Renault Scenic E-Tech (2024): vertrouwde naam, maar de auto herken je niet

Renault Scenic is compleet anders

De Renault Scenic kwam ooit als mpv met een verbrandingsmotor op de markt. De nu onthulde Renault Scenic E-Tech electric is compleet anders. Geen mpv meer, maar een suv. En volledig elektrisch. Toch is het logisch dat ook deze nieuwe Renault weer Scenic heet.

Als de Renault Scenic in 2024 op de markt komt, richt hij zijn pijlen op auto’s als de Skoda Enyaq en Volkswagen ID.4. Technisch is de Scenic voor het overgrote deel identiek aan de Megane E-Tech. Hij heeft wel een andere ontwerper; de Scenic is door Gilles Vidal getekend, die sinds 2020 bij Renault in dienst is. De elektrische Scenic is meteen het visitekaartje voor het ontwerp van komende Renault-modellen.

Renault Scenic is compleet anders
Renault Scenic is compleet anders
Renault Scenic is compleet anders

Volledig elektrische suv

Er komen twee versies op de markt, een met 170 pk (standard range) en een met 220 pk(high range). In het tweede geval krijg je een indrukwekkende actieradius van 620 kilometer, de standard range houdt het bij 420 kilometer voor gezien. Ook de batterij verschilt: de standaardversie heeft 60 kWh, terwijl de high range over een exemplaar met 87 kWh beschikt. Snelladen kan met 130 respectievelijk 150 kW.

Tip
Formule 1 bij Viaplay: tijdelijk een jaar abonnement met 20% korting
Formule 1 bij Viaplay: tijdelijk een jaar abonnement met 20% korting

Abonneer je nu en start met streamen van sport, films en series

Renault Scenic is compleet anders
Renault Scenic is compleet anders
Renault Scenic is compleet anders

Renault Scenic: tot 1670 liter bagageruimte

Een oude troefkaart van de Scenic is dat hij veel ruimte biedt, ondanks vrij compacte buitenmaten. De nieuwe Scenic E-Tech electric is 4,47 m lang, 1,86 m breed en 1,57 m hoog. De wielbasis bedraagt 2,79 m. Dat is 10 cm meer dan de Renault Megane E-Tech. De bagageruimte bedraagt 545 liter en is uit te breiden tot 1670 liter als je de achterbank neerklapt. Verder zijn er – zoals het een Scenic betaamt - opbergruimtes door het hele interieur, die bij elkaar goed zijn voor 38,7 liter. De elektrische suv staat op 19- of 20-inch wielen.

Het uitgebreide infotainment draait op Android Automotive OS 12. Via Google Play kun je kiezen uit meer dan 50 apps, waaronder uiteraard Apple Carplay en Android Auto. Het instrumentarium meet 12,3-inch terwijl het rechtopstaande centrale scherm 12-inch groot is. 

De Renault Scenic E-Tech electric is leverbaar in zes carrosseriekleuren:

  • rouge flamme
  • bleu nocturne
  • noir étoilé
  • gris schiste metallic
  • blanc glacier
  • gris schiste satin (exclusief voor de uitvoering Esprit Alpine)  

Leren bekleding? Vergeet het maar

Afhankelijk van de uitvoering is een two-tone lak mogelijk, waarbij het dak en de dakstijlen zijn uitgevoerd in noir étoilé of gris schiste metallic in combinatie met een andere carrosseriekleur. Leren bekleding is niet mogelijk vanwege het niet-duurzame karakter hiervan. Renault zegt dat leer het tegen 2025 volledig uit het leveringsprogramma verdwijnt.

Geen leder past helemaal bij het duurzame karakter dat Renault de nieuwe Scenic toedicht. Voor de stoelbekleding gebruikt Renault gerecyclede vezels. Het materiaal biedt volgens Renault een vergelijkbare kwaliteit en beleving als echt leer, zegt Renault. De kaartenvakken bestaan voor 45 procent uit gerecyclede vezels en de vloermatten uit 54 procent gerecyclede plastic flessen.

Op de hoogte blijven van wanneer de nieuwe Renault Scenic naar Nederland komt? Je lees het in onze nieuwsbrief: 

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Renault Scenic is compleet anders
Renault Scenic is compleet anders
Renault Scenic is compleet anders

Gemaakt van afval

De nieuwe Renault Scenic heeft dan geen echt leer meer, maar nog wel een glazen panoramadak, met de naam Solarbay. Met behulp van elektrische velden is het dak geheel of deels te verduisteren. Daarbij kun je kiezen uit vier instellingen: geheel licht, geheel ondoorzichtig, licht aan de voorzijde en verduisterd aan de achterzijde, en omgekeerd. Een deel van het dak is gemaakt van gerecycled vlakglas en oude autoruiten.

Naar verwachting is de nieuwe Renault Scenic E-Tech electric vanaf begin 2024 leverbaar. De prijzen worden nog bekendgemaakt.

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Wouter Vastenhout
Door Wouter Vastenhout

Noemt zichzelf geen ‘petrolhead’, want er is meer in het leven. Kan dus niet alle interne codes van automodellen opdreunen. Uitzondering is F56, de modelcode van de derde generatie Mini Cooper waar hij momenteel in rijdt. Heeft sinds 2007 ook een eerste generatie Mazda MX-5. Eerst als dagelijks vervoer, maar inmiddels genietend van zijn pensioen. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties