Nieuws

Komt serieus op de markt

Duitsers maken geen grappen. Maar de Mercedes Concept EQG moet er een zijn ...

Een elektrische auto moet gestroomlijnd zijn om zoveel actieradius uit zijn batterij te peuteren. Maar deze Mercedes Concept EQG heeft de luchtweerstandscoëfficiënt van een oliebooreiland. En toch komt deze Mercedes G-klasse met een stekker op de markt. Geen grap ...  

Duitsers maken geen grappen. Maar de Mercedes Concept EQG moet er een zijn ...

Het verhaal van de Mercedes G-klasse is bekend. De oorspronkelijke Geländewagen werd in 1979 gelanceerd en bleef tot 2018 in productie. Bij de introductie van de nieuwe generatie in 2018 zoemden de geruchten al rond dat er mogelijk een elektrische versie van zou komen. En dat blijkt nog waar te zijn ook.

Duitsers maken geen grappen. Maar de Mercedes Concept EQG moet er een zijn ...
Duitsers maken geen grappen. Maar de Mercedes Concept EQG moet er een zijn ...

Mercedes Concept EQG is volgehangen met lichtjes

De Mercedes Concept EQG is een beetje een komische auto om te zien. Hij combineert de jaren zeventig styling van de G-klasse met futuristische elementen die zo uit een oude sciencefictionfilm lijken te zijn gepakt. Mercedes heeft de Concept EQG als een kerstboom volgehangen met lichtjes: op het dak, in de 'grille', op de flanken, op het reservewiel.

Geen reservewiel achterop, maar een opbergdoos

Hoewel, de Mercedes Concept EQG heeft geen reservewiel achterop. Op de achterdeur hangt nu een afgeronde, vierkante doos, waarin bijvoorbeeld de laadkabel kan worden opgeborgen. De Concept EQG staat op 22 inch, glimmend gepolijste lichtmetalen wielen.

Duitsers maken geen grappen. Maar de Mercedes Concept EQG moet er een zijn ...
Duitsers maken geen grappen. Maar de Mercedes Concept EQG moet er een zijn ...

Het ladderchassis van de Concept EQG zit vol batterijen

Onderhuids is het model nog altijd een traditionele G-klasse. Zo staat hij op een ladderchassis (waarin de batterij geïntegreerd is) en heeft hij een starre achteras. Uiteraard heeft de Concept EQG vierwielaandrijving, ditmaal met vier afzonderlijk regelbare elektromotoren bij de wielen. Voor rijden in ruw terrein heeft de Mercedes een transmissie met lage gearing.

Geen nieuws van de IAA in München missen?

Schrijf je in voor de Auto Review-nieuwsbrief

Redactie
Door Redactie

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties

Zoeken

Merk- & modeldossiers