Nieuws

Of je kurk lust

Mazda MX-30 in de showroom: let op deze 3 aandachtspunten

Vanaf vrijdag 4 september kun je de Mazda MX-30 in de showroom bekijken. Dit maakt Mazda Nederland vandaag bekend. Als je gaat kennismaken met de volledig elektrisch cross-over, let dan op deze drie aandachtspunten.

Mazda MX-30 in de showroom: let op deze 3 aandachtspunten

1. Kun je leven met de kleine actieradius?

De Mazda MX-30 heeft een actieradius van ongeveer 200 kilometer. Is dat genoeg voor jou? Mazda kan wel roepen dat zo'n bereik ideaal is voor woon-werkverkeer, maar waarschijnlijk heb je grotere plannen met de auto. Of niet, want met een range van 200 kilometer is de rol van tweede auto hem op het lijf geschreven. Maar als dat je plan is, dan kun je ook zo’n schattige Honda E (review) kopen.

Mazda MX-30 in de showroom: let op deze 3 aandachtspunten
Mazda MX-30 in de showroom: let op deze 3 aandachtspunten

2. Hou je van kurk?

Kurk is best hip, toch? Net als deurbekleding van gerecyclede petflessen. De een vind het passen bij het milieuvriendelijke karakter van een elektrische auto, de ander wil stoere-mannen-materialen zoals geborsteld aluminium, carbon en notenhout. Aanschouw het interieur van de MX-30 en bepaal dit voor jezelf.

Mazda MX-30 in de showroom: let op deze 3 aandachtspunten
Mazda MX-30 in de showroom: let op deze 3 aandachtspunten

3. Is de Mazda MX-30 groot genoeg?

De achterportieren zijn smal en slaan andersom open. Dat is leuk, totdat je zelf plaats moet nemen op de achterbank. Daar is weinig ruimte. Misschien wel té weinig ruimte voor de beoogde kinderen of andere passagiers. Je kunt ook denken: ‘Ik zit lekker voorin, passagiers moeten niet zeuren’. Het schuif-/kanteldak van de topversie Luxury is vanwege de beperkte binnenruimte waarschijnlijk een afrader.

Mazda MX-30 in de showroom: let op deze 3 aandachtspunten
Mazda MX-30 in de showroom: let op deze 3 aandachtspunten

Tot slot

Vragen voor de Mazda-verkoper die wij ook kunnen beantwoorden: ja, je krijgt 4000 euro aankoopsubsidie voor de Mazda MX-30, maar dat bedrag moet je zelf aanvragen bij de overheid. En het geld krijg je pas volgend jaar, want voor nu is de subsidiepot leeg. En ja: de MX-30 schiet niet zo rap uit de startblokken als andere elektrische auto’s. Mazda wilde een EV bouwen die net zo rijdt als een ‘gewone’ Mazda.

Bart Smakman
Door Bart Smakman

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties

Zoeken

Merk- & modeldossiers