Rijden met een klassieke Lotus

Rijden met een klassieke Lotus

Klassieke Lotusmodellen staan bekend om hun eigenzinnige, strakke look, maar Lotus was niet helemaal immuun voor verschillende twijfelachtige trends in de auto-industrie. En dat geldt zowel op het gebied van design als van engineering. Aan het begin van de jaren zeventig ruilde de Britse autofabrikant de rondingen die doen denken aan de Jaguar in voor de futuristische uitstraling. De sportwagenfabrikant keek ook naar de meer praktische zaken zodat de sportwagen interessanter werd voor dagelijks gebruik en niet alleen diende om er in het weekend mee te racen.

Bondwagen in The Spy Who Loved Me

De bekendste Lotus is zonder twijfel ‘Wet Nellie’, de wagen uit de Bondfilm ‘The Spy Who Loved Me’ uit 1977. Als hij er de kans toe had gehad was James Bond er zeker mee naar het casino gereden. Bond is immers grote fan van casino’s. Tegenwoordig is het echter gemakkelijker om online te gokken. De casino’s zijn immers nog gesloten. Een overzicht van online casino’s vind je terug op de reviewsite nederlandseonlinecasinos.nl Zeker als je het niet gewoon bent om online te spelen zijn reviewsites een groot hulpmiddel. Er zijn immers zoveel goksites dat de juiste keuze maken niet altijd gemakkelijk is. Wet Nellie is spectaculairder dan de vele andere wagens waarmee James Bond rondscheurde omdat deze Lotus Esprit zich kon omvormen tot een onderzeeër. Maar ook zonder deze stunt was de Lotus Esprit S1 al een prachtig model. Er wordt beweerd dat het de wagen van oprichter Colin Chapman zelf was. In 1981 mocht Bond nog eens met een Lotus Esprit rijden in ‘For Your Eyes Only’, de krachtigere S3.

Streven naar lichtgewichten

De eerste Lotusmodellen waren bestemd voor het circuit. Chapman streefde ernaar om ze zo licht mogelijk te maken. Het eerste model dat ook op de gewone weg dienst deed was de Lotus Seven. Maar ook dit model woog amper 390 kilo. Om hem zo licht mogelijk te houden, kwam alleen het noodzakelijke aan boord. Het blijft de favoriet van vele Lotus-fans. De eerste exemplaren werden verkocht als bouwpakket. Dat bood de mogelijkheid om voor een relatief lage prijs al een Lotus aan te schaffen waar je veel rijplezier aan beleefde. Andere autofabriekjes zoals Caterham namen het populaire concept over en verkochten klonen van de Lotus Seven.

De Lotus Elan, een typisch model uit de jaren 60

De Lotus Elan zag het levenslicht in het jaar 1962 en je ziet duidelijk de tijdsgeest van toen. Het frame was kruisvormig en bood meer steun. De Lotus Elan was een succes, ook weeral omdat hij voor een vrij goedkope prijs veel rijplezier bood. Veel goedkoper dan bijvoorbeeld de Elite, gemaakt uit kunststof, die in dezelfde prijscategorie zat als Porsche 356 maar niet dezelfde kwaliteit verleende. De pers was dan ook lovend over de Lotus Elan. Het houten interieur gaf de wagen, ondanks zijn prijs, een chique uitstraling. Chapman kon weer opgelucht ademhalen.

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

De look van de Lotus-modellen van vandaag verschilt misschien heel sterk van de klassieke modellen maar ze blijven uniek binnen het autolandschap.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties