Lexus CT 200h

Met de CT 200h stort Lexus zich in een voor het merk compleet nieuw avontuur. De CT 200h is de allereerste hatchback van de Japanners, de allereerste auto die primair als hybride ontwikkeld is en bovendien de allereerste Lexus die zijn pijlen volledig op Europa gericht heeft. Een avontuur dat Lexus ongetwijfeld op een hoger niveau gaat brengen. En wij zullen je vertellen waarom deze CT 200h dat gaat doen.

De CT 200h is voor Lexus van ongekend groot strategisch belang. De Japanners zien de CT 200h als groeikans in het grote Europese C-segment. Met het model hoopt Lexus dit jaar in Europa te kunnen groeien van 32.000 naar 51.000 auto’s. Daarvan zullen maar liefst 19.000 CT 200h’s nog dit jaar vanuit Japan verscheept worden naar Europa terwijl men voor volgend jaar op 25.000 exemplaren hoopt. Een record voor Lexus. Maar niet alleen in Europa, maar zeker ook in Nederland zullen de verkopen explosief toenemen. In Nederland verdubbelt Lexus de verkopen van 700 exemplaren in 2010 naar ruim 2.000 exemplaren in 2011. Voor dit jaar zet men in op 1.500 exemplaren van de CT 200h, maar aangezien er nog voor de marktintroductie al bijna 750 auto’s besteld zijn hoopt Lexus stiekem op nog veel hogere aantallen.

Fiscale voordelen Lexus CT 200h
Dat men al op voorhand dusdanige verkoopcijfers heeft weten te realiseren heeft alles te maken met de gunstige financiële sfeer die rondom de CT 200h hangt. Zijn verbruik van 3,8 l/100 km en CO2-uitstoot van 87 g/km maken de CT 200h fiscaal zeer aantrekkelijk. Er hoeft geen BPM betaald te worden, de auto is vrijgesteld van wegenbelasting en komt in aanmerking voor 14% bijtelling. Leaserijdend Nederland die het nooit heeft zien zitten om in een Prius, Civic of Auris te stappen heeft met de CT 200h een premium alternatief te pakken. Je verontschuldigen voor je hybride hoeft niet langer, want het imago van Lexus is ijzersterk.

Hatchback
Het is al op voorhand één grote lofzang. Deze CT 200h moet de concurrentie weten te verpletteren zou je denken. Theoretisch gezien zeker, maar hoe is de praktijk? De eerste indruk wordt hoe dan ook door het exterieur verzorgd. De CT 200h is voor Lexus weliswaar een nieuw concept, toch wisten de designers de “L-Finesse” designtaal van Lexus op een prima manier door te vertalen naar een hatchback. De vorm van grille en koplampen alsook de welvingen in de carrosserie zijn typerend voor het design van Toyota’s luxemerk. Vanzelfsprekend wijken de zijlijn en de achterzijde het meest af van wat we van Lexus gewend zijn en het merk geeft een eigen interpretatie aan de hatchback. Lexus wil met dit nieuwe concept dan ook graag een jongere doelgroep aanspreken. De jeugd heeft immers de toekomst en eenmaal Lexus-klant hoopt het merk deze te kunnen behouden. De unieke ‘Red Carpet Treatment’ zal daar een belangrijk onderdeel van zijn. Net als bij elke andere Lexus profiteert ook deze CT 200h van Lexus’ unieke klantenservice waarbij een gratis haal- en brengservice, vervangend vervoer en uitgebreide schoonmaak bij een onderhoudsbeurt onderdeel uitmaken.

Interieur
In de klasse waarin de CT 200h concurreert ligt de lat zeer hoog. Voornamelijk wat afwerking betreft staan de belangrijkste concurrenten (Audi A3 en BMW 1-serie) op een hoog niveau. Lexus doet daar niet voor onder. De CT 200h is leverbaar met tal van verschillende kleuren bekleding en sierstrips in zowel aluminium als hout waarmee een interieur naar smaak valt samen te stellen. En qua materiaalgebruik en afwerkingniveau nauwelijks kritiek. Het zijn een paar details, zoals de knullige knopjes van de stoelverwarming en de vergrendelingsknoppen van de portieren waarop de Lexus de Duitsers moet voorlaten. Feitelijk is dit muggenzifterij. Op het gebied van moderne features zien we onder meer een 8 inch kleurenscherm waarin de functies van het audio- en navigatiesysteem, de bediening van de climate control en de diverse voertuiginstellingen geïntegreerd zijn. Grafisch zijn de schermen van BMW en Audi veel moderner, maar bij Lexus functioneert het minstens zo goed. Waar we bij BMW de iDrive-controller kennen heeft Lexus de zogeheten Remote Touch. Deze soort van muis moet volgens Lexus nog gemakkelijker dan de concurrentie de verschillende functies kunnen bedienen. Gemakkelijker is het niet per definitie, maar na enige gewenning werkt het wel prima.

