Suzuki Grand Vitara
Een SUV hoort ook in het terrein zijn mannetje te staan. De nieuwe Suzuki Grand Vitara is een van de weinige SUV´s in zijn klasse die een lage gearing heeft. Hij slaagt in het terrein, maar is het verder ook een échte SUV?
Het SUV-segment is de afgelopen jaren explosief gegroeid. Dat heeft niet puur te maken met de terreincapaciteiten, maar vooral met de uitstraling en de ruimte van een SUV. Daarmee steeg ook de vraag naar auto’s met de looks van een 4x4 zonder dat ze ook geschikt zijn om mee in het terrein te rijden. Diverse SUV’s zijn namelijk ook leverbaar als voorwielaandrijvers en daarmee natuurlijk niet geschikt voor het échte terreinwerk. Met bijna 40 jaar ervaring in het bouwen van 4x4’s is dit segment voor Suzuki niet nieuw. Het enige waar het nog aan ontbrak was een Europees design. Suzuki is met de nieuwe Swift de goede weg ingeslagen op dat gebied. De nieuwe Grand Vitara is voor Suzuki het tweede compleet nieuwe model en put uit een lange ervaring en twee eerdere generaties van het model. De uitstraling van de nieuwe Grand Vitara past goed binnen het SUV-concept. De hoekige vormen en het stoere front stralen sportiviteit en kracht uit. Ook het reservewiel op de achterklep en de grote mistlampen onderstrepen dit karakter.
Sportief interieur
Ook binnenin de Grand Vitara overheerst een moderne sfeer. De nadruk ligt hier op sportiviteit. Het driespaaks stuurwiel, de drie ronde klokken, de vloeiende lijn van de middenconsole en de ronde ventilatieopeningen zorgen hiervoor. De zwarte en aluminium gekleurde materialen geven een kwalitatieve indruk. Bij aanraking valt dit enigszins tegen. De afwerking van de verschillende delen is goed, maar de gebruikte materialen zijn hard. De knopjes op het stuurwiel en van de raambediening zijn helaas in het donker niet verlicht en daardoor slecht te vinden. Bovendien gaat alleen het raam van de bestuurder automatisch naar beneden. Bij de andere ramen moet je het knopje vasthouden.
Ook binnenin de Grand Vitara overheerst een moderne sfeer. De nadruk ligt hier op sportiviteit. Het driespaaks stuurwiel, de drie ronde klokken, de vloeiende lijn van de middenconsole en de ronde ventilatieopeningen zorgen hiervoor. De zwarte en aluminium gekleurde materialen geven een kwalitatieve indruk. Bij aanraking valt dit enigszins tegen. De afwerking van de verschillende delen is goed, maar de gebruikte materialen zijn hard. De knopjes op het stuurwiel en van de raambediening zijn helaas in het donker niet verlicht en daardoor slecht te vinden. Bovendien gaat alleen het raam van de bestuurder automatisch naar beneden. Bij de andere ramen moet je het knopje vasthouden.
Actie
De vernieuwde Volkswagen T-Roc
Ontdek onze rijk uitgeruste en eigenzinnige SUV met o.a. multi-functioneel stuur.
En dat voor een vriendenprijs!
Bagageruimte relatief klein
Met een lengte van 4,47 m, een breedte van 1,81 m en een hoogte van 1,70 m is de Grand Vitara een ruime auto. Als bestuurder en passagier heb je geen klagen over de hoofd- en beenruimte. De achterbankleuning is te verstellen waardoor je meer rechtop of juist meer achterover kunt zitten. Alle ‘loze’ ruimte in het interieur is door Suzuki opgevuld met vakjes en bekerhouders. Voornamelijk de grote middenarmsteun, maar ook het dashboardkastje en de lade onder de stoel zorgen voor de nodige opbergruimte. De inhoud van de bagageruimte valt met een inhoud van 398 liter tegen. Wanneer de bank is opgeklapt neemt deze nog steeds veel ruimte in. De 758 liter metende laadruimte die hierdoor ontstaat, valt dan ook tegen voor een SUV. Toegang tot de bagageruimte krijg je via de achterdeur. Door de montage van het reservewiel is de deur vrij zwaar.
Met een lengte van 4,47 m, een breedte van 1,81 m en een hoogte van 1,70 m is de Grand Vitara een ruime auto. Als bestuurder en passagier heb je geen klagen over de hoofd- en beenruimte. De achterbankleuning is te verstellen waardoor je meer rechtop of juist meer achterover kunt zitten. Alle ‘loze’ ruimte in het interieur is door Suzuki opgevuld met vakjes en bekerhouders. Voornamelijk de grote middenarmsteun, maar ook het dashboardkastje en de lade onder de stoel zorgen voor de nodige opbergruimte. De inhoud van de bagageruimte valt met een inhoud van 398 liter tegen. Wanneer de bank is opgeklapt neemt deze nog steeds veel ruimte in. De 758 liter metende laadruimte die hierdoor ontstaat, valt dan ook tegen voor een SUV. Toegang tot de bagageruimte krijg je via de achterdeur. Door de montage van het reservewiel is de deur vrij zwaar.
Rumoerige motor
Onderweg ontpopt de Grand Vitara zich als een redelijk comfortabele auto. Er is een goede compromis gevonden tussen een stukje sportiviteit en comfort. Hij helt niet hinderlijk over en duiken tijdens het remmen is tot een minimum beperkt. Drempels en gaten in de weg worden door het onderstel goed verwerkt. In een snel genomen bocht laten de banden vrijwel direct van zich horen, maar dankzij de vierwielaandrijving blijft de Grand Vitara vrij neutraal. Echt sportief is de auto zeker niet, maar je hoeft ook niet bang te zijn om een beetje scherp te rijden. Op dit moment is de Grand Vitara 5-deurs alleen leverbaar met een 2.0 liter viercilinder benzinemotor. De motor ontwikkelt een vermogen van 140 pk en heeft merkbaar moeite met de 1.480 kg zware SUV. De viercilinder laat duidelijk van zich horen en het rauwe geluid doet afbreuk aan de verder zo kwalitatieve indruk van de Grand Vitara. Dat geldt ook voor de versnellingspook die flink trilt. Invoegen op de snelweg, maar ook inhalen op een B-weg gaat door de langzaam op gang komende motor gepaard met veel motorgeluid. Bovendien is het verbruik stevig (1 op 8,5) doordat je nagenoeg altijd vol gas geeft bij het optrekken. Voor wie de voordelen van een 4x4 ziet als aankoopargument voor het trekken van een aanhanger of paardentrailer is deze motor niet sterk genoeg. Wij zijn benieuwd naar de 1.9 liter dieselmotor die in 2006 komt. En ook een V6 zou de Grand Vitara niet misstaan.
Onderweg ontpopt de Grand Vitara zich als een redelijk comfortabele auto. Er is een goede compromis gevonden tussen een stukje sportiviteit en comfort. Hij helt niet hinderlijk over en duiken tijdens het remmen is tot een minimum beperkt. Drempels en gaten in de weg worden door het onderstel goed verwerkt. In een snel genomen bocht laten de banden vrijwel direct van zich horen, maar dankzij de vierwielaandrijving blijft de Grand Vitara vrij neutraal. Echt sportief is de auto zeker niet, maar je hoeft ook niet bang te zijn om een beetje scherp te rijden. Op dit moment is de Grand Vitara 5-deurs alleen leverbaar met een 2.0 liter viercilinder benzinemotor. De motor ontwikkelt een vermogen van 140 pk en heeft merkbaar moeite met de 1.480 kg zware SUV. De viercilinder laat duidelijk van zich horen en het rauwe geluid doet afbreuk aan de verder zo kwalitatieve indruk van de Grand Vitara. Dat geldt ook voor de versnellingspook die flink trilt. Invoegen op de snelweg, maar ook inhalen op een B-weg gaat door de langzaam op gang komende motor gepaard met veel motorgeluid. Bovendien is het verbruik stevig (1 op 8,5) doordat je nagenoeg altijd vol gas geeft bij het optrekken. Voor wie de voordelen van een 4x4 ziet als aankoopargument voor het trekken van een aanhanger of paardentrailer is deze motor niet sterk genoeg. Wij zijn benieuwd naar de 1.9 liter dieselmotor die in 2006 komt. En ook een V6 zou de Grand Vitara niet misstaan.
Lage gearing
Met haar jarenlange ervaring op 4x4-gebied heeft Suzuki met de Grand Vitara weer een SUV met terreincapaciteiten neergezet. Met het centrale middendifferentieel met inschakelbare lage gearing heeft Suzuki een sterk punt dat de meest concurrenten niet aanbieden. De meeste SUV’s in deze klasse zijn niet leverbaar met een lage gearing. Met een knop op het dashboard kan gekozen worden voor N, 4H, 4H Lock en 4L Lock. De stand 4H is voor op de verharde weg en geschikt voor alledaags gebruik. De 4H Lock zorgt ervoor dat het middendifferentieel wordt geblokkeerd en de vóór- en achterwielen evensnel draaien. Daardoor hebben de wielen meer tractie hebben op een gladde ondergrond zoals ijs of sneeuw. De stand 4L Lock is geschikt voor in het terrein en schakelt de lage gearing in. De Grand Vitara krijgt merkbaar veel meer kracht bij lage toerentallen. Met de ingeschakelde lage gearing (4L Lock) zijn ook steile hellingen geen probleem. Suzuki laat zien dat SUV’s wel echte terreincapaciteiten kunnen hebben.
