Test Porsche Taycan vs. Porsche Panamera: zoek de verschillen in het interieur

Test Porsche Taycan vs. Porsche Panamera: zoek de verschillen in het interieur

We meldden het al eerder: de Porsche Panamera en Porsche Taycan lijken best veel op elkaar. Wat uiterlijk betreft zit het onderscheid vooral aan de voorkant. Binnenin zijn de verschillen juist groter dan je verwacht.

Bij elektrische auto’s heb je doorgaans minder ruimte nodig voor de techniek. Zo kun je meer plaats overhouden voor mens en bagage. Toch krijg je in de Porsche Taycan eerder het idee dat je in een vierdeurs Porsche 911 zit dan in een 4,96 meter lange sportsedan. Je hebt voldoende bewegingsruimte, maar riant is het niet.

Test Porsche Taycan vs. Porsche Panamera: zoek de verschillen in het interieur

Panamera is de grootste van de twee

De Porsche Panamera is iets langer (5,04 meter), maar ook de hoogte en de wielbasis zijn ­forser bemeten. Hierdoor heb je zowel ­­­voor- als achterin meer hoofdruimte. De beenruimte achter in de Taycan lijkt gunstiger. Maar dat is schijn, Porsche heeft de achterbankzittingen vijf centimeter korter gemaakt dan in de Panamera. Voorin biedt de benzine­auto dankzij de iets smallere ­tunnelconsole een prettiger ruimtebeleving. De voetenruimte voorin is juist weer iets smaller dan bij de Taycan. 

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Test Porsche Taycan vs. Porsche Panamera: zoek de verschillen in het interieur

Bagageruimte: twee is niet per se meer dan één

Ook wanneer we naar de bagageruimte kijken, is de Porsche Panamera de meest genereuze van de twee. Zijn kofferbak is toegankelijk via een grote vijfde deur en biedt plaats aan 467 liter bagage. Als je de achterbank neerklapt, kun je zelfs 1306 liter aan spullen meenemen. Daar stelt de Taycan een kofferbak van 366 liter tegenover - dat is ongeveer Volkswagen Golf-­niveau. Maar ook hier kun je de leuningen van de achterbank in delen omklappen.

Test Porsche Taycan vs. Porsche Panamera: zoek de verschillen in het interieur
Test Porsche Taycan vs. Porsche Panamera: zoek de verschillen in het interieur
“Dat moderner niet altijd beter is, merk je aan het bedienings­gemak en de ergonomie in de Taycan.”

To pull or not to pull ...

Onder de voorklep van de Taycan kun je nog 81 liter bagage kwijt. Maar die ruimte zul je vooral gebruiken om de laadkabel op te ­bergen. Dat je met een Taycan geen caravan kunt trekken, zal veel potentiële kopers waarschijnlijk worst zijn. Maar dat de trailer met de Riva-motorboot of de klassieke race-356 er ook niet achter kunnen, zet hen misschien wel aan het denken. De Panamera-­rijder mag tandemassers tot 2200 kilo aan­haken. Dus ook een paardentrailer met twee Arabische volbloeden is geen probleem.

Bedieningsgemak

Als het om interactieve veiligheidssystemen gaat, is de Porsche Taycan de gulste en modernste van de twee. Maar dat moderner niet altijd beter is, merk je aan het bedienings­gemak en de ergonomie. In de Porsche Panamera kun je veel zaken nog met goed bereikbare knoppen bedienen. In de Taycan ben je voor vrijwel alle functies aangewezen op touchscreens. Dat vraagt meer tijd en aandacht, die je dus niet aan het verkeer kunt besteden. Alleen op het stuur heeft de Taycan nog een handvol fysieke knoppen.

Test Porsche Taycan vs. Porsche Panamera: zoek de verschillen in het interieur
Test Porsche Taycan vs. Porsche Panamera: zoek de verschillen in het interieur

Benieuwd naar de volledige test uit Auto Review 3/2021? Geen zin om naar buiten te gaan? Bestel Auto Review 3 in onze webshop.

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties