Nieuws

Veel leaserijders willen geen elektrische auto meer, nu de lage bijtelling hoger wordt

Leaserijders twijfelen over elektrische auto, nu lage bijtelling steeds minder gunstig wordt

Waarom zou je nog een elektrische auto leasen als het bijtellingsvoordeel verdwijnt? Met die vraag worstelen zakelijke rijders. De lage bijtelling gaat van 12 procent over de eerste 40.000 euro naar 16 procent over de eerste 35.000 euro. En dat vindt 82 procent van de leaserijders geen stimulans meer om voor een EV te kiezen.

Van een uitgesproken bijtellingsvoordeel voor elektrische auto's kun je nauwelijks meer spreken. Voor een brandstofauto zit je op 22 procent, voor een EV vanaf 2022 op 16 procent. En dat vinden veel zakelijke rijders niet meer aantrekkelijk genoeg. Uit onderzoek van ALD Automotive onder ruim duizend leaserijders blijkt dat 82 procent de lage bijtelling geen stimulans meer vindt om voor elektrisch te kiezen.

Vanwege de hoge bijtelling terug naar brandstofauto

Ook onder de mensen die zakelijk al elektrisch rijden, is de nieuwe bijtelling een heikel punt. Bijna 45 procent van hen geeft aan vanwege de hogere bijtelling terug te gaan naar een leaseauto op brandstof of daarover nog te twijfelen. "De verhoging van de bijtelling komt te vroeg", zegt Jeroen Kruisweg, directeur van ALD Automotive. "Het aanbod van betaalbare elektrische auto's neemt toe, maar de overheid trekt zich juist snel terug."

Elektrische auto onvoldoende financieel gestimuleerd

De helft van de ondervraagde leaserijders vindt dat het zakelijke gebruik van elektrische auto's nu onvoldoende wordt gestimuleerd. Een nog hoger percentage - 68 procent - vindt dat er meer financiële stimuleringsmaatregelen moeten komen om particulieren in EV's te krijgen. De subsidie van 3350 euro die je vanaf 1 januari op een nieuwe elektrische auto kunt krijgen, vinden ze niet genoeg.

Merendeel elektrorijders wil weer een elektrische auto

56 procent van de zakelijke rijders met een elektrische auto is tevreden en zou graag weer een EV rijden, op voorwaarde dat de overheid dat voldoende financieel blijft stimuleren. Gek genoeg zegt slechts 35 procent uit financiële overwegingen voor een stekkermodel te hebben gekozen. Bijna 50 procent beweert de keuze juist voor het milieu te hebben genomen. Maar iets in ons zegt dat dat een sociaal wenselijk antwoord is ...

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Redactie
Door Redactie

Zoeken