Met haar jarenlange ervaring op 4x4-gebied heeft Suzuki met de Grand Vitara weer een SUV met terreincapaciteiten neergezet. Met het centrale middendifferentieel met inschakelbare lage gearing heeft Suzuki een sterk punt dat de meest concurrenten niet aanbieden. De meeste SUV’s in deze klasse zijn niet leverbaar met een lage gearing. Met een knop op het dashboard kan gekozen worden voor N, 4H, 4H Lock en 4L Lock. De stand 4H is voor op de verharde weg en geschikt voor alledaags gebruik. De 4H Lock zorgt ervoor dat het middendifferentieel wordt geblokkeerd en de vóór- en achterwielen evensnel draaien. Daardoor hebben de wielen meer tractie hebben op een gladde ondergrond zoals ijs of sneeuw. De stand 4L Lock is geschikt voor in het terrein en schakelt de lage gearing in. De Grand Vitara krijgt merkbaar veel meer kracht bij lage toerentallen. Met de ingeschakelde lage gearing (4L Lock) zijn ook steile hellingen geen probleem. Suzuki laat zien dat SUV’s wel echte terreincapaciteiten kunnen hebben.
Uitrusting en prijs
De standaarduitrusting van de Grand Vitara is in de basisuitvoering (JX) niet bijzonder. Elektrische ramen vóór en achter, centrale deurvergrendeling op afstandsbediening, elektrische spiegels, 12V-aansluiting, middenarmsteun vóór en achter en aluminium-look op het dashboard zijn standaard. Aan veiligheidsvoorzieningen heb je in de JX de beschikking over ABS met EBD, BAS en een airbag voor bestuurder en passagier. De Grand Vitara 2.0 JX kost € 24.999,-. De € 4.000,- duurdere en meest luxe uitvoering, de Exclusive, is wel heel compleet en voorzien van onder meer radio/CD-speler met 6 CD-wisselaar, climate control, audiobediening op stuur, cruise control, keyless entry & go, lichtmetalen velgen, mistlampen vóór, zij-airbags en gordijnairbags vóór en achter.
De standaarduitrusting van de Grand Vitara is in de basisuitvoering (JX) niet bijzonder. Elektrische ramen vóór en achter, centrale deurvergrendeling op afstandsbediening, elektrische spiegels, 12V-aansluiting, middenarmsteun vóór en achter en aluminium-look op het dashboard zijn standaard. Aan veiligheidsvoorzieningen heb je in de JX de beschikking over ABS met EBD, BAS en een airbag voor bestuurder en passagier. De Grand Vitara 2.0 JX kost € 24.999,-. De € 4.000,- duurdere en meest luxe uitvoering, de Exclusive, is wel heel compleet en voorzien van onder meer radio/CD-speler met 6 CD-wisselaar, climate control, audiobediening op stuur, cruise control, keyless entry & go, lichtmetalen velgen, mistlampen vóór, zij-airbags en gordijnairbags vóór en achter.
Conclusie
Suzuki is haar modellengamma aan het moderniseren. De nieuwe Swift en Grand Vitara zijn de eerste twee modellen. De nieuwe Grand Vitara wordt gekenmerkt door een modern in- en exterieur. Het stoere front oogt robuust en de vormen en materialen in het interieur geven je een sportief gevoel. Het interieur is ruim, al valt de bagageruimte enigszins tegen. De onverlichte knopjes op het stuur en de raambediening zijn een minpuntje. De 140 pk sterke benzinemotor heeft merkbaar moeite met het gewicht van de Grand Vitara. De motor klinkt rauw en komt moeilijk op gang. Het trekken van een aanhanger of paardentrailer zal voor de 2.0 liter viercilinder behoorlijk zwaar zijn. Met het centrale middendifferentieel en de inschakelbare lage gearing steekt Suzuki de meeste concurrenten de loef af. Het is één van de weinige SUV´s die nog weet te presteren in het terrein. Geen enkel moment hadden wij het gevoel dat de Grand Vitara het niet aan zou kunnen om tegen een steile helling, door mul zand of door een diepe plas te rijden. Zijn standaarduitrusting is vrij basic, maar met een vanafprijs van € 24.999,- is de Grand Vitara voor een échte SUV wel scherp geprijsd.
Suzuki is haar modellengamma aan het moderniseren. De nieuwe Swift en Grand Vitara zijn de eerste twee modellen. De nieuwe Grand Vitara wordt gekenmerkt door een modern in- en exterieur. Het stoere front oogt robuust en de vormen en materialen in het interieur geven je een sportief gevoel. Het interieur is ruim, al valt de bagageruimte enigszins tegen. De onverlichte knopjes op het stuur en de raambediening zijn een minpuntje. De 140 pk sterke benzinemotor heeft merkbaar moeite met het gewicht van de Grand Vitara. De motor klinkt rauw en komt moeilijk op gang. Het trekken van een aanhanger of paardentrailer zal voor de 2.0 liter viercilinder behoorlijk zwaar zijn. Met het centrale middendifferentieel en de inschakelbare lage gearing steekt Suzuki de meeste concurrenten de loef af. Het is één van de weinige SUV´s die nog weet te presteren in het terrein. Geen enkel moment hadden wij het gevoel dat de Grand Vitara het niet aan zou kunnen om tegen een steile helling, door mul zand of door een diepe plas te rijden. Zijn standaarduitrusting is vrij basic, maar met een vanafprijs van € 24.999,- is de Grand Vitara voor een échte SUV wel scherp geprijsd.
Tip
Kies jouw autoverzekering
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.