35 jaar Mazda MX-5: betrouwbare tweedehands, maar let wel hierop!

Tweedehands Mazda MX-5 NA kopen? Dit is waar je op moet letten

Dit jaar viert de eerste generatie Mazda MX-5 zijn 35ste verjaardag. De Mazda MX-5 NA - zoals het originele model heet - is nog steeds razend populair. Hij is betrouwbaar, toch moet je goed opletten als je een tweedehands MX-5 wilt aanschaffen.

Voor de MX-5 nam Mazda het recept van de klassieke Britse sportwagen erbij en maakte het beter. Lees: betrouwbaarder. Hoewel de Mazda MX-5 een populaire roadster is, zijn de eerste exemplaren nog zeer betaalbaar, zoals te zien op Marktplaats.nl. Technisch steekt de Mazda MX-5 degelijk in elkaar, al zijn er ook genoeg afgeragde exemplaren met een matige staat van onderhoud te koop. Ga voor een zo origineel mogelijke auto, zonder allerlei opsmuk van twijfelachtige allure. Let verder met name op roest bij de achterspatborden. Een goede MX-5 staat borg voor jarenlang betaalbaar rijplezier.

Mazda MX-5 is niet bijzonder roestgevoelig 

Afgezien van de dorpels en de wielkasten is de MX-5 niet heel roestgevoelig. Wees er alert op, maar schenk het dak minstens zoveel aandacht. Als een waterafvoerkanaal verstopt zit of het dak zelf lekt, kan roest met name in de wintermaanden toeslaan.

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Tweedehands Mazda MX-5 NA kopen? Dit is waar je op moet letten
Tweedehands Mazda MX-5 NA kopen? Dit is waar je op moet letten

Motor en versnellingsbak zijn degelijk

De motor en de versnellingsbak van de eerste generatie zijn degelijk en van spreekwoordelijke Japanse kwaliteit. Lekke pakkingen van het kleppendeksel of de nokkenassensor zijn de oorzaak van olieverlies. Ook kunnen de hydraulische klepstoters en de koppeling voor problemen zorgen. 

Welke motor moet ik hebben?

Van de MX-5 NA bestaan drie motorvarianten een 1.6 met 90 of 115 pk en een 1.8 met 130 pk. Hoewel de lol bij de MX-5 NA vooral in het rijgedrag en de besturing zit, zouden wij minstens voor de 115 pk sterke versie gaan. Die gaat in 8,8 seconden naar de 100 km/h. Dat is toch net wat lekkerder dan de honderdsprint (10,6 s) van de basisversie. De 1.8 is vanuit stilstand maar een fractie sneller (8,7 s). De kracht van de grootste motor zit hem vooral in het hogere koppel (152 vs. 135 Nm) en de lagere motortoerentallen op de snelweg. Helaas moet je een MX-5 NA 1.8 met een lantaarntje zoeken.

De bobines en de bougiekabels raken soms defect. Het remsysteem moet met name achter worden gecontroleerd op gelijkmatige slijtage. De elektronica kan na verloop van tijd ongebruikelijke storingen vertonen als gevolg van roestige contacten.

Is het makkelijk om onderdelen te vinden?

Mazda verkoopt nog onderdelen en de prijzen zijn acceptabel. Daarnaast zijn meerdere onafhankelijke handelaren en MX-5-specialisten prima in staat om je nieuwe onderdelen, accessoires of softtops in verschillende uitvoeringen te leveren.

Benieuwd naar onze periodieke aankooptips voor populaire occasions?

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.


Tweedehands Mazda MX-5 NA kopen? Dit is waar je op moet letten
Tweedehands Mazda MX-5 NA kopen? Dit is waar je op moet letten

Mazda MX-5 aandachtspunten

  • Dorpels (voor): als het water niet weg kan stromen, blijft het staan en ontstaat corrosie. Ook onder de vastgeschroefde dorpellijsten kan zich roest nestelen.
  • Dorpels (achter): dit is voor roest het lievelingsplekje. Als beide waterafvoeren verstopt zijn, hoopt het vocht op en begint de narigheid.
  • Wielkasten: hier verzamelen vuil en vocht. Roest breidt zich snel uit. Slordige reparaties aan de ronde wielkasten kunnen ook leiden tot corrosie.
  • Klapkoplampen: dat de koplampen omhóóg klappen is een ding, maar controleer of ze ook weer keurig dichtgaan na het uitschakelen van de verlichting.
  • Achterruit: na verloop van tijd wordt het kunststof achterruitje troebel en zie je er steeds minder door. Geen wonder dat de NB in 1998 een glazen achterruit kreeg.
  • Softtop: een goed dak moet netjes aansluiten en soepel openklappen. Het voorste deel kan doorzakken. Een nieuwe kap is duur.
  • Motor: de ontsteking met twee bobines en de bougiekabel zijn een bekende oorzaak van een onregelmatig – of helemaal niet – lopende motor. Hydraulische klepstoters die tikken moet je vervangen. Controleer ook de kleppendekselpakking en de nokkenassensor op olielekkage.
  • Remmen: de achterste remschijven slijten vaak ongelijk of lopen vast. Vaak werkt de handrem ook niet goed.
Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Bart Smakman
Door Bart Smakman

Test graag elektrische auto's omdat ze zo soepel rijden en er veel valt te ontdekken. Wat is bijvoorbeeld de actieradius in de praktijk en hoe verloopt het snelladen? Vindt dat elke auto stoelverwarming moet hebben, want er bestaat geen groter genot. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties