Veel te lage bandenspanning? Rood licht!
Op woensdag 31 juli werd een automobilist veroordeeld tot een taakstraf. Tevens kreeg hij een voorwaardelijke rijontzegging van een halfjaar. Reden: door een geel waarschuwingslampje te negeren had de man een ernstig verkeersongeval veroorzaakt.
Zomer 2017, mooi zonnig weer, geen abnormale verkeersdrukte. Toch doet zich op de A20 ter hoogte van Nieuwerkerk een ernstig ongeluk voor. Op de linkerrijstrook komt plotseling een auto tot stilstand. Een achterligger kan het onverwachte obstakel niet ontwijken en klapt er met een snelheid van 120 km/h bovenop. De achteropkomende auto slaat meerdere malen over de kop en de bestuurder loopt ernstig, deels blijvend letsel op.
21 kilometer doorgereden
Wat was hier aan de hand? Uit onderzoek van de politie blijkt dat de 38-jarige bestuurder van de plotseling tot stilstand gekomen auto een brandend geel waarschuwingslampje had genegeerd. Hij was gewoon doorgereden. Niet even, maar 21 kilometer. Op de snelweg. Het betrof een waarschuwingslampje dat sinds 2018 verplicht is en dat aangeeft dat er iets mis is met de bandenspanning. Op zeker moment kreeg het brandende lampje gezelschap van een gezellig alarmpiepje. Bovendien verscheen in het instrumentenpaneel de tekst: "Raadpleeg instructieboekje."
Te groot risico genomen
Maar de veroordeelde bestuurder reed gewoon door, totdat hij niet verder kon en de auto tot stilstand kwam. Volgens het Openbaar Ministerie heeft de man een te groot risico genomen door de waarschuwingen van zijn auto in de wind te slaan. Verder valt hem te verwijten dat hij zijn snelheid niet heeft aangepast en dat hij op de linkerrijstrook is blijven rijden. De rechter ging hierin mee en veroordeelde de bestuurder tot een taakstraf van veertig uur. Bovendien kreeg hij een voorwaardelijke rijontzegging van zes maanden.
De BYD SEAL U DM-i levert comfort en efficiëntie, met een actieradius van 1.080 km.
Rijd deze plug-in hybrid al vanaf €39.490,-
Maak dat lampje gewoon rood!
Terecht, wat ons betreft, tegelijkertijd vragen we ons af waarom dat waarschuwingslampje geel was en bleef. En waarom de tekst slechts naar het instructieboekje bleef verwijzen. Het lijkt ons voor autofabrikanten technisch geen enkel probleem om het lampje vanaf een bepaalde grenswaarde rood te laten branden. Of beter nog: te laten knipperen en om tevens de waarschuwingstekst van inhoud en toon te laten veranderen. Bijvoorbeeld: "Bandenspanning veel te laag. Gevaar voor uzelf en uw omgeving. Breng de auto z.s.m. op een veilige plek tot stilstand." Vraag is natuurlijk in hoeverre een tekst als deze de betrokken automobilist er wél van had weerhouden door te rijden.
(De foto's bij dit artikel zijn niet van de betrokken auto en dienen puur ter illustratie.)