Nieuws

Zo snel mogelijk kilometerheffing

Betalen naar gebruik: autobranche wil veelrijders belasten met rekeningrijden

De Nederlandse wegenbelasting is veel te ingewikkeld, vinden ANWB, Bovag, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Daarom stellen ze voor om zo snel mogelijk naar een systeem van betalen naar gebruik te gaan. Met andere woorden: veelrijders belasten door rekeningrijden in te voeren.

Betalen naar gebruik: autobranche wil veelrijders belasten met rekeningrijden

De belangenverenigingen presenteren vandaag een plan voor de hervorming van de autobelastingen aan de informateur en alle politieke partijen. "Het huidige belastingsysteem is complex, remt vergroening en maakt de markt grillig", vinden ze. "En daardoor is de autokoper afwachtend." Want er zit natuurlijk ook een commercieel belang aan de plannen van de Bovag en RAI. Er moeten meer auto's worden verkocht.

Bijdragen aan het halen van de klimaatdoelen

Maar wel 'groene' auto's, natuurlijk. Want volgens de coalitie moet de sector mobiliteit bijdragen aan het behalen van de klimaatdoelen voor 2030. Het samenwerkingsverband vraagt de politieke partijen dan ook om het gepresenteerde plan integraal mee te nemen in de formatiebesprekingen. Maar wat zijn die plannen dan precies?

Kilometerheffing gebaseerd op CO2-uitstoot

Het huidige systeem van autobelastingen moet zo snel mogelijk worden vervangen door betalen naar gebruik (een kilometerheffing), waarbij het tarief per kilometer wordt gebaseerd op de CO2-emissie van het voertuig. Het invoeren van rekeningrijden kost minimaal 8,5 jaar, waardoor het geen rol kan spelen in de CO2-reductie voor 2030.

Instroom van elektrische auto's stimuleren

Daarom komen de samenwerkende partijen ook met plannen voor de overgangsperiode 2022 - 2030. Daarin staat onder meer dat de instroom van elektrische auto's zo veel mogelijk gestimuleerd moet worden, dat mensen met (financiële) prikkels moeten worden aangespoord om hun aankoop- en reisgedrag te veranderen, en dat de inzet van biobrandstoffen en synthetische brandstoffen moet worden uitgebreid. 

Redactie
Door Redactie

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties

Zoeken

Merk- & modeldossiers