Elektrische Subaru Solterra en Toyota bZ4X: dit zijn de verschillen
De Subaru Solterra en Toyota bZ4X zijn broertjes, dat kun je zo zien. Ze zijn tegelijk ontwikkeld, staan op hetzelfde platform en delen hun carrosserie en interieur. Maar zijn er ook verschillen tussen de volledig elektrische suv's?
Onderhuids zijn de Subaru Solterra en Toyota bZ4X volledig gelijk. Beide komen in twee versies op de markt: met voorwielaandrijving en 204 pk / 265 Nm en met 4WD en 218 pk / 336 Nm. Ze zijn begrensd op een topsnelheid van 160 km/h, beschikken over one-pedal driving en hebben een 71,4-kWh batterij. De actieradius ligt op zo'n 450 kilometer. Als je de Subaru of Toyota aan een 150 kW-lader hangt, is hij na een half uur weer voor 80 procent vol.
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.
Subaru Solterra heeft niet dat gekke Tesla-stuurtje
In het interieur zijn ook geen verschillen te ontdekken. Subaru en Toyota kiezen voor een soort Peugeot-achtige opstelling, met een digitale cockpit die boven het stuur uitkomt. Toyota levert optioneel een half stuurknuppelstuurtje in de bZ4X, een beetje zoals Tesla ook doet met de nieuwe Model S en Model X. Bij Subaru lezen we daar niets over en zien we het vreemdsoortige stuurwiel ook niet terug op de persfoto's.
Typische 'Subaru-grille' op de neus van de Solterra
Eigenlijk is het enige dat anders is aan de Subaru het uiterlijk van de stekker-suv. De Toyota bZ4X heeft een vrij vormloze neus, terwijl de Solterra een zeshoek op de neus heeft: een vorm die doet denken aan de grille van de brandstof-Subaru's. Verder voegt de Solterra een set ronde mistpitjes toe en anders gestileerde koplampen en achterlichten. De nieuwe Subaru komt halverwege 2022 op de markt.
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.