Dit automerk heeft in Nederland de allertrouwste kopers
Mazda-eigenaren zijn hondstrouw. Van hen koopt 83 procent gewoon weer een Mazda als het tijd geworden is voor een nieuwe auto. En dat percentage is flink hoger dan het gemiddelde. Want in Nederland houdt door de bank genomen 68 procent van de autokopers vast aan één merk.
In 2019 steeg de merkentrouw bij Mazda met 7 procent, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau EDM (gepubliceerd door Automotive). Een jaar eerder lag het percentage kopers dat terugkeert bij Mazda nog op 76 procent. De merkentrouw-top vijf bestaat verder uit Toyota (80 procent), Volvo (78 procent), BMW (77 procent) en Renault (71 procent), waarbij Toyota een flinke stijging heeft doorgemaakt (plus 9 procent).
BMW-rijders over naar Volvo
Interessant is ook naar welk merk particulieren overstappen als ze niet meer voor 'hun eigen merk' kiezen. BMW-rijders stappen vaak over naar Volvo. En Renault krijgt er met name voormalig Citroën-, Ford-, Nissan-, Opel- en Peugeot-rijders bij. Ontevreden Renault-kopers gaan naar Kia en bij Volkswagen verliezen ze klanten aan Seat.
Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.
Volledige merkentrouw-top tien
1 Mazda - 83 procent (+7 procent)
2 Toyota - 80 procent (+9 procent)
3 Volvo - 78 procent (+5 procent)
4 BMW - 77 procent (+1 procent)
5 Renault - 71 procent (-1 procent)
6 Ford - 69 procent (0 procent)
7 Volkswagen - 69 procent (+1 procent)
8 Mercedes-Benz - 64 procent (+7 procent)
9 Nissan - 63 procent (0 procent)
10 Opel - 58 procent (- 6 procent)
Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.