Vernieuwde BMW 5-serie heeft gelukkig geen hazetanden

Gefacelifte BMW 5-serie heeft gelukkig geen hazetanden

Zo, wat een opluchting! Want BMW is bij de facelift van de 5-serie niet uitgeschoten bij het tekenen van de nieren, zoals bij de 7-serie. Ze zijn op de 'Fünfer' weliswaar heel iets groter geworden, maar zie je pas als je het pre-faceliftmodel ernaast zet.

En dan hebben we de uiterlijke wijzigingen wel zo'n beetje gehad, want naast de opgewaardeerde grille zijn het met name de lichtunits die door de BMW-ontwerpers opnieuw zijn getekend; dat kun je vooral aan de achterzijde goed zien. Matrix-led-koplampen zijn nu standaard (net als op de vernieuwde BMW 6-serie Gran Turismo), optioneel kunnen kopers (of leaserijders) kiezen voor BMW Laserlight. Verder levert BMW nieuwe kleuren en lichtmetalen wielen. De remklauwen van het optionele M Sport-remsysteem zijn nu uitgevoerd in het blauw of rood.

Gefacelifte BMW 5-serie heeft gelukkig geen hazetanden
Gefacelifte BMW 5-serie heeft gelukkig geen hazetanden
Gefacelifte BMW 5-serie heeft gelukkig geen hazetanden

Apple Carplay nu standaard

Het interieur is vooral op detailniveau aangepakt. De indeling van de knoppen op het stuur is iets anders geworden, het infotainmentsysteem kan straks standaard overweg met Apple Carplay en Android Auto (dat in Nederland nog steeds niet officieel te gebruiken is) en er kan worden gekozen voor een 12,3-inch scherm op de middenconsole (standaard 10,25-inch). Daarbij is de lijst met passieve en actieve veiligheidssystemen nog weer een stukje uitgebreider geworden.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Mild-hybridsysteem

Net als bij de 6-serie GT zijn voortaan alle 5-serie-motoren voorzien van een mild-hybridsysteem. Een startmotor / generator slaat remenergie op in een kleine batterij en gebruikt die onder meer om extra vermogen (plus 11 pk) te bieden tijdens het accelereren. Het motorenaanbod is flink: met vier benzinevarianten, drie diesels en twee plug-in hybrides. De 520i (184 pk en 290 Nm) en 530i (252 pk en 350 Nm) zijn viercilinders, met daarboven de zescilinder 540i (333 pk en 450 Nm) en de M550i met 530 pk en 750 Nm leverende V8.

Gefacelifte BMW 5-serie heeft gelukkig geen hazetanden
Gefacelifte BMW 5-serie heeft gelukkig geen hazetanden
Gefacelifte BMW 5-serie heeft gelukkig geen hazetanden

M550d komt niet terug

Alle benzinemodellen behalve de 520i zijn er ook met vierwielaandrijving (standaard op de M550i). Van de drie diesels is alleen de 540d (340 pk en 700 Nm) er standaard met xDrive. Op de 520d (viercilinder met 190 pk en 400 Nm) en 530d (zespitter met 286 pk en 650 Nm) is het 4WD-systeem optioneel. De krachtige M550d wordt niet genoemd en komt mogelijk ook niet meer terug. Alle BMW 5-series hebben overigens een achttraps automaat, ook de twee plug-in hybridevarianten 530e en 545e.

Gefacelifte BMW 5-serie heeft gelukkig geen hazetanden
Gefacelifte BMW 5-serie heeft gelukkig geen hazetanden
Gefacelifte BMW 5-serie heeft gelukkig geen hazetanden

Twee plug-in hybrides

Die laatste is volledig nieuw. Hij koppelt een 286 pk sterke zescilinder aan een 109 pk leverende elektromotor voor een gecombineerd vermogen van 394 pk en 600 Nm koppel. Volgens BMW zou de 545e een volledig elektrische actieradius hebben van maximaal 57 kilometer. De viercilinder 530e (die er nu ook als Touring is) komt ietsje verder met een elektrisch bereik van zo'n 67 kilometer. Hij komt tot 292 pk en 420 Nm. Zijn verbruik van 1 op 55 is vooral theoretisch.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Gefacelifte BMW 5-serie heeft gelukkig geen hazetanden
Gefacelifte BMW 5-serie heeft gelukkig geen hazetanden
Gefacelifte BMW 5-serie heeft gelukkig geen hazetanden
Gefacelifte BMW 5-serie heeft gelukkig geen hazetanden
Gefacelifte BMW 5-serie heeft gelukkig geen hazetanden
Gefacelifte BMW 5-serie heeft gelukkig geen hazetanden
Gefacelifte BMW 5-serie heeft gelukkig geen hazetanden
Gefacelifte BMW 5-serie heeft gelukkig geen hazetanden
Gefacelifte BMW 5-serie heeft gelukkig geen hazetanden
Gefacelifte BMW 5-serie heeft gelukkig geen hazetanden
Gefacelifte BMW 5-serie heeft gelukkig geen hazetanden
Gefacelifte BMW 5-serie heeft gelukkig geen hazetanden
Gefacelifte BMW 5-serie heeft gelukkig geen hazetanden
Gefacelifte BMW 5-serie heeft gelukkig geen hazetanden
Gefacelifte BMW 5-serie heeft gelukkig geen hazetanden
Gefacelifte BMW 5-serie heeft gelukkig geen hazetanden
Gefacelifte BMW 5-serie heeft gelukkig geen hazetanden
Gefacelifte BMW 5-serie heeft gelukkig geen hazetanden
Gefacelifte BMW 5-serie heeft gelukkig geen hazetanden
Gefacelifte BMW 5-serie heeft gelukkig geen hazetanden
Gefacelifte BMW 5-serie heeft gelukkig geen hazetanden
Gefacelifte BMW 5-serie heeft gelukkig geen hazetanden
Gefacelifte BMW 5-serie heeft gelukkig geen hazetanden
Gefacelifte BMW 5-serie heeft gelukkig geen hazetanden
Gefacelifte BMW 5-serie heeft gelukkig geen hazetanden
Remco Slump
Door Remco Slump

Voormalig redacteur van Auto Review. Liep in 2005 stage bij het autoblad dat hij als kind las en bleek best een potje te kunnen schrijven. Heeft dringend een hoger salaris nodig, aangezien youngtimers uit de 90s en 00’s akelig duur zijn geworden. Kwijlt zonder schaamte als er een BMW 850CSi langsrijdt. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties