Subsidie voor elektrische auto start 10 januari 2023 klokslag 9.00 uur
Sta je op het punt een elektrische auto te kopen of te private leasen? Vanaf 10 januari 2023 kun je je weer aanmelden voor subsidie. Maar wacht niet te lang ...
In 2022 kwamen kopers of private leasers van een nieuwe elektrische auto nog in aanmerking voor 3350 euro. Vanaf 10 januari 2023 is dat 2950 euro. Het bedrag per individuele tweedehands EV blijft 2000 euro.
De totale subsidiepot voor 2023 bevat 8 miljoen meer dan die voor 2022: 99,4 miljoen tegenover 91,4 miljoen. Wel is de verdeling aangepast ten gunste van tweedehands EV's. Daar komt bij dat het subsidiebedrag per auto voor nieuwe EV's is teruggeschroefd. Het subsidiebedrag per gebruikte elektrische auto is gelijk gebleven.
Omgerekend naar individuele kopers en private leasers, dan komen we afgerond op 22.712 mensen die met de aanschaf van een nieuwe EV van de regeling kunnen profiteren. Van iedereen die zijn oog in 2023 op een gebruikte elektrische auto laat vallen, komen 16.200 mensen in aanmerking voor de aanschafsubsidie.
Rij nu de stoere Volkswagen T-Cross. Ideaal voor in de stad met genoeg ruimte voor vakantie.
En dat voor een vriendenprijs!
Bovengrens nieuwprijs gehandhaafd
De belangrijkste voorwaarden die aan de regeling hangen, zijn ongewijzigd. Dat betekent dat de auto af fabriek 100 procent elektrisch moet zijn. Omgebouwde oldtimers vallen dus niet onder de regeling. De actieradius moet minimaal 120 kilometer bedragen, gemeten volgens de WLTP-cyclus. De oorspronkelijke nieuwprijs mag niet lager zijn dan 12.000, en niet hoger dan 45.000 euro. Vooral die laatste voorwaarde is jammer, omdat hierdoor veel auto's net buiten de regeling vallen. Een gebruikte Tesla valt sowieso buiten de mogelijkheden.
Kijk voor meer informatie over de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) op www.rvo.nl.
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.