjebroek, Drachten, Rilland-Bath of Ohé en Laak. Bovendien moet je maar net weten hoe je ‘verstel buitenspiegels’ in het Engels vertaalt. Nio werkt hard aan een oplossing en alle modellen kunnen via over-the-air updates uiteindelijk beschikken over de Nederlandse spraakassistent. Hopelijk is de Nederlandse Nomi meteen wat minder bemoeizuchtig …
Wij zijn groot fan van one-pedal driving bij elektrische auto’s, maar daar doet Nio niet aan. Tot stilstand afremmen door alleen het gaspedaal los te laten kan dus niet, je moet altijd bijremmen. Nio doet dit bewust om mensen die een auto op benzine of diesel gewend zijn niet voor het hoofd te stoten. De Chinezen bevinden zich in goed gezelschap, want Porsche is net zo halsstarrig. Wij zeggen: wel doen! Binnen een halfuur ben je eraan gewend, na een dag rijden wil je niet meer anders.
Wanneer komt de Nio EL7 naar Nederland en wat is de prijs?
Er zijn drie manieren om de beschikking over een Nio EL7 te krijgen. De eerste is een abonnementsvorm: Nio subscription. Je kunt kiezen voor drie jaar (1369 euro per maand) of voor een maandelijks opzegbaar abonnement (1759 euro per maand).
De Nio EL 7 is ook gewoon te koop, en de klant heeft wederom de keuze. De prijs van 88.900 euro is inclusief een batterijpakket van 75 kWh. Ga je voor een nog groter batterijpakket van 100 kWh, dan moet je 97.900 euro betalen.
Je kunt ook kiezen om het batterijpakket te huren. Grootste voordeel is dat je dan gebruik kunt maken van de wisselstations. De basisprijs zakt naar 76.900 euro. Voor het batterijpakket betaal je vervolgens nog 169 euro (75 kWh) of 289 euro per maand (100 kWh). Alle versies hebben standaard vierwielaandrijving.
Ter vergelijking: een elektrische BMW iX kost minimaal 86.996 euro, een Audi Q8 E-Tron 69.750 euro.
Wat vind ikzelf van de Nio EL7?
Gaat Nio het redden of niet? Het is de vraag die ons bij alle nieuwe Chinese merken nog wel even bezighoudt. Net als de Nio ET7, maakt de EL7 indruk. Nio dwingt respect af door zijn pijlen te richten op de fine fleur van de Europese autowereld: BMW, Mercedes en Audi. Maar wie durft het aan om voor zoveel geld een model te kopen van een onbekend Chinees merk? We kunnen cynisch doen over de slagingskansen, maar Nio verdient met al zijn vernieuwende initiatieven in elk geval het voordeel van de twijfel.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.