Ruimte
Eenmaal plaats te hebben genomen op de bestuurdersstoel geeft de Lexus al op voorhand een dynamisch gevoel. De stoelen zijn lekker dik en bieden veel zijdelingse steun. Het stuurwiel is uitgebreid verstelbaar en dankzij de hoge middentunnel en lage zit krijg je een geborgen en tevens sportief gevoel. Jazeker, sportief. De ruimte voorin is eveneens dik in orde. Zowel in de breedte als de hoogte hebben de inzittenden de vrijheid. Achterin houdt het niet over en kampt de CT 200h, net als de A3 en 1-serie, met beperkte beenruimte. Helaas geldt dat ook voor de kofferruimte. Met 375 liter inhoud lijkt de CT 200h heel wat capaciteit te hebben, maar bijna de helft daarvan is beschikbaar onder de dubbele bodem en dus niet direct toegankelijk. Dat is jammer.

Plezier...
Rijden. Ja, daar zijn we nog wel het meest benieuwd naar. Nou, we draaien er maar niet omheen: Lexus weet ons te verrassen. Al vanaf de eerste paar kilometers laat de CT 200h een degelijke indruk achter die we gewend zijn van zijn belangrijkste concurrenten. Het stuurwiel is klein en dik en de besturing vrij direct en met voldoende gevoel om plezier te bieden. Tezamen met de lage zit geeft dat een sportief gevoel. Bochten lust de CT 200h ook graag. Overhellen is hem compleet vreemd en ook onderstuur komt amper in het woordenboek van deze Lexus voor. Op slingerige bergweggetjes rond de Portugese hoofdstad Lissabon wisten we zowaar plezier te beleven met de hybride. Het is absoluut de best sturende Lexus ooit. Tenminste, als we de LF-A buiten beschouwing laten. Lexus zou zich met dit model prima kunnen meten met de concurrentie uit Zuid-Duitsland. Tenminste, als er niet een grote maar zou zijn…

CVT
De sportieve gevoelens worden door de Continue Variabele Transmissie, die onderdeel uitmaakt van Lexus Hybrid Drive, helaas teniet gedaan. Wie vlot wegrijdt merkt dat de 1.8 liter benzinemotor flink toeren gaat maken en in de toeren blijft hangen totdat je een constante snelheid gaat aannemen. Versnellen doet de CT 200h goed, hij sprint van 0-100 km/h in 10,8 seconden, maar het voelt veel trager aan. Wie met een constante snelheid een brug of heuvel oprijdt merkt bovendien dat de motor extra toeren moet maken om de auto op snelheid te houden. Het gevolg, een monotone motorbrul die rond de 5.000 tpm blijft hangen. Je moet er van houden, maar ons kon het niet bekoren.

CT 200h = Full hybrid
Die CVT mag het echte rijplezier van de CT 200h dan teniet doen, het is een noodzakelijk kwaad annex technische keuze. Om een “full hybrid” te zijn, waarbij je dus ook volledig elektrisch kunt rijden, dient een CVT worden toegepast. En eerlijk is eerlijk, bij Toyota/Lexus weten ze wel op verbluffende wijze de techniek toe te passen. Je voelt het totaal niet als de benzinemotor inschakelt dan wel afslaat en wie een beetje bewust rijdt komt gemakkelijk rond de 1 op 20 uit. Niet zo zuinig als de beloofde (3,8 l/100 km), maar daar is de CT 200h toch ook te uitdagend voor om te rijden.

Conclusie
Laten we eerlijk zijn. De CT 200h is absoluut een heerlijk sturende auto met een prima wegligging, voldoende comfort, prettige stoelen en een fijne zitpositie. Maar om de auto sportief te noemen? Nee, daarvoor verpest de CVT het teveel. Maar dynamiek is er zeker. Wie door de nadelen van de CVT weet heen te prikken, of het juist wel kan waarderen, heeft aan de CT 200h een ijzersterke auto. En vergeet niet dat die CVT noodzakelijk is om de verbluffende verbruiks- en emissiecijfers te behalen. Met een kwalitatief hoogwaardige bouwkwaliteit, het premium gevoel van een Lexus en uiteraard de financiële voordelen dankzij het schone karakter is dit zonder enige twijfel de beste (betaalbare) hybride van dit moment. En ook nog eens de schoonste auto met een verbrandingsmotor die heden in Europa te koop is. En dat zal de Lexus CT 200h tot een ongekend succes gaan maken. 
Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties