Chinese merken zijn weinig populair, toch komt er weer een naar Nederland: BYD

Chinese merken zijn weinig populair, toch komt er weer een naar Nederland: BYD

BYD, oftewel Build Your Dreams. Klinkt als een Koreaanse boyband, maar het is toch echt een Chinees automerk. Je zou het kunnen kennen van de elektrische bussen die op Schiphol rondrijden en van de stekkertaxi's in verschillende Nederlandse steden. Maar nu komt BYD hier ook met personenauto's op de markt.

We moeten een kanttekening plaatsen bij de kop boven dit verhaal. Er zijn namelijk Chinese merken die het wél goed doen in Nederland: Lynk & Co, dat tot en met juni 2361 auto's verkocht, en in mindere mate MG (900 registraties). Polestar rekenen we niet mee. Dat bedrijf is weliswaar eigendom van het Chinese concern Geely, maar valt onder Volvo en heeft zijn hoofdkantoor in Zweden. Aiways, Seres en JAC doen in het ons land dramatisch slecht.

Chinese merken zijn weinig populair, toch komt er weer een naar Nederland: BYD
Chinese merken zijn weinig populair, toch komt er weer een naar Nederland: BYD
Chinese merken zijn weinig populair, toch komt er weer een naar Nederland: BYD
Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

BYD gaat in zee met de Louwman Group

Misschien vergaat het BYD beter, want de autobouwer heeft in ons land niet de minste partner gevonden: de Louwman Group, importeur van onder meer Suzuki, Lexus en Toyota. De modellen van BYD kunnen sowieso online worden besteld, maar ook komen er dealers. De eerste wordt nog dit jaar geopend, in Amsterdam. Als eerste komt de BYD Tang naar Nederland, een elektrische suv met maximaal zeven zitplaatsen en een actieradius van 400 kilometer.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Remco Slump
Door Remco Slump

Voormalig redacteur van Auto Review. Liep in 2005 stage bij het autoblad dat hij als kind las en bleek best een potje te kunnen schrijven. Heeft dringend een hoger salaris nodig, aangezien youngtimers uit de 90s en 00’s akelig duur zijn geworden. Kwijlt zonder schaamte als er een BMW 850CSi langsrijdt. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties