Woensdagweetje

Wist je dit over de Grand Prix van Nederland op circuit Zandvoort?

Wist je dit over de Grand Prix van Nederland op circuit Zandvoort?

De bezwaren van natuurorganisaties zijn door de rechter van tafel geveegd, dus de werkzaamheden rond het circuit Zandvoort mogen doorgaan. En dat is ook nodig, want al volgend jaar mei wordt de Grand Prix van Nederland gehouden. Weten jullie dit over de race, die eerder tussen 1948 en 1985 in Zandvoort werd verreden?

Stratencircuit

Zandvoort had al voor de Tweede Wereldoorlog een stratencircuit. De huidige baan is gebouwd op de restanten van de Atlantikwall, de meer dan 5000 kilometer lange Duitse verdedigingslinie die van Frankrijk naar Noorwegen liep.

Tarzanbocht

De bekende Tarzanbocht – die na het rechte stuk naar rechts draait – is naar verluidt vernoemd naar een grote, behaarde man met de bijnaam Tarzan. Zijn volkstuin moest wijken voor het circuit en hij gaf zijn protest pas op toen hem werd beloofd dat een bocht naar hem vernoemd zou worden.

Hans Hugenholtz

Hans Hugenholtz was tussen 1949 en 1974 directeur van circuit Zandvoort. Bij zijn afscheid werd een bocht naar hem genoemd. Hugenholtz stuurde graag wijn op naar zijn relaties en liet daarvoor eigen etiketten maken met het opschrift ‘Bocht van Hugenholtz’.

Eerste en laatste race

In augustus 1952 won Ferrari-rijder Alberto Ascari de eerste Grand Prix van Nederland die meetelde voor het wereldkampioenschap Formule 1. De laatste Formule 1-race op Zandvoort werd verreden in augustus 1985. McLaren-coureur Niki Lauda kwam als eerste over de meet.

Roger Williamson

Tijdens de Grand Prix van Nederland in 1973 klapte coureur Roger Williamson tegen de vangrail. Zijn auto kwam op de kop terecht en vloog in brand. Op aangrijpende beelden is te zien hoe collegarijder David Purley wanhopig probeert om Williamson te redden. De baanmarshalls konden weinig tot niets doen. Ze droegen geen brandvertragende overalls en hadden maar één kleine brandblusser.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Remco Slump
Door Remco Slump

Liep in 2005 stage bij het autoblad dat hij als kind las en bleek best een potje te kunnen schrijven. Heeft dringend een hoger salaris nodig, aangezien youngtimers uit de 90s en 00’s akelig duur zijn geworden. Kwijlt zonder schaamte als er een BMW 850CSi langsrijdt.

woensdag-weetjes

Woensdag = weetjesdag

Dit artikel maakt onderdeel uit van de serie ‘Woensdag weetje’. Elke woensdag om 12.00 uur brengen we je een leuk weetje om in de kantine te delen.

Zoeken

Merk- & modeldossiers