Onderzoek snoert critici de mond: elektrische auto altijd beter voor het milieu

Onderzoek snoert critici de mond: elektrische auto altijd beter voor het milieu

Onafhankelijk Amerikaans onderzoek toont aan dat elektrische auto’s milieuvriendelijker zijn dan auto’s met verbrandingsmotor. Oók als de accuproductie en het opladen met niet-groene stroom wordt meegerekend.

We kunnen ons voorstellen dat het mensen met benzine in het bloed pijn doet. Wie zijn hele leven dol is geweest op de beleving van verbrandingsmotoren, wil daar natuurlijk het liefst aan vasthouden. Maar de opwarming van de aarde stuurt ons een andere kant op.

Waar blijft het karakter?

Dat is de kant van de elektrische auto, dat vinden zelfs veel autofabrikanten. Dat doet de liefhebber verdriet. Oké, EV’s trekken vaak lekker snel op, maar een mooie motorgrom ontbreekt. Om van leuke karakterverschillen tussen drie-, vier-, vijf-, zes-, acht-, tien- en twaalfcilinders nog maar te zwijgen. Een wellustige uitlaatsound? Helaas, pindakaas.

EV's, hybrides, stekkerhybrides, waterstofauto's ... Duizelt het je weleens? Volg onze nieuwsbrief en je blijft bij!

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.


Vragen over accu's elektrische auto's

Daarom stelden autofans de terechte vraag: “Als we de winning van delfstoffen voor, en de productie van de accu’s meewegen, zijn elektrische auto’s dan écht zo milieuvriendelijk?” En hoe zit het met de gebruikte stroom? Die is immers lang niet altijd afkomstig van groene energiecentrales.

Onderzoek snoert critici de mond: elektrische auto altijd beter voor het milieu

Cradle to grave

Het Amerikaanse International Council on Clean Transportation geeft antwoorden op die vragen. En die zijn niet mals. De raad komt na onderzoek tot een duidelijke slotsom. Uitgaand van een sedanmodel dat 18 jaar meegaat, is de volledig elektrische auto volgens de ICCT hoe dan ook beter voor het milieu dan een vergelijkbare auto met een benzine- of dieselmotor. Bij het onderzoek is gekeken naar de hele levenscyclus. Dus vanaf de productie tot aan de sloop. Oók de winning en productie van de grondstoffen is meegenomen. Evenals de gebruikte vloeistoffen (olie, ATF, koelvloeistof etc.) voor het onderhoud en uiteraard de verbruikte brandstof en stroom.

Onderzoek snoert critici de mond: elektrische auto altijd beter voor het milieu

EV al binnen één jaar beter voor milieu

Opvallend genoeg zijn de verschillen aan het begin van de levenscyclus veel kleiner dan veel EV-critici denken. Daardoor zou een elektrische auto al binnen één jaar milieuvriendelijker zijn dan een brandstofauto. Polestar noemde eerder een termijn in het aantal gereden kilometers, en die zag er minder gunstig uit voor EV's.


Verschillen in Europa het grootst

De onderzoekers onderscheidden vier belangrijke automarkten: Europa, de Verenigde Staten, China en India. Daarbij loopt de milieuwinst van elektrische auto’s uiteen van 19 tot 34 procent in India, tot 66 tot 69 procent in Europa. Dat het verschil in India (en met 37 tot 45 procent ook in China) tussen EV’s en auto’s met verbrandingsmotor kleiner is, komt doordat daar nog veel elektriciteit afkomstig is van kolencentrales. De cijfers in de VS (60-68 procent) liggen dicht bij de Europese.

Onderzoek snoert critici de mond: elektrische auto altijd beter voor het milieu

Milieuvoordeel neemt na 2030 verder toe

De onderzoekers verwachten dat het milieuvoordeel van EV’s na 2030 verder zal toenemen. Zowel door de vergroening van de energievoorziening als vanwege de verwachte verbeteringen aan de accutechniek.